2020-05-11, 14:20
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu spelar ju inte just denna siffra någon roll, men jag tycker bara rätt skall vara rätt.
Det är så många här inne som drar sina siffror ut röven, bara för att det skall passa en viss agenda.
(Åt båda håll)

Helt rätt. Viktigt att vi inkommer med rätt fakta. Men samtidigt är det ju nästan komiskt att det finns ju dom som säger att det hela tiden ser bra ut och kurvor går ner men att detta har fått fortsätta sedan i april är ju mer tragiskt.
Citera
2020-05-11, 14:21
Medlem
Dr. Tegnell sa väl 31 avlidna idag, då går antalet ner. Rätt väg nu.
Citera
2020-05-11, 14:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Dödstalen sjunker hela tiden nu! Det måste väl betyda att det snart är över för vår del. För länder som har kört lockdown kommer det däremot bli mycket värre.

Vi får se, vi får se. Tror nog att det kommer att bli olika resultat för olika metoder.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Fullt möjligt att Sverige blir mest drabbat land i världen (man är ju på väg dit) i form av antal döda per capita och Tegnell helgonförklaras. Det är knappast något att bli överraskad över efter allt det som hänt hittills i detta land.

Skulle det dock visa sig att ekonomin tar ordentligt smäll (även där mer och mer tyder på det) och även värre än övriga norden då kommer han utan tvekan få livstidsfängelse.

Går att sopa under mattan hur många lik som helst. Men rör inte svenskens pengar.

Jag vet att du hoppas på att allt går åt helvete i Sverige så att din avundsjuka får näring. Men mer och mer tyder på att Sveriges strategi är den rätta. Se på Tyskland, deras R-tal har ökat kraftigt bara sedan i fredags, alla andra länder kommer tvingas genomlida smittan också. Skillnaden är att Sverige kommer fungera något sånär som vanligt månader för dom flesta andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur menar du nu?

Om alla 90-åringar dör, då är vi ett lätt byte till alla som vill invadera Sverige?

Nej, men att vi inte vill rädda våra äldre signalerar till andra att vi är ett folk som inte är berett att kämpa och göra motstånd. Under andra världskriget behövde Hitler inte ens ockupera Sverige, nazisterna fick passera vårt land för att ockupera vårt granne Norge. Hitler kunde i princip göra vad han ville med svenskar - det var andra som stoppade honom.
Citera
2020-05-11, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
De har nog redan tagit över om man kollar på var alla filmtittare finns i dag. Biografer är nog ett minne blott efter COVID-19 pandemin.

Det jag tänkte på var att techbolagen kanske skapar bioupplevelen istället för nuvarande företag som tex SF.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Läste du själv slutsatsen som studien kom fram till?

"Mass masking for source control is in our view a useful and low-cost adjunct to social distancing and hand hygiene during the COVID-19 pandemic. This measure shifts the focus from self-protection to altruism, actively involves every citizen, and is a symbol of social solidarity in the global response to the pandemic."
Ja, det gjorde jag. Det jag vill påpeka är att det inte är en studie utan en comment, dvs ett inlägg i en debatt likt det vi läser i vanliga massmedia, och inte en vetenskaplig studie. Visst att kommentarerna i the lancet troligtvis över lag håller en högre nivå av källhänvisning och kunskap kring aktuellt forskningsläge då målgruppen är folk med sakkunskap, men det är ändock inget som i sig ger stöd för användandet för ansiktsmask, mer än författarnas resonemang. Ville bara förtydliga detta, vem som helst har naturligtvis rätt att värdera värdet i vad de skriver, men det är fortfarande inget vetenskapligt stöd för vare sig det ena eller det andra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag vet att du hoppas på att allt går åt helvete i Sverige så att din avundsjuka får näring. Men mer och mer tyder på att Sveriges strategi är den rätta. Se på Tyskland, deras R-tal har ökat kraftigt bara sedan i fredags, alla andra länder kommer tvingas genomlida smittan också. Skillnaden är att Sverige kommer fungera något sånär som vanligt månader för dom flesta andra länder.

Mina förhoppningar har ingenting med saken att göra.
Jag har bara konstaterat situationen.
Och det är som jag beskrivit ovan.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Fake news. Att antalet inlagda på IVA minskar är naturligtvis en gigantiskt omfattande mörkläggning regisserad av staten.

Japp. Vi måste ju såklart utgå ifrån att all data som inte leder till ett massorganiserat Sverigehat, är Fake News..
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Läkare som nämner differentiering, alltså. Det påminner mig om när en forskare inom medicin återupptäckte integralkalkylen 1994:

https://academia.stackexchange.com/questions/9602/rediscovery-of-calculus-in-1994-what-should-have-happened-to-that-paper
Citera
2020-05-11, 14:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har inget statistiskt underlag, men jag tror att efter söndag och lördag, så är måndag den dag det rapporteras in minst antal. Flest rapporteras in på fredagar.

Tror inte vi ligger under 50 döda på vardagarna. Kanske 60-80?
Du har nog rätt i det. Men det var bättre en 80. Alla vill väl att det ska dö så få som möjligt. Förra veckan rapporterades det in fler fall en veckan innan men den veckan hade en extra röd dag. Jag minns hur det var i början av pandemin, man drog nästan en lättnade suck. 3000 hade dött i Kina och de hade fått bukt på smittan. Sen slog det till igen fast mycket värre. Man får glädjas när man kan helt enkelt.
Citera
2020-05-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tysklands R-tal har tydligen gått från 0,83 i fredags till 1,1 igår. Så vi lär snart se ett ökande antal fall i Tyskland.
Hur kan man mäta upp ett ökande R-tal utan att först identifiera ett ökande antal smittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in