2020-05-13, 09:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är en snokare😉
Men jag har sett på de kommunala verksamheterna jag har tittat på inom SoL så har jag sett att man i största del använder munskydd samt visir endast under konstaterad smitta. Chefen avgör när visiren och munskydden skall plockas bort.
Man agerar som att när smittan kommit in skall personal skyddas mot den sjuke.
Men det är ju personal som kommer till arbetsplatser som kan bära på smittan.
Skulle det vara så svårt att sätta på sig munskydd och visir varje gång man går in till en brukare. Det skyddar ju brukaren och även personalen.
Man är i allafall noga med att sprita händer och allmänna utrymmens ytor personal använder.
Byter kläder efter varje arbetspass.
När brukare dör kommer saneringspersonal osv.

Vet man om uppifrån hur det ser ut?
Tror man att personal använder skydd när de går in till brukaren. Tex munskydd och visir.
Spritade händer och handskar sköts mycket bra. Räcker det?

Det stämmer med min erfarenhet från äldreboende att personalen endast använder munskydd, visir och skyddsrock med lång ärm endast vid vård av smittad eller misstänkt smittad boende.
Det här med att man skulle ha dessa skydd varje gång man går in till en boende har jag svårare att se. De flesta som bor på äldreboenden är dementa och går omkring på avdelningen. De sitter alltså inte på sina rum och väntar. I så fall skulle personalen behöva ha full skyddsutrustning på under hela arbetspassen, vilket jag inte säger emot.
Citera
2020-05-13, 10:01
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Corona inte så riskfritt för barn som man tidigare trott:

https://www.nj.com/coronavirus/2020/05/children-face-greater-risks-from-coronavirus-than-previously-thought-new-study-says.html

Det är viktigt att svenska barn får reda på vilka risker de utsattes för när SARS-CoV-2 härjade år 2020. Detta får de aldrig glömma så länge de lever.
Citera
2020-05-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Inte bara chefen för WHO och Italienska experter utan även spanska experter avfärdar helt den svenska avvikande strategin med flockimmunitet.

https://www.friatider.se/hart-drabbade-spanien-avfardar-helt-flockimmunitet
Vårt enda hopp att långsiktigt kunna hantera corona är väl flockimmunitet, eller? Antingen via smitta eller vaccin. Jag tror personligen att majoritet av världens befolkning kommer bli immuna (fullständigt eller partiellt) vi smitta. Man kommer aldrig kunna undvika smitta under kanske 10 år innan man har ett vaccin som är tillräckligt kliniskt testat för att det är värt risken att ge till unga (<60-70år) friska. Komihåg att massvaccinering av jordens unga och friska med lång kvarvarande livslängd är en gigantisk risk, då konsekvenserna kan bli väldigt allvarliga. Detta givet att covid är så pass ofarligt för unga friska som det verkar, dvs IFR<<0.1% för dessa grupper.
Citera
2020-05-13, 10:03
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Snart får vi se coronaförsäkring för resande och det kommer att bli ett krav för att komma in i ett land vad det lider. Man får naturligtvis bekosta sådan själv. UD kan eventuellt hjälpa till med betalningen om man råkar ut för något och är oförsäkrad men man får ta notan själv. Så är det idag och så kommer det att bli i fortsättningen också.

Reseförsäkring för en svensk 60+ som vill resa till USA kommer att kosta astronomiska siffror. En 60+ från Nya Zealand kommer betala väldigt lite för samma försäkring.

Tack Tegnell.
Citera
2020-05-13, 10:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Är helt övertygad om att turistberoende stater kommer försöka få detta gjort på hemorten (Arlanda kanske?), för att få konkurrensfördelar, kanske tom subventionerar det. Money talks!

Ja det var en bra ide. Man är ju tvungen att få ett godkänt ESTA innan man kan åka till USA.
Så då borde det gå att ordna någon form av godkännande när det gäller corona innan man åker.
Citera
2020-05-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är viktigt att svenska barn får reda på vilka risker de utsattes för när SARS-CoV-2 härjade år 2020. Detta får de aldrig glömma så länge de lever.

Vi vet faktiskt inte hur cornaviruset påverkar barn och särskilt nyfödda bör man tänka på.

