2020-05-13, 09:54
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Sålde ni i öppningen? Osäkerheten ligger som en våt filt över Stockholmsbörsen. Det ser oroväckande svagt ut på flera håll.
Citera
2020-05-13, 10:07
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Sedan vi diskuterade senast har jag gått +17% på mina Nvidia och jag står fast vid att jag köpte till orimligt stor rabatt med tanke på potentialen jag ser i bolaget.

Grattis, hoppas att det går fortsatt bra men jag står också fast vid att det verkar övervärderat, även om techbolag alltid verkar vara "dyra". Det är helt enkelt inte en investering för mig, men om det passar dig är det bra.
Citera
2020-05-13, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sålde ni i öppningen? Osäkerheten ligger som en våt filt över Stockholmsbörsen. Det ser oroväckande svagt ut på flera håll.

Köpte 100 Bonava B och 100 Klövern B vid öppning Har lite kontanter kvar och funderar på att köpa på mig lite mer Pandox i morgon

Har upptäckt att risknivån med 100% aktier just nu är något jag är helt bekväm med Detta till skillnad från tiden när jag fortfarande hade bolån samtidigt som jag hade pengar på börsen.

Inga lån. Noll risk för avgiftshöjningar på boendet (även 5% ränta på föreningslånet skulle inte leda till avgiftshöjning) och nästan ingen risk att varken jag eller frun blir av med jobbet även vid en långdragen allvarlig kris, och tjugo år ungeför till pension, gör att man kan känna sig bekväm med en del risk just nu

Inte särskilt orolig för nya ras heller egentligen. Har man bolag med lågt P/E och stabila utsikter (som Rottneros) så behöver inte aktierna gå dåligt bara för att index gör det

Enda som retar mig lite är att mina förhoppningsbolag drabbats hårt av krisen. Inte så att jag grämer mig för förlusterna eftersom det får man vara beredd på med förhoppningsbolag men åtminstone ChromoGenics förtjänade ett bättre öde än att gå i konkurs på grund av att konsulter åker hem till Storbrittanien på grund av lock-down. Inte så att det är klart att der kursar på grund av det men de var i en känslig period och tidsförlusten kan nog leda till konkurs. Vi får se...
Citera
2020-05-13, 10:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Grattis, hoppas att det går fortsatt bra men jag står också fast vid att det verkar övervärderat, även om techbolag alltid verkar vara "dyra". Det är helt enkelt inte en investering för mig, men om det passar dig är det bra.

Klev själv in i Google 2010... Då tyckte alla att det var "jättedyrt", men man får vad man betalar för. I sammanhanget ska man komma ihåg att Google är ett relativt ungt bolag.

NVIDIA är nog inte fel med all AI som kommer i framtiden....

Att försöka jaga "billiga" bolag med låga P/E-tal är inte alltid rätt väg att gå. Tänk istället på vad framtiden har ett erbjuda dessa bolag istället och hur deras affärsmodell kommer att stå sig de närmaste 10-20-30 åren.
Citera
2020-05-13, 10:22
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Klev själv in i Google 2010... Då tyckte alla att det var "jättedyrt", men man får vad man betalar för. I sammanhanget ska man komma ihåg att Google är ett relativt ungt bolag.

NVIDIA är nog inte fel med all AI som kommer i framtiden....

Att försöka jaga "billiga" bolag med låga P/E-tal är inte alltid rätt väg att gå. Tänk istället på vad framtiden har ett erbjuda dessa bolag istället och hur deras affärsmodell kommer att stå sig de närmaste 10-20-30 åren.

Det är klart att jag köper dina argument, men det är en annan stil av investering som bygger på spekulativa investeringar. De anser jag som fundamentalt osäkra, kan gå as bra kan gå as dåligt.

Jag försöker istället köpa redan lönsamma, tidstestade bolag som säljs med rea vid vissa tidpunkter. Swedbank just nu tex.
Citera
2020-05-13, 10:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är klart att jag köper dina argument, men det är en annan stil av investering som bygger på spekulativa investeringar. De anser jag som fundamentalt osäkra, kan gå as bra kan gå as dåligt.

Jag försöker istället köpa redan lönsamma, tidstestade bolag som säljs med rea vid vissa tidpunkter. Swedbank just nu tex.

Ja inget fel på swedbank. Det kommer att bli en bra utdelning där när corona är över. Den har jag själv också i min portfölj givetvis.

Men det gäller att inte stirra sig blind på den svenska börsen. De mest intressanta bolagen ligger utanför svenska börsen enligt mig.

Framförallt är det E-handelsjättarna man ska äga. Amazon och Alibaba och även Google som tjänar på nätreklamen.

Tesla gillar jag också, även om många tycker att det är en obegripligt dyr aktie.
Citera
2020-05-13, 10:32
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ja inget fel på swedbank. Det kommer att bli en bra utdelning där när corona är över. Den har jag själv också i min portfölj givetvis.

Men det gäller att inte stirra sig blind på den svenska börsen. De mest intressanta bolagen ligger utanför svenska börsen enligt mig.

