2020-05-13, 08:06
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det går flyg och ingen karantän behövs från och med den 15 maj.(islänningarna erbjuder ett frivilligt test. De som testas positivt får dock sitta i karantän i 14 dagar)

Sverige hatare i tråden tror verkligen att Sverige kommer singlas ut från resten av världen för att vi har +3000 dödsfall. Vi lever alla i vår egna lilla ekokammare
Citera
2020-05-13, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
USA påstår att 5-20 procent av befolkningen får influensa varje år men kanske hälften får symptom. Säg 30 miljoner blir smittade o 30000 dör. Blir en IFR på 0.1 procent.

I New York state har 0.14 procent av befolkningen dött hittills så att covid19 är värre än influensan kan vi med säkerhet säga.

Sen eftersom immunitet saknas så kan alla bli smittade jämfört med influensa så säg att 60 procent utan åtgärder med Covid19 o ca 10 procent för influensa.

Dvs 6 gånger fler smittade med Covid19 om man inte gör åtgärder.

Tycker detta ska tas med när man jämför influensa o covid19
Absolut, jag håller med. Covid kan såklart inte likställas med influensan. Men säsongsinfluensan 2018 var extra tuff, IFR uppskattningsvis 0.3% (3000 döda på 1milj smittade). Jämför man med covid dödlighet i Stockholm kanske en faktor 2 typ. Men så klart stora osäkerheter, på individnivå kan man kanske killgissa att sannolikhet att dö av covid är en faktor 2-6 högre (ditt och mitt intervall) än att en individ dött av Säsongsinfluensan. Sedan ska man kommaihåg att underlaget är skevt när man jmf IFR för covid med influensan iom att högriskgrupper i högre utsträckning är imuna mot säsongsinfluensan.
Senast redigerad av jerka11 2020-05-13 kl. 08:09.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Men visst var tester enbart frivilligt? Inge tvång?

Det vet jag inte, vet bara vad min släkting sa och han sa att det kommer öppna för turister och att jag och familjen är välkomna dit hela semestern. Men klart man testar sig om det är en av premisserna för att få spendera semester med vänner och familj
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloWorld123
Fattar inte FHM
Flockimmuniteten kan ALDRIG uppnås.

Kanske när vi får vaccin, men inte innan. Jag tror som du.
Märkte igår att FHM dementerade att det skulle vara målet för deras hantering, trots att åtminstone somliga därifrån uttryckt motsatsen. Däremot menar de att det troligen blir en konsekvens, vilket alltså vare sig du eller jag tror. Senaste siffrorna beträffande spridningen tycker jag snarare ger stöd åt vår tes.

Det som behöver göras är det som de flesta andra länder redan gjort. Åtgärder som syftar till att KRAFTIGT begränsa spridningen, dvs karantän i en månad eller två. Därefter masstestning och smittspårning. Tyvärr verkar det inte ens finnas en ansats till sådana åtgärder i Sverige. Man låter viruset mer eller mindre härja fritt, vilket ofrånkomligen kommer att leda till att vi får vänja oss vid höga dödssiffror till dess att vaccin finns tillgängligt, vilket ser ut att dröja åtminstone till runt årsskiftet. Vi kan ha 40-60 tusen döda fram till dess.
Citera
2020-05-13, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Trodde du att de länder som har, och har haft, lock down skulle ha det för evigt?

Det är ju en del av strategin att man öppnar upp landet när smittan är under kontroll. Har du inte begripit det? Så korkad kan väl ingen vara?
Nej, naturligtvis inte. Vitsen med en lockdown är väl i det närmaste att utrota smittan. För övrigt är det många i tråden som tjatar om att Sverige ska införa en egen lockdown så snabbt som möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det vet jag inte, vet bara vad min släkting sa och han sa att det kommer öppna för turister och att jag och familjen är välkomna dit hela semestern. Men klart man testar sig om det är en av premisserna för att få spendera semester med vänner och familj

Precis eget ansvar tolkar jag det som och erbjudanden om test

https://omni.se/a/rAar23
Citera
Medlem
Skönt att det avtar i alla fall
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Absolut, jag håller med. Covid kan såklart inte likställas med influensan. Men säsongsinfluensan 2018 var extra tuff, IFR uppskattningsvis 0.3% (3000 döda på 1milj smittade). Jämför man med covid dödlighet i Stockholm kanske en faktor 2 typ. Men så klart stora osäkerheter, på individnivå kan man kanske killgissa att sannolikhet att dö av covid är en faktor 2-6 högre (ditt och mitt intervall) än att en individ dött av Säsongsinfluensan. Sedan ska man kommaihåg att underlaget är skevt när man jmf covid med influensan iom att högriskgrupper i högre utsträckning är imuna mot säsongsinfluensan.
Hur många blev ordentligt sjuka och krävde lång IVA-vistelse och ännu längre rehabilitering?
Citera
2020-05-13, 08:09
Medlem
Citat:
Den svenska coronastrategin utgår från att "flockimmunitet" ska uppnås så att viruset slutar spridas. Men enligt en ny studie är förhoppningen om flockimmunitet en illusion, rapporterar RT.

Den nya italienska studien innebär ett nytt hårt slag mot Sveriges strategi, som går ut på att medvetet låta en stor del av befolkningen smittas av covid-19.

https://www.friatider.se/studie-flockimmunitet-ar-en-fantasi
https://www.rt.com/news/488479-coronavirus-herd-immunity-myth-study/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Låt honom få flyga till Island så får vi sedan se hur det hela gick med återrapportering här i tråden.
Omöjlighetstänket igen. "Det går inte" sitter tydligen benhårt i ryggmärgen på det svenska folket, lett av den mest tafatta statsminister världen hittills har skådat.

Nyheter från världen utanför, där det GÅR:

Citat:
However, no earlier than May 25th and no later than June 15th, things are going to change significantly. Tourists visiting Iceland after this date can make a choice: go into immediate 2-week quarantine, get tested for the coronavirus, or present a clean bill of health from the health authorities in their home countries. Visitors will also be asked to install the Rakning C-19 contagion tracing app.

[..]

The Prime Minister told reporters that public and private health authorities will be working together to have the tremendous project of screening arrivals ready by the beginning of next month. She added that this could be an opportunity to learn more about the virus and how it spreads, and share this information with the world.
https://grapevine.is/news/2020/05/12/breaking-iceland-to-open-to-tourists-again-on-june-15th-with-conditions/

Verkar vara en bra chans att förena nytta med nöje. Man åker på semester och får samtidigt tillgång till något för en svensk så oerhört exklusivt som en chans att få ett coronatest taget.

Skulle man ändå välja att sitta i karantän så menar de förmodligen själv-isolering i egen bostad. Jag tror inte man blir instängd i någon fängelsehåla i 14 dagar.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Precis eget ansvar tolkar jag det som och erbjudanden om test

https://omni.se/a/rAar23

Se där, men jag och familj kommer frivilligt att testas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha ja ofattbart.
Du skriver ju själv "passerat det stadiet". Ja mycket riktigt är de nu förbi första lockdown-stadiet nu och skall sakta öppna upp medelst ansiktsmasker, smittspårning, livsstilsförändringar etc.
Du trodde de skulle ha lockdown tills alla svalt ihjäl i sina hem?
Hahaha hoppas du skojar. Men du är långt från den första. Skrämmande okunnighet.
Med "stadiet" menar jag den alarmistiska masspsykosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in