2020-05-11, 14:48
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Mina förväntningar är noll när det gäller massmördare. Dom har redan döda för många och jag hoppas bara vansinnet slutar och vi slutar förneka vårt misslyckande i vår strategi.

Jag tycker också de gjort på tok för mycket misstag, men just nu finns det väl inte så mycket mer att göra? De kommer inte införa striktare restriktioner än vi har nu eller rekommendera och utbilda oss i t ex munskydd.

En lockdown tar tid att få effekt på och våra siffror går ner ändå. När en lockdown hade börjat ge effekt isf så är det ändå högsommar och mest troligt ännu lägre siffror oavsett. Jag är inte säker på att våra siffror skulle gå ner alls i jämförelse om vi körde en såhär sen lockdown och snarare skada ännu mer på lång sikt, just nu.

Då hoppas jag hellre på att de lärt sig en läxa och stänger gränser och kör en snabb lockdown på några veckor i vinter ifall det kommer en våg två! Med masstestning då.

Notera att jag inte nämner flockimmunitet medvetet eftersom jag tycker det råder så mycket oklarheter och olika siffror om det och hur långt vi har nått i det avseendet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det dör ca 90.000 personer varje år i Sverige.

Varför har vi accepterat detta år efter år ?

Exakt. Vi borde satt stopp för det för länge sen.
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vi ska skita i att jämföra dags, vecko eller månadssiffror. Det enda som gäller är hur många som dött när allt är över om något år eller två. Nu ska fokus ligga på att vården inte blir överbelastad och att samhället i stort klarar sig med minsta möjliga skada i övrigt
Ponera att pandemin lugnar sig över sommaren och laddar upp inför en andra våg (observera ponera). Med mindre medialt fokus under en period är det rimligt att anta rapporteringen under andra perioden inte kommer vara lika frekvent och ständigt under luppen som den är för tillfället i världen. Kommer rapporteringen från denna ens ske i samma utsträckning som i dagsläget och vilka länder tror ni har större incitament att "mörka" rapporteringen? En liten fråga jag klurat på ett tag.
Citera
2020-05-11, 14:50
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Vad är det som sjunker? Förra veckan var det över 500 döda och nu vi en eftersläppning som gör att döda sprids ut så vi ser inte exakt hur det ser ut. Medans våra grannländer som sagt knappt har några döda längre så slår vi oss för bröstet när vi snittar ca 75-80 döda per dag.

När det är inte positivt när så många dör varje dag. Det är inte okej att vården går på knäna. Vi kommer få lida för detta mer än något annat land.

Det är ganska uppenbart att dödsfallen minskar, eftersläpning eller ej. Det minskar även i övriga Europa.
Citera
2020-05-11, 14:51
Medlem
Döda/befolkning

Sverige Norge, Finland Danmark senaste månaden
https://i.imgur.com/Mxa7vHh.png

Kolla hur nära Sverige var med Norge, Danmark, Finland 11 april och hur långt bort vi är nu 11 maj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fortfarande hur är det i våra grannländer; Norge, Finland och Danmark.

Skulle vi då glädjas över att 100 hade avlidit till följ av sjukdomen eller skulle vi säga "inte lika stor tragedi"?

Glädjas?
Om barnadödligheten i, säg Tchad (riktigt dåligt där), skulle minska, kan man inte få glädjas åt det då även om det fortfarande är många?
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är gravt efterblivet att göra sådana jämförelser och komma fram till tvärsäkra slutsatser innan vi har ett slutgiltigt facit.

Jag noterar det så kan vi ta det i höst. Jag står fast att Sverige dödlighet kommer fortsätta medans våra grannländer kommer minska. Att sedan jämföra länder tycker jag är viktigt.

I Sverige pratar ju Tegnell dyrkare om siffror och jämförelse hela tiden men det är väl ok när vi gör det enligt sedvanlig ordning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Strategin är att plana ut kurvan konsekvensen kan bli flockimmunitet. Hur kan det vara så svårt att fatta trots att det upprepats dagligen under många veckor. Du får nog vänta ett år innan du kan göra meningsfulla jämförelser
Varför kan vi inte jämföra utfallet med andra länder när vi har samma mål?
Varför måste vi vänta 1 år? Det bör väl räcka med ett par veckor efter att andra länder har infört liknande restriktioner som vi har i Sverige nu för att kunna se en stark tendens på var det hamnar?
Citera
2020-05-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fortfarande hur är det i våra grannländer; Norge, Finland och Danmark.

Skulle vi då glädjas över att 100 hade avlidit till följ av sjukdomen eller skulle vi säga "inte lika stor tragedi"?

Glädjas?

Vi gläds åt minskningen, inte åt att folk dör.

Förklara för mig hur du inte fattar detta.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag tycker också de gjort på tok för mycket misstag, men just nu finns det väl inte så mycket mer att göra? De kommer inte införa striktare restriktioner än vi har nu eller rekommendera och utbilda oss i t ex munskydd.

En lockdown tar tid att få effekt på och våra siffror går ner ändå. När en lockdown hade börjat ge effekt isf så är det ändå högsommar och mest troligt ännu lägre siffror oavsett. Jag är inte säker på att våra siffror skulle gå ner alls i jämförelse om vi körde en såhär sen lockdown och snarare skada ännu mer på lång sikt, just nu.

Då hoppas jag hellre på att de lärt sig en läxa och stänger gränser och kör en snabb lockdown på några veckor i vinter ifall det kommer en våg två! Med masstestning då.

Notera att jag inte nämner flockimmunitet medvetet eftersom jag tycker det råder så mycket oklarheter och olika siffror om det och hur långt vi har nått i det avseendet.

Går det ens att uppnå flockimmunitet mot covid? Alla som smittades har inte utvecklat antikroppar mot viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Vad är det som sjunker? Förra veckan var det över 500 döda och nu vi en eftersläppning som gör att döda sprids ut så vi ser inte exakt hur det ser ut. Medans våra grannländer som sagt knappt har några döda längre så slår vi oss för bröstet när vi snittar ca 75-80 döda per dag.

När det är inte positivt när så många dör varje dag. Det är inte okej att vården går på knäna. Vi kommer få lida för detta mer än något annat land.

Jag sa ju vad som sjunker.
Dödstalen. 😃
Från toppen i mitten på april så går kurvan ner.
Nej. Inte kul att det dött och dör så många i förtid av corona.
Men positivt att det håller på att vända.
Och negativt att du inte tycker det är bra att läget håller på och förbättras.
Citera
2020-05-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Allt beror på vilka R-tal man har. Om en halv lockdown ger ett R-tal på 0,9 då kan det vara bättre med halv lockdown om antalet smittade fortfarande är låg. Har du många smittade och R-talet för en halv lockdown är 1,2, då måste man ta till ordentlig lockdown, fram till dess andra metoder kan tas till (ex masstestning). Detta kan också variera säsongsmässigt. Svårast under vintern, lättast under sommaren. Nu försöker olika länder pröva sig fram. Sverige har lyckats ganska dåligt med många döda trots att vi inte befunnit oss i epicentrum, dessutom kommer vår ekonomi inte att gå bättre än lockdownländer.

Jag är inte orolig för att EU har räknat en 6% nedgång av Sveriges BNP. I Danmark ska det bli 5,9.
Undrar om EU:s prognos kan tas som facit för då ligger vi som du ser lååångt efter Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in