2020-05-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det låter klokt. Det resonemanget köper jag till 100% om man känner osäker.

Jo. Det känns som ett alldeles för osäkert läge just nu.
Tyvärr, för jag hade verkligen längtat efter grekisk sommar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Overdødeligheden for Danmark er ikke 6+% ifølgeeuromomo.eu

Der er ikke en overdødelighed som ligger ud over de normaludsving som altid forekommer.

Foråret 2019 havde en overdødelighed som lå d over normaludsvingne:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Som sagt referensen var här FT som sannolikt räknar på SCB-data och direkta beräkningar på medelvärde och avvikelse. Europmomo har en annan modell som bygger på samma statistik men också räknar med viss variation och konfidensintervall.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Vill passa på att påminna alla här att om 80% av befolkningen använde andningsskydd så skulle skulle smittspridningen sjunka drastiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Så sant. I akademiska kretsar är det i vissa fall prestige snarare än sanning som driver galningarna, och forskningsbidrag den resterande andelen. Klimatet gör att i många fall är det de som skriker högst som sätter agendan. Vilket nödvändigtvis inte är de som är mest kompetenta eller har mest på fötterna.

Jag tror att ett bra test på om en forskare eller expert jobbar utifrån en bra teori och metod är om man gör bra förutsägelser om framtiden. Det är ett tecken på att man ligger nära verkligheten. FHM och Giesecke har verkligen en dålig track record angående detta - det är något fel på hela den här gruppen. Inte bara dåliga förutsägelser, utan också rena felaktigheter om det som har varit (tex att bara 0,1 procent dör av sjukdomen, vilket går emot all empiri). Sådana grupper håller samtidigt varandra om ryggen, ser till att bli "granskade" av sina kompisar, anställer bara nära vänner, tystar ned alla kritiker, etc. Som tur är finns det massa olika expert och forskargrupperingar, och då ska man lyssna på dem som gjort bäst ifrån sig. Frågan är också varför vi i Sverige hela tiden ska lyssna på talanglösa svenska experter, som ständigt har fel, när det finns så mycket bra internationell forskning (och även självständiga svenska forskare). Den här typen av inavel och korruption är man väl medveten om inom akademin, det bla därför man har ett peer review förfarande med anonyma granskare. Inom akademin brukar just internationalisering betonas för att just kunna pröva de bästa idéerna och undvika inavel och korruption. Den här typen av granskning genomgår inte FHM för de är en myndighet och inte en forskargrupp som gör anspråk på att göra den bästa forskningen. En myndighets viktigaste uppgift är att hålla sig väl med makten.
Citera
2020-05-12, 20:50
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det känns lite som om du är akterseglad.
Tegnell: ”allt är okey”
Tegnell: ”vi kommer inte drabbas av denna lilla influensa.”
Jag hittar inte det där. Beklagar.

Det är Tegnell citat och om du känner dig osäker kan du ta datum och sedan googla dom med den källan som står där så får du träff att det är han som sagt dessa saker.

När det gäller akterseglad så får du väl börja med att släppa kajkanten för ens komma ut där det blåser. Är du så naiv att du förnekar att Tegnell sagt dessa saker så erbjuds du nog en tjänst som ny Bagdad Bob
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Hur kan citaten vara fel när det finns källunderlag?

Du kanske borde börja med dig själv att sluta säga ut andra hur de ska besvara dig när du själv är precis lika värdelös med att skita ur dig förolämpningar

Jävla nolla.
Vad trist att du reagerar så istället för att ta till dig. Men då vet jag att du inte är intresserad av att komma längre än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Dödsfallen är till 90% inom äldreomsorgen, äldreboende och äldre med hemtjänst. 90%!!!!

De flesta förstår att misslyckandet ligger i att äldreomsorgen inte har rutiner och kunskap när det kommer till smittsamma sjukdomar. Det absolut bästa agerandet är att styra upp en illa fungerande äldreomsorg.

Nja. Inte korrekt där, sorry...

Personer över 70 år är den grupp som drabbats hårdast av covid-19: bland de som hade avlidit i sjukdomen fram till den 28 april var 90 procent 70 år eller äldre.

Av dessa avled alltså 50 procent i särskilt boende, medan 26 procent hade hemtjänst.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halften-av-alla-doda-over-70-ar-med-coronasmitta-bodde-pa-sarskilda-boenden
Citera
2020-05-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om munskydd, som i ditt fall, kan ÖKA social distansering är det såklart toppen!
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja social distansering är bra.
Och eftersom jag är den ende som använder munskydd, kan jag berätta att folk drar sig undan när dom ser mitt munskydd. Så munskyddet ökar även den fysiska distansen.
Så munskydd kan ha fler effekter än minskad droppsmitta.

(annars i världen använder folk munskydd, särskilt i dom länder som lyckats bra med att begränsa smittan).

ja det fungerar som en påminnelse..
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det känns lite som om du är akterseglad.
Tegnell: ”allt är okey”
Tegnell: ”vi kommer inte drabbas av denna lilla influensa.”
Jag hittar inte det där. Beklagar.
Du får läsa på hur pratminus fungerar i artiklar i Sverige, så kommer du inte behöva beklaga så mycket.

Är det så jobbigt för dig att din fadersgestalt inte bara haft fel gång på gång utan dessutom varit så pantad att han istället för att dölja sin dumhet inför världen stått och deklarerat den inför hela Svedala att du helt enkelt nu gått helt in i förnekelsefasen av din depression?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag väljer svensk sjukvård före att bli allvarligt sjuk på en ö där inget sjukhus finns.

Ifall någon blir sjuk på någon av öarna, kommer dessa att flygas in till Aten. Detta pga av det inte finns några sjukhus på öarna som kan handskas med covid-19 sjuka.
Citera
2020-05-12, 20:52
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Avgörande här är inte "vi har ingen på vår sida, utan "har vi rätt eller inte?" Om två månader har vi svaret på den frågan. Jag tror att det är Imperial college och en massa utländska politiker som kommer att få krypa till korset då.Men vi får se om två månader.
Avgörande är att Sverige är en jävla extremistnation helt isolerad från omvärlden. En bindgalen dåre tycker naturligtvis att han har rätt och alla andra har fel, helt enligt Tengeles manual. Backa aldrig. 🇸🇪
Citera
2020-05-12, 20:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag hoppas verkligen inte att en andra våg kommer.

Även om den är mindre än den första, klarar Sveriges vårdmaskin inte en andra våg, och är faktiskt slutkörd.

Just nu slåss cheferna för att få hem personal och min "hemmachef" (jag är bara utlånad till coronavården) har uttryckligen sagt att högsta ledningen ska köras över.

Högsta ledningen vill beordra oss att stanna tom hösten.

Enskilda chefer kommer inte acceptera att coronavården stjäl personal hela sommaren.

Kommer inte personalen tillbaka till sina hemavdelningar, kraschar dessa. Van, duktig personal kan inte lånas ut i ett halvår.

Fysiskt och psykiskt orkar vi inte heller, och den virusbemängda miljön kan innebära otrevliga effekter i framtiden. Ingen vet hur vi påverkas när vi arbetar i coronamiljön i flera månader.

Det är självklart att hälsan går först. Jag tänker fan inte riskera permanenta skador.

Intressant att du just nu jobbar i ”stormens öga”. Hur menar du med att ni kan riskera ”permanenta skador”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in