2020-05-11, 21:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du glömde det absolut viktigaste som Björn Olsen säger:
Tror du att flockimmunitet är långt borta i Stockholm?

– Ja, det tror jag.
Då måste det ju vara skitsvårt att smittas. Här klagas det på att folk inte tvingas ha munskydd, att de trängs på bussar, tunnelbanor och matbutiker, att det hostas och snörvlas, att folk går ut och dricker kaffe och öl och äter mat, och alla anklagas for att vara mördare som sprider smitta, och så visar det sig att väldigt få har lyckats fånga viruset och få det att föröka sig i luftvägarna. Hur sjutton går det ihop?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-11 kl. 21:34.
Citera
2020-05-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Oavsett så måste man testa för att gå en bild över hur stor andel som drabbas av biverkningar innan man ens kan uttala sig om riskerna med vaccinet är mindre än risken att smittas och sedan drabbas än värre av viruset och sjukdomen.

Och man måste även se om vaccinet faktisk skyddar över i en större testgrupp så man vet att dom risker som ev. finns ens är värda att ta. Det är väldigt svårt att hoppa över steg på det sättet. Dock lär det ju inte saknat resurser att genomföra tester. Pengar brukar annars vara ett av dom mest avgörande faktorerna när man skall ta fram vaccin. Det lär inte vara ett problem här. Och det kommer inte saknas folk att ta med i testgrupper heller. Man lär inte först behöva testa på afrikaner som ofta blir fallet när det skall testas potentiellt farliga vaccin.

Dock är det inte alls säkert att vi kommer få se något vaccin nästa år eller ens om fem år. Även om det kommer ösas pengar över diverse kandidater.

Jag är inne på din linje att det kan dröja längre om det vill sig illa. Vad jag har kunnat läsa så är det heller inte säkert att vaccinet ger en komplett immunitet utan snarare ett väldigt bra skydd. Den som lever får helt enkelt se.

Hursomhelst, jag har goda förhoppningar på att vi kommer att göra rejäla framsteg. Detta eftersom ett vaccin har förmågan att förhindra en ekonomisk härdsmälta vilket med all sannolikhet kommer att leda till en mer konfliktfylld värld. Pengar kommer som du säger att ösas över olika kandidater. Titta bara på vad prisutvecklingen på olja har gjort med världen under de senaste veckorna. Konsekvenserna riskerar helt enkelt att bli värre än själva viruset.

Ett eventuellt hinder (beroende på hur man ser det) är kraven på testning och den långa fördröjning som detta innebär. Fördelen är självklart att vi eliminerar bieffekter så att vi inte hamnar i en Pandemrix-situation igen. Jag håller det som sannolikt att det kommer skarvas rejält i regelverket när det gäller en framtida vaccinering. Frågan är som sagt hur mycket vi är beredda att gå med på och vem som är beredd att hoppa på tåget. Gissningsvis blir det som du säger att de utsatta i världen blir testobjekt innan vi erbjuds något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Citat:
Att inte stänga grundskolan sparade Sverige miljarder

Nationalekonomer i Sverige, Norge, Danmark och Finland håller på att räkna ut vad pandemin kostat ländernas ekonomi hittills och vilka smittbekämpande åtgärder som varit effektiva ekonomiskt.

Rapporten är inte klar, det saknas ännu BNP-statistik för att få fram en helt jämförbar bild, men några saker kan ekonomerna redan se.

Skolstängningen sparade Sverige 1-3 miljarder kronor per dag jämfört med övriga nordiska länder som valt en annan väg, enligt Jesper Roine, professor vid Handelshögskolan i Stockholm som ingår gruppen.
Sverige är smartast och bäst..https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/att-inte-stanga-grundskolan-sparade-sverige-miljarder
Inte sannolikt att Sverige är bäst, Pengar har vi gott om när det gäller att skänka till andra

Biståndsbudgeten
För 2020 uppgår utgiftsområdet till 46 miljarder kronor,
https://www.sida.se/Svenska/Om-oss/Budget/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-11 kl. 21:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ja, att de har grova defekter i huvudet råder det inga tvivel om. Den humanitära stormaktens främsta företrädare, systemlakejernas elittrupper saknar totalt empati och sätter kronor och ören framför sina medmänniskors liv. Denna insikt var extremt svår för mig att ta in, jag trodde att jag inte alltid hade alla indianer i medmänsklighetskanoten men jag ingen chans mot de där satans asen... De offrar villigt andra människor och har dessutom mage att hävda att de representerar allmänheten. Må de kippa efter luft i nästa video jag klickar på.

