Citat:
Ursprungligen postat av
tryffelhund
Oavsett så måste man testa för att gå en bild över hur stor andel som drabbas av biverkningar innan man ens kan uttala sig om riskerna med vaccinet är mindre än risken att smittas och sedan drabbas än värre av viruset och sjukdomen.
Och man måste även se om vaccinet faktisk skyddar över i en större testgrupp så man vet att dom risker som ev. finns ens är värda att ta. Det är väldigt svårt att hoppa över steg på det sättet. Dock lär det ju inte saknat resurser att genomföra tester. Pengar brukar annars vara ett av dom mest avgörande faktorerna när man skall ta fram vaccin. Det lär inte vara ett problem här. Och det kommer inte saknas folk att ta med i testgrupper heller. Man lär inte först behöva testa på afrikaner som ofta blir fallet när det skall testas potentiellt farliga vaccin.
Dock är det inte alls säkert att vi kommer få se något vaccin nästa år eller ens om fem år. Även om det kommer ösas pengar över diverse kandidater.
Jag är inne på din linje att det kan dröja längre om det vill sig illa. Vad jag har kunnat läsa så är det heller inte säkert att vaccinet ger en komplett immunitet utan snarare ett väldigt bra skydd. Den som lever får helt enkelt se.
Hursomhelst, jag har goda förhoppningar på att vi kommer att göra rejäla framsteg. Detta eftersom ett vaccin har förmågan att förhindra en ekonomisk härdsmälta vilket med all sannolikhet kommer att leda till en mer konfliktfylld värld. Pengar kommer som du säger att ösas över olika kandidater. Titta bara på vad prisutvecklingen på olja har gjort med världen under de senaste veckorna. Konsekvenserna riskerar helt enkelt att bli värre än själva viruset.
Ett eventuellt hinder (beroende på hur man ser det) är kraven på testning och den långa fördröjning som detta innebär. Fördelen är självklart att vi eliminerar bieffekter så att vi inte hamnar i en Pandemrix-situation igen. Jag håller det som sannolikt att det kommer skarvas rejält i regelverket när det gäller en framtida vaccinering. Frågan är som sagt hur mycket vi är beredda att gå med på och vem som är beredd att hoppa på tåget. Gissningsvis blir det som du säger att de utsatta i världen blir testobjekt innan vi erbjuds något.