Hela barnfrågan är väldigt komplex och det är inte konstigt att FHM, media och regeringen duckar och undviker frågan helt. Viruset är nytt och en självklar fråga är: hur påverkas barnen? Svar: vi vet inte.

Flera barn föds nu av smittade mödrar, och skiljs från mödrarna direkt. Vissa nyfödda får varken träffa mamma eller pappa under sin allra första tid. Detta är såklart traumatiskt för föräldrarna och kanske för barnen också. Detta är inte något som media och FHM fördjupar sig i.
Citera
2020-05-13, 10:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag är med på tester men min fråga var om man testar positivt så blir det 14 dagars karantän. Visst förstår att man själv bekostar karantänen men om man inte blir frisk inom 14 dagar eller om man blir allvarligt sjuk och behöver sjukhusvård, fixar mottagarlandet det eller skickas man tillbaka till Sverige

Reser du inom EU så tar såklart värdlandet hand om dig
Citera
2020-05-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Reseförsäkring för en svensk 60+ som vill resa till USA kommer att kosta astronomiska siffror. En 60+ från Nya Zealand kommer betala väldigt lite för samma försäkring.

Tack Tegnell.

En frisk Nya Zealändare löper samma risk att bli smittad i USA som en svensk. Så kostnaden för reseförsäkringen borde bli densamma om inte våra försäkringsbolag vill skörta upp oss.
Citera
2020-05-13, 10:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Högre risk för barnen med influensa då. Från samma rapport:
"Finally, it is important to emphasize that the overall burden of COVID-19 infection in children remains relatively low compared with seasonal influenza. As of April 28, 2020, the CDC report 8 deaths in children 14 years or younger related to COVID-19 infection, whereas there have so far been 169 influenza-related deaths in children 14 years or younger during the 2019-2020 season, with 81 of these occurring in 2020.14,15 Thus, up to this time of the pandemic in North America, children continue to face a far greater risk of critical illness from influenza than from COVID-19, pointing to the imperative for ongoing preventive pediatric health maintenance during this time."
Citera
2020-05-13, 10:11
Medlem
Sverige alltmer omtyckt runt om i världen:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/sverige-skrackexempel-i-argentina-for-coronaviruset/
Citera
2020-05-13, 10:12
Medlem
Läskigt. Novus undersökning visar 300 000 svenskar sjuka i 10 veckor eller mer. Och så läser man om Frida, 33, i AB som varit sjuk i 59 dagar. Och Lasse Kroner som när det skrevs varit sjuk i 52 dagar. Båda i förmodad C-19. Är det möjligen så att mängder med tidigare friska och helt arbetsföra (alltså inte sjukliga) yngre personer nu är långtidssjuka i en sjukdom vars förlopp verkar vara mycket oklart. Denna grupp är ju totalt förbisedd, man låtsas som att den inte finns genom att inte undersöka detta närmare (genom tester och uppföljning). Vad är prognosen?

Och är det dessa individer som bedöms ha en "lindrig" variant av viruset, som klaras av med egenvård? Enl. mig är detta inte lindrigt, även om personerna inte är akut sjuka hela tiden. Hemskt att inte veta när man blir frisk.
Citera
2020-05-13, 10:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Ja, Island har ju lyckats besegra COVID p.ga att de stängde direkt och var extremt transparanta med allting från början tillskillnad från vår regering. Sverige är ett av de sämsta länderna i hela världen på att hantera Covid, så du har väldigt otur om du har bråttom med att återgå till "vanliga" livet, att du råkar bo i Sverige, för det kommer dröja minst, MINST ett år till. Du kan ju se också i den andra tråden hur en AI också räknat ut att Sverige kommer vara absolut sist i hela världen.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Sverige inte är tillbaka till normalt liv om ett halvår, (förutom för de som är 80 år eller äldre samt för vissa andra i riskgrupperna).

Däremot så kommer vi att få hantera den globala recession/depression som omvärlden vansinniga lockdowner orsakat. Dessutom måste många tidigare svårt sjuka i covid-19, som legat i respirator rehabiliteras. Lägg där till den "vårdskuld" som byggs upp pga alla inställda operationer och annan inställd behandling och undersökningar.

Hösten kommer, med andra ord, inte att bli munter, men ändå kännas hoppfullare än denna vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in