Japp, du är bättre än oss.
Dina gener bör bevaras för mänsklighetens väl och ve.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Sverige är smartast och bäst..https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/att-inte-stanga-grundskolan-sparade-sverige-miljarder

Trodde man inte fick uttala sig om några resultat av strategier än utan man måste vänta 1 år..
Citera
2020-05-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så ditt svar på inlägget var detta? Ett gäng smileys och massa smörja om ingenting? Och du tycker dem du definierar som "förnekare" ska höja sin nivå?

Jag bemötte ditt inlägg genom att väldigt noggrant peka på vad du hade uppfattat helt fel, alternativt ej läst, i artikeln du högg på.

Du bemöter det genom att svara: Smörja.

Ok. I rest my case...
Citera
2020-05-11, 21:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Sluta påstå att läkaren utger sig för att vara domare.
OK, han gör sig till jury genom att utpeka någon som brottslig. Alltså kan vilken jurymedlem som helst ta över vården av covidpatienter, för i Sverige bryr vi oss inte om kompetens.
Citera
2020-05-11, 21:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Japp, du är bättre än oss.
Dina gener bör bevaras för mänsklighetens väl och ve.
Allt skulle vara så mycket bättre om ni inte existerade. Ni är dem ur vilkas led koncentrationslägervakter rekryteras. Ja, jag är bättre än ni, så jävla mycket bättre.
Citera
2020-05-11, 21:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, han gör sig till jury genom att utpeka någon som brottslig. Alltså kan vilken jurymedlem som helst ta över vården av covidpatienter, för i Sverige bryr vi oss inte om kompetens.
Håll dig till topic och sluta förstöra tråden med ditt dravel.
Citera
2020-05-11, 21:25
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så ditt svar på inlägget var detta? Ett gäng smileys och massa smörja om ingenting? Och du tycker dem du definierar som "förnekare" ska höja sin nivå?

Förlåt, Karl, men det där var respektlöst av dig att säga så om det svaret du fick och inte alls sanningsenligt.

Varit rätt dålig nivå från vissa på båda sidorna här i tråden för att folk bryr sig.

Läste du hela artikeln? Vad tyckte du? Vore ju kul att få se folk som stöttar FHM besvara det som skrevs där.
Citera
2020-05-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Allt skulle vara så mycket bättre om ni inte existerade. Ni är dem ur vilkas led koncentrationslägervakter rekryteras. Ja, jag är bättre än ni, så jävla mycket bättre.

Eftersom det vore böttre om vi inte existerade varför inte gasa ihjäl oss förnekare?
Då försvinner vi ju och du slipper meningsmotståndare som du inte vill ska existera.
Citera
2020-05-11, 21:27
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Den låga trombyl dosen ges till folk med måttlig risk för blodproppar normalt. Andra har 200+mg om dagen.. Fortfarande långt mycket mildare än ex. Varan som blodförtunnande. Även med 200mg trombyl så levrar sig blodet om man ex. skär sig. Men tar man varan så är det värre att ex. skära sig eller på annat sätt skada sig så det går att ta en högre dos av trombyl (acetylsalisylsyra) itan att stryka med av blodförlust eller inre blödningar.

Varan skall man inte ge sig på utan läkares inrådan då det är betydligt mer potent.
Även S-Vitamin skall man vara lite försiktig med då det lagras i kroppen. ett stort överskott är inte bra i längden. Samma med bissa mineraler och metaller. Som mahnesium och zink. Det behövs inte så stora doser för att få i sig förmycket av det goda..

Kan du förklara för mig varför 75 mg Trombyl är receptbelagt men 500 mg Aspirin hittar du receptfritt på Apoteket.

I resten av världen hittar du 75 mg babyaspirin överallt.

Logik? Nä, sånt pysslar vi inte med i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in