2020-05-12, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Flockimmuniteten eller frånvaron av den (video):

WHO: Få har antikroppar mot corona i världen

Flera studier i Europa, USA och Asien visar att endast mellan en och tio procent av personerna som testats hade antikroppar mot viruset. Det sa Maria Van Kerkhove, som leder WHO:s grupp som utreder virusutbrottet, under en pressträff.
– Det indikerar att en stor del av befolkningen fortfarande riskerar att bli smittade.

/.../– Det ser ut som att det finns ett mönster att en liten del av befolkningen har utvecklat antikroppar mot viruset. Det indikerar att en stor del av befolkningen fortfarande riskerar att bli smittade och vi har en lång väg att gå med detta virus innan vi når flockimmunitet, sa Maria Van Kerkhove.

Van Kerkhoven uppgav att flera studier i USA och i länder i Europa och Asien visar att ett väldigt lågt antal av personerna som testats hade utvecklat antikroppar, enligt testerna. Endast mellan en och tio procent hade antikroppar i de olika studierna.
/.../
Michael Ryan invänder mot bilden av att få märker av att de blivit smittade.

– Det fanns en uppfattning när viruset började spridas att vi bara såg de allvarliga fallen och att de flesta skulle smittas utan att märka det, men de här studierna visar på motsatsen. Antalet som smittats totalt är antagligen mycket lägre än vi trodde, sa Ryan som framträdde på samma presskonferens.

Ryan uttalade även kritik mot om länder har en strategi att uppnå flockimmunitet och vissa avlider på grund av det. Men han namngav inga länder.

– Den här idén att länder som inte gjort så mycket för att bromsa spridningen plötsligt kommer att nå flockimmunitet och inte bryr sig om man förlorar några äldre på vägen är ett väldigt väldigt farligt tillvägagångssätt, sa Michael Ryan.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden?cmpid=del:tw:20200511:who-fa-har-antikroppar-mot-corona- i-varlden:nyh:lp

Svänger det i rapporteringen nu? För Tegnell-apologeterna skull får man verkligen hoppas att dödstalen går ner nu.

Detta har citerats ett tiotals gånger nu men är givetvis relevant. Jag ställer mig dock lite frågande till studierna kvalitet. Väldigt mycket av vetenskapliga publikationer i ämnet har visat sig felaktiga senare.

Avvaktar lite. Kommer förmodligen något som talar emot om en vecka eller så😷
Citera
2020-05-12, 05:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Problemet är att det hela presenteras via Samhällsnytt, som likt Friatider är ryssvänliga och Sverigefientliga institutioner i grund och botten.

Materialet har i mångas ögon ungefär samma trovärdighet som det hade haft om det presenterats via IS..

Nån som har lust att söka videon faktiska ursprung, då jag tvivlar på att Samnytt var den första att hitta den?
Det är just det som är grejen. Man hakar upp sig på budbäraren för att slippa se problemet. Hur genomskinligt som helst.
Citera
2020-05-12, 05:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Detta har citerats ett tiotals gånger nu men är givetvis relevant. Jag ställer mig dock lite frågande till studierna kvalitet. Väldigt mycket av vetenskapliga publikationer i ämnet har visat sig felaktiga senare.

Å andra sidan har Giesecke, Tegnell et al. inte redovisat någon strategi eller vad de bygger sina påståenden på.
Citera
2020-05-12, 05:40
Medlem
Citat:

Nyheten säger detta (WHO):
låg andel människor har utvecklat antikroppar mot coronaviruset [] undersökningar som gjorts i tre världsdelar

måste vara försiktiga när vi pratar om flockimmunitet genom naturliga infektioner mellan människor eftersom det kan leda till ett brutalt räknesätt som inte sätter människan, liv och lidande i centrum av ekvationen

mönster att en liten del av befolkningen har utvecklat antikroppar mot viruset.

lågt antal av personerna som testats hade utvecklat antikroppar

uttalade även kritik mot om länder har en strategi att uppnå flockimmunitet och vissa avlider på grund av det.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden?cmpid=del:tw:20200511:who-fa-har-antikroppar-mot-corona- i-varlden:nyh:lp

Öppna ögonen.
Citera
2020-05-12, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Å andra sidan har Giesecke, Tegnell et al. inte redovisat någon strategi eller vad de bygger sina påståenden på.

