Citat:
Ursprungligen postat av
POlROT
Takk!

Jeg har også tenkt på hvorfor Brøske sa ting som kunne tolkes som at de ikke var sikker på at det var AE som ringte kl 9:14. Jeg tror ikke at det finnes lydopptak av denne samtalen. Jeg tror at det eneste de har, er elektroniske spor som viser at AEs telefon ringte til mottakers telefon og spor som viser lengden på samtalen, og spor som viser hvor begge de telefonene befant seg under samtalen. I tillegg til at de har vitneutsagn fra den som AE snakket eller "snakket" med.
Jeg tenker at hvis AE ikke var i live under 9:14-samtalen og den hun "snakket" med har sagt at AE selv snakket, så må det ha vært slik:
1) Det ble brukt en elektronisk innretning med intelligens som skaper lyd av AEs stemme og naturlig samtale fra henne under den samtalen.
eller 2) Noen andre med en stemme som ligner AEs stemme ringte fra AEs telefon.
eller 3) Den som AE "snakket med" lyver om hvem som ringte fra AEs telefon.
Det at VG skrev nylig i en artikkel at 9:14 er siste sikre livstegn/livsbevis, kan kanskje ev skyldes at VG skrev feil? Brøske sa jo i fjor høst at de ser på 9:14-samtalen som siste
kjente livstegn.
Jeg tror at du kan ha rett i det du skriver om at politiet ikke har knekket den nøtten og at de arbeider videre med andre sekvenser.
Hvis TH er skyldig (og hvis AE ble drept før 9:14) tenker jeg at han må ha hatt medhjelpere (i forbindelse med telefonsamtalen 9:14) hvis han ikke har hatt tilgang på en slik elektronisk innretning som kunne skape AEs stemme og skape en naturlig samtale, i tillegg til en innretning som ringte fra AEs telefon til mottakers telefon kl 9:14.
Og så har vi den samtalen tidligere på morgenen der en ansatt i THs firma (som har ansvar for lønnskjøring) ringte til AE og snakket med henne. Det er ikke offentliggjort nøyaktig tidspunkt for denne samtalen.
Jeg er enig med deg i at det ikke er sannsynlig å overlate et formiddagsmord til hvem som helst, og at hun ikke kan ha ligget lenge død i huset grunnet utvikling av liklukt og at hun sannsynligvis ble fraktet raskt ut av huset etter at hun ble drept.
Hvis TH er skyldig, høres det mer sannsynlig ut at AE ble drept før 9:14 enn etter 9:14.
Jeg tror fremdeles på en teori der TH er uskyldig, og at 2 eller flere personer har samarbeidet om forbrytelsen og tatt seg inn i huset etter kl 9:14 og overfalt og drept AE og fraktet henne bort.
Eventuelt at de utførte overfall og drap og flyttet AE ut fra huset mellom kl 9 og 9:16 og at de ev laget en falsk 2-minutters samtale fra AEs telefon kl 9:14 ev ved hjelp av elektronisk utstyr.
Det er en ting som jeg lurer på, og det er lydundersøkelsene der politiet kan ha vært opptatt av motordur fra en bestemt bilmodell og lyder fra dørlåsing i huset. Sitter politiet på et lydopptak med lyder fra en slik bil og lyder fra låsing av dør og ev andre lyder? Når kan dette lydopptaket (som politiet ev sammenligner lyder fra) være gjort, hvis det finnes et slikt lydopptak?
"19. desember er VG på stedet og ser Birkeland og politiet i aksjon. De lytter til låselyder og til hvilken motordur som kan høres fra en Ford Focus.
Alle bilmodeller har sin bestemte lydsignatur, opplyser politiet.
Bilen blir gjentatte ganger kjørt frem og tilbake i innkjørselen.
Kan bilen være et spor?"
https://www.vg.no/spesial/2020/dobbelt/
"Politiet har flere ganger gjort lydundersøkelser i huset. NRK var til stede da eksperter var inne i huset, og man kunne høre det som minnet om en ytterdør som ble låst opp og igjen innenfra flere ganger."
https://www.nrk.no/osloogviken/lorenskog-forsvinningen_-dette-er-saken-1.14998039
Video fra en av lydundersøkelsene:
https://www.nrk.no/osloogviken/forsvinningssaken_-politiet-undersokte-astedet-med-lydekspert-1.14830486
Tack Poirot.
Om de hade haft 9:14-samtalet inspelat, eller det påstådda tidigare, så hade det kunnat vara en vits att kunna avgöra om en anländande resp. en lämnande bil kunde ha hörts elelr inte. Jag tror dock ingen sån inspelning finns.
Du behöver inte dra lomme-historien igen...
Dina respekterade alterntivlösningar har jag full respekt för.
Kort om 9:14. Som tråden förstått saken över tid så kan det samtalet handla om en handfull varianter som har realismen för sig. Själv skulle jag dock inte tala med en robot så länge, särskilt inte om denne presenterade sig som en familjemedlem. Jag gillar inte att prata med robotar — vanligtvis...
Lönekörningsdamen kan jag också tänka mig är en sån där figur som kommer och går. Lite som larmkillen. Man får också ha en aning ödmjukhet inför förhållandet att det rör sig om central bevisning i ett uppmärksammat mordåtal, eller så hoppas man.
Det förefaller kanske ännu lönlöst att insistera men jag närmar mig ett synsätt att om TH är skyldig så har det här skett på natta. Man kunde nästan säga, att om TH haft medhjälpare, så skulle de göra det på natten, och då skulle medhjälparna vara mycket mindre behövliga, för att inte säga undvarbara relativt risken att åka in på 21 år eller livstid. Om Norge håller sig med livstid.
Om TH var en hedersman... (konstpaus), så skulle han inte låta sina vänner backa upp i ”fokus” på tre kameror kl 9 på morgonen och låta dessa herrar på vinst o förlust ta med sig en AE död eller levande, och sen på vinst o förlust kryssa fram förbi stadens övriga snedställda cctv-er i dagsljus.
Och därmed är snart tillbaka i en sits där GM likaväl kan ha utfört det mesta själv. Med lite systematiskt tänkande. TH har kanske gått kurser i fler saker? Över tio tillfällen. Det är det som kallas premeditation tror jag.
Men polisen får ta sakerna i sin takt.
Om GM haft ”medhjälp” så hade man kommit fram till en lösning där medhjälpen inte behövdes.
Därmed inte sagt att han inte kan ha fått assistans i olika former. Det är ändå en del saker som ska falla på plats.
Jag hoppas sen innerligt att THs närmsta vänner (i akronymer som passerat revy) själva är lyckligt gifta sen länge, för efter den här historien kan det vara tjymigt att ta upp dejting igen under samma namn. Sen må man se hur snygg som helst ut i luggen sin.
Själv är bäste dräng...