2020-05-11, 14:53
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Ponera att pandemin lugnar sig över sommaren och laddar upp inför en andra våg (observera ponera). Med mindre medialt fokus under en period är det rimligt att anta rapporteringen under andra perioden inte kommer vara lika frekvent och ständigt under luppen som den är för tillfället i världen. Kommer rapporteringen från denna ens ske i samma utsträckning som i dagsläget och vilka länder tror ni har större incitament att "mörka" rapporteringen? En liten fråga jag klurat på ett tag.

jag skulle tro att när det kommer en andra våg och sjukvården blir allt mer belastad och dödstalen stiger på nytt kommer det säker att uppmärksammas i de länder där detta kommer att ske. Jag tror att man i de länder där detta kommer att ske kommer att våndas inför att överväg olika former av karantän
Citera
2020-05-11, 14:53
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hade du levt i verkligheten hade du vetat att vår äldrevård hade kollapsat alldeles oavsett huruvida vi hade infört lockdown eller inte. Vår äldrevård har länge vart ett sorgligt kapitel av mänsklig tragedi och inkompetent personal utan utbildning.
Svaret hade vart att testa personalen inom äldreomsorgen och förbjudit timanställda att arbeta på olika enheter. På så sätt hade smittspridningen minskat markant redan i Mars. Problemet i det läget är dock att svensk äldrevård hade kollapsat i händelse av att man förbjöd timanställda jobba på flera olika enheter. Detta då nästan hälften av den tid som utförs inom äldreomsorgen är just från timanställda med obefintlig obildning i många fall. Vi hade dessutom inte test kapacitet för att göra detta på den skala som behövdes. Detta alldeles oavsett lockdown eller inte.

Hade Tegnell och co gjort sitt jobb så hade man agerat i tid. Man visste vilken grupp av människor som var mest utsatta redan i mars men man agerade inte ändå utan lätt vår äldreomsorg krascha ändå.
Citera
2020-05-11, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag noterar det så kan vi ta det i höst. Jag står fast att Sverige dödlighet kommer fortsätta medans våra grannländer kommer minska. Att sedan jämföra länder tycker jag är viktigt.

I Sverige pratar ju Tegnell dyrkare om siffror och jämförelse hela tiden men det är väl ok när vi gör det enligt sedvanlig ordning

Du förstår inte skillnaden i att jämföra med sina egna nationella siffror för att se hur det utvecklas inom landet jämfört med att se vilket land som ser ut att ha bäst siffror?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Exakt. Vi borde satt stopp för det för länge sen.

Majoriteten an dem är dessutom gamla!
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Strategin är att plana ut kurvan konsekvensen kan bli flockimmunitet. Hur kan det vara så svårt att fatta trots att det upprepats dagligen under många veckor. Du får nog vänta ett år
innan du kan göra meningsfulla jämförelser

En så platt kurva är i sveriges fall bara ett horisontellt streck och kommer aldrig ge sådan immunitet om den inte varar i 35 år, vilket jag har väldigt svårt att tro. Jag tror vi kan glömma det där med flockimmunutet genom nedsmittning oavsett flockbeteende och oavsett hur många gånger Tegnell står och pratar om sina kurvor. Alla bara det minsta kritiska fattar ju att de har noll realism. Det är ingen slump att Tegnells diagram alltid saknar skalor exempelvis....
Citera
2020-05-11, 14:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du förstår inte skillnaden i att jämföra med sina egna nationella siffror för att se hur det utvecklas inom landet jämfört med att se vilket land som ser ut att ha bäst siffror?
Det verkar inte som hon gör det.
Citera
2020-05-11, 14:55
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
https://www.dn.se/ekonomi/nobelekonomen-paul-romer-omojlighetstankande-hindrar-kampen-mot-viruset/

Precis vad jag har velat säga hela tiden.

Kan du som verkar vara prenumerant sammanfatta vad han säger i artikeln?
Citera
2020-05-11, 14:56
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Varför kan vi inte jämföra utfallet med andra länder när vi har samma mål?
Varför måste vi vänta 1 år? Det bör väl räcka med ett par veckor efter att andra länder har infört liknande restriktioner som vi har i Sverige nu för att kunna se en stark tendens på var det hamnar?

Där för att pandemin kommer att pågå under lång tid och vi befinner oss i olika faser och har valt olika strategier vilket på kort sikt ger olika utfall. Dessutom är konsekvenserna inte enbart hälsorelaterade utan även samhällsekonomiska. Även det måste man beakta om man ska göra en rimlig utvärdering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Ponera att pandemin lugnar sig över sommaren och laddar upp inför en andra våg (observera ponera). Med mindre medialt fokus under en period är det rimligt att anta rapporteringen under andra perioden inte kommer vara lika frekvent och ständigt under luppen som den är för tillfället i världen. Kommer rapporteringen från denna ens ske i samma utsträckning som i dagsläget och vilka länder tror ni har större incitament att "mörka" rapporteringen? En liten fråga jag klurat på ett tag.

Vi kommer få leva med pandemin tills ett vaccin tas fram. Naiviteten hos många är rätt underhållande. Att genuint tro att man eliminerat smittan redan då deras smittkurva pekar neråt Sedan skriker folk att det bara är att "testa, smiittspåra, isolera". Som om smittspårning är något myndigheterna i Europa har massvis av erfarenhet och kunskap om.
Ett nytt smittkluster kan uppstå av en (1) individ tar en bärs på den lokala krogen i Oslo. Är inte myndigheterna i fråga på tårna extremt snabbt kommer viruset eskalera extremt snabbt igen. Läs Tyskland och Seul i helgen exempelvis. Vi kommer få se massa sådana historier framöver.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det verkar inte som hon gör det.

Nä tyvärr är det nog så.
Citera
2020-05-11, 14:57
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Exakt, och du påstår att vi hade haft max 250 döda om vi gjort rätt från 15e Mars, mindre än hälften av Danmark och mindre än Finland. Inser du hur oseriös du framstår ?
Du drivs enbart av en agenda och känslor, inte av fakta.

Du är verkligen dum på riktigt? Om du tittar snittet så är det lägre än 250 på de länder jag nämner och varför skulle vi inte då kunna ha lägre än medel på de länder jag angav??

Är man så dum som man inte kan förstå eller räkna så håll bara fingrarna utanför tangentbordet. Min agenda är ingen annan att Sverige har gjort fel och Tegnell och co är ansvarig för många oskyldiga människor dör. Vi har ett sådant högt dödsantal per capita att någon borde reagera.

Förnekelse och dumhet styrs av människor som inte gör något i prestige och ivrigt påhejade av lågt begåvade människor där du får bli ett bra exempel.
Citera
2020-05-11, 14:57
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Något som är farligt är människor som låter sina känslor styra över sina beslut.

Håller med. Därför är jag precis som du glad att det är AT som styr skutan och inte SAS.

Vad tycker du om SAS beslut att sluta flyga till norra Italien?
”Det är något som SAS måste stå för i relation till sin personal”, säger Anders Tegnell.

”Jag har stort förståelse för att ibland är oron så stor att man tvingas ta en del beslut som inte är så välgrundade i fakta”, säger han vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in