Nja, till viss del. Mycket bygger på antaganden utifrån det kunskapsläget som finns. Vad ska man annars göra när ett nytt virus kommer som inte är tillräckligt beforskat. Men visst tanken slår mig av och till att detta är galenskap. Det ska erkännas🙂
Citera
2020-05-12, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nyheten säger detta (WHO):
låg andel människor har utvecklat antikroppar mot coronaviruset [] undersökningar som gjorts i tre världsdelar

måste vara försiktiga när vi pratar om flockimmunitet genom naturliga infektioner mellan människor eftersom det kan leda till ett brutalt räknesätt som inte sätter människan, liv och lidande i centrum av ekvationen

mönster att en liten del av befolkningen har utvecklat antikroppar mot viruset.

lågt antal av personerna som testats hade utvecklat antikroppar

uttalade även kritik mot om länder har en strategi att uppnå flockimmunitet och vissa avlider på grund av det.

Öppna ögonen.

Har läst. Men som sagt avvaktar nog lite i min bedömning. Om det är något jag lärt mig under resan gång är hur ”sanningar”ständigt omkullkastas. Tänk bara på den sydkoreanska studien som visade på icke-immunitet men som sedan reviderades....
Citera
2020-05-12, 06:01
Medlem
Citat:
Nja, till viss del. Mycket bygger på antaganden utifrån det kunskapsläget som finns. Vad ska man annars göra när ett nytt virus kommer som inte är tillräckligt beforskat. Men visst tanken slår mig av och till att detta är galenskap. Det ska erkännas🙂
Så fort jag hörde nyheten om det nya corona-viruset tänke jag:

* Stäng gränsen

* Påbörja smittspårning

* Dela ut ansiktsmasker där det behövs
(ja, jag är en idiot som litade på att vi hade dessa masker i beredsskapslager)

* Använd media i bekämpandet av viruset
Citera
2020-05-12, 06:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Med tanke på sveriges höga dödstal kan man ju räkna med att det är många som blivit infekterade också. Så vi lär ha fler immuna är resten av världen. Sen är ju frågan hur många immuna det är. Det blir ju bara gissningar med tanke på hur få som testas.
Citera
2020-05-12, 06:04
Medlem
Custom_mades avatar
Vet att någon frågade förut om resurser omfördelats för att höja inhemsk produktion av vårdmateriall.

Jag känner en kvinna som vanligtvis jobbar på bibblan, numera syr hon 600-700 plastförkläden per dag å kommunens vägnar.

Vet inte hur det ser ut för andra, men ville bara svara på frågan ur det perspektiv jag använder mig mest av. Det egenupplevda. Nu vet jag inte hur alla andra gör, men i det här fallet har hon blivit omdirigerad att sy förkläden
Citera
2020-05-12, 06:05
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så fort jag hörde nyheten om det nya corona-viruset tänke jag:

* Stäng gränsen

* Påbörja smittspårning

* Dela ut ansiktsmasker där det behövs
(ja, jag är en idiot som litade på att vi hade dessa masker i beredsskapslager)

* Använd media i bekämpandet av viruset
Jag tror sverige har gjort helt rätt i att inte stänga gränser. Smittspårning skedde ju i början. Ansiktsmasker fanns såklart men inte så det räckte till alla. Inget land i världen hade masker åt alla.
Citera
2020-05-12, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Vet att någon frågade förut om resurser omfördelats för att höja inhemsk produktion av vårdmateriall.

Jag känner en kvinna som vanligtvis jobbar på bibblan, numera syr hon 600-700 plastförkläden per dag å kommunens vägnar.

Vet inte hur det ser ut för andra, men ville bara svara på frågan ur det perspektiv jag använder mig mest av. Det egenupplevda. Nu vet jag inte hur alla andra gör, men i det här fallet har hon blivit omdirigerad att sy förkläden
Det är bra att hon gör det. Bättre med något än inget, i detta fall.

Men man kan undra hur många förkläden en maskin kan "spotta" ut per dygn alla dygnets 24:a timmar.

Det verkar som vi har lämnat industrisamhället och blivit "medeltida".
Citera
2020-05-12, 06:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tror sverige har gjort helt rätt i att inte stänga gränser. Smittspårning skedde ju i början. Ansiktsmasker fanns såklart men inte så det räckte till alla. Inget land i världen hade masker åt alla.

Du är ju inte med i matchen? Att det inte var någon idé att fortsätta smittspåra, berodde ju på att vi stod där med öppna gränser i februari och mars och släppte in hur mycket smitta som helst. Om vi hade stängt gränserna direkt, när vi fick veta att smittan hade spritt sig från Kina till Mellanöstern respektive Europa, så hade den ju inte kunnat komma in här. Eftersom viruset inte kan färdas långa sträckor (mer än ett par meter) på annat sätt än inuti en människa. Ingen människa över gränsen = inget virus över gränsen. Så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in