Framförallt är det E-handelsjättarna man ska äga. Amazon och Alibaba och även Google som tjänar på nätreklamen.

Tesla gillar jag också, även om många tycker att det är en obegripligt dyr aktie.

Jag har delade uppfatttningar om just nätreklamen och tror inte på det långsiktigt. Jag och folk i allmänhet (känns det som) är obegripligt trötta på nätreklam och trenden verkar vara subscription based services som undviker nätreklam. Dessutom så fort alla gamlingar dött av Corona lär väl alla använda adblock?

Tesla - kanske årtiondets mest övervärderade aktie.
Citera
2020-05-13, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har delade uppfatttningar om just nätreklamen och tror inte på det långsiktigt.
Jaha så hur kommer det att se ut då? Kommer vi att gå tillbaka till mer trationell reklam i dagstidningar och TV tror du?

Citat:
Jag och folk i allmänhet (känns det som) är obegripligt trötta på nätreklam och trenden verkar vara subscription based services som undviker nätreklam. Dessutom så fort alla gamlingar dött av Corona lär väl alla använda adblock?
Det är ju just därför Google lyckats så väl, då deras reklam inte stör sökmotorn, utan hamnar överst som sponsrade länkar när du googlar, eller använder Gmail etc.

Citat:
Tesla - kanske årtiondets mest övervärderade aktie.

Säg inte det du. Deras produkter ligger 100% rätt i tiden till skillnad mot deras "lågt" värderade konkurrenter som fortfarande bygger bensin och dieselbilar.

Framtidens bilägande kommer att se helt annorlunda ut. Folk kommer inte att äga bilar på samma sätt, utan självkörande bilar kommer att ta över. Då kommer desto fler att ha råd att köra Tesla.
Citera
2020-05-13, 10:43
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Jaha så hur kommer det att se ut då? Kommer vi att gå tillbaka till mer trationell reklam i dagstidningar och TV tror du?

Det är ju just därför Google lyckats så väl, då deras reklam inte stör sökmotorn, utan hamnar överst som sponsrade länkar när du googlar, eller använder Gmail etc.

Säg inte det du. Deras produkter ligger 100% rätt i tiden till skillnad mot deras "lågt" värderade konkurrenter som fortfarande bygger bensin och dieselbilar.

Framtidens bilägande kommer att se helt annorlunda ut. Folk kommer inte att äga bilar på samma sätt, utan självkörande bilar kommer att ta över. Då kommer desto fler att ha råd att köra Tesla.

Nej, inte tidningar lol. Men det finns ett mellanting - market decline. Jag tror att gratis hit, gratis dit, Instagram-kändisar och reklam kommer att minska i helhet framöver. Det är alltför enkelt att installera adblocks osv även om annonsörerna givetvis gör allt för att undkomma sånna.

Jag tror att BMW, Volkswagen osv följer marknaden noga och ställer om produktionen i den grad de ser att det är lönsamt. Att just Tesla ska rida ut som den vinnande riddaren inom AI, självkörande bilar etc ser jag som extremt spekulativt.
Citera
2020-05-13, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, inte tidningar lol. Men det finns ett mellanting - market decline. Jag tror att gratis hit, gratis dit, Instagram-kändisar och reklam kommer att minska i helhet framöver. Det är alltför enkelt att installera adblocks osv även om annonsörerna givetvis gör allt för att undkomma sånna.
Hmm jag har svårt att se den typ av reklam minska.

Citat:
Jag tror att BMW, Volkswagen osv följer marknaden noga och ställer om produktionen i den grad de ser att det är lönsamt. Att just Tesla ska rida ut som den vinnande riddaren inom AI, självkörande bilar etc ser jag som extremt spekulativt.

Tesla är inte mitt längsta innehav, men jag ser ingen anledning att sälja den aktien så länge deras konkurerrenter ligger så pass långt efter.

Det kommer att kosta enorma summor för konkurrenterna att ställa om produktionen till el-bilar. Tesla är redan på spåret och krossar allt motstånd. Rekommenderar en provkörning! Helt sinnessjukt intressant bil/produkt...
Citera
2020-05-13, 10:53
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Hmm jag har svårt att se den typ av reklam minska.

Tesla är inte mitt längsta innehav, men jag ser ingen anledning att sälja den aktien så länge deras konkurerrenter ligger så pass långt efter.

Det kommer att kosta enorma summor för konkurrenterna att ställa om produktionen till el-bilar. Tesla är redan på spåret och krossar allt motstånd. Rekommenderar en provkörning! Helt sinnessjukt intressant bil/produkt...

Kanske, talar på lite tunn is då jag har inte jätte koll. Men jag tänker på tjänster som spotify, netflix etc som verkar vara trenden utan reklam. Det verkar fortsätta på fler områden.

Jag testkörde Model S redan 2015, trevlig bil helt klart. Med det är en AMG Hybrid också
Citera
2020-05-13, 10:54
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Millicom har rasat och rasat. Det skulle kunna vara ett ypperligt köpläge vid de här nivåerna. Är det någon som inte tror det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in