2020-05-11, 08:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ska du ta ett vaccin som är hastigt framställt utan att testas? Gör du det. Jag tar hellre en dos corona.

Nu är det väl inte så att vaccin inte testas. Det sker ju redan nu försök på människa av åtminstone några vaccinkandidater. Får vi vaccin i slutet av året har det genomgått minst tre faser av test på människor och fått godkänt. Jag tar hellre en dos testat vaccin en än dos Corona. Vet inget vaccin som historiskt uppvisat värre biverkningar eller svåra sjukdomsförlopp i jämförelse med denna smitta. Får vi 100 nya dödsfall idag?

Jag tror många fått en väldigt överdriven skepsis mot vaccin efter svininfluensa vaccinet. Ändå ska vi komma ihåg att 5,3 miljoner vaccinerads och ett par hundra tros ha fått biverkningen narkolepsi, men frågan är om det ändå inte var en lyckad kampanj när man ser till helheten.
Citera
2020-05-11, 08:45
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Gymnasiet högskolor och komvux är stängd. All idrott är inställd. Alla evenemang är inställda. Resande med flyg har minskat med 98%. Mer än hälften av befolkningen jobbar hemifrån. Har säkert missat en hel del.

Jobba hemifrån är väl ingen restriktion?!?

Reser med flyg gör man bara två gånger om året i vanliga fall.

Lagsport är bara till för svaga individer så att dom kan gömma sig i gruppen, så det är inget man saknar.

Evenemang har man inte tid med i vilket fall som helst.

Sååå, inte mycket till restriktioner om du frågar mig.
Senast redigerad av Testonio 2020-05-11 kl. 08:48.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Zink, C och D vitamin för att förstärka immunförsvaret verkar bra.

Men Melatonin är väl för folk som har svårt för att somna?

Jag tror att det är just därför den är med. Sömn är ju viktigt om man ska bli frisk.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det är ändå fascinerande hur olika strategier bär olika frukt.

Singapore, Taiwan och Hongkong har tillsammans totalt 30 döda i pandemin. Det är mindre än hälften mot vad Löfven och Tegnell pressar in i containrarna per dag.

Allvarligt talat, tror du på den siffran? Det måste vara höjden av naivitet när det samtidigt dör tusentals i länder med långt mindre befolkning och befolkningstäthet. Något är det som inte stämmer. Antingen ljuger/underrapporterar dessa länder, eller så överrapporterar övriga länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Antar att du tänker likadant med influensasäsongen då, eller varför inte TBE på somrarna? Skitfarligt, folk kan både dö och få men för livet. Visst borde regeringen förbjuda folk från att gå ut, både på sommaren och vintern?

En liten detalj bara: mot TBE och influensa finns vaccin, så vi behöver inte stanna inomhus för att slippa dessa sjukdomar.
Citera
2020-05-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Zink, C och D vitamin för att förstärka immunförsvaret verkar bra.

Men Melatonin är väl för folk som har svårt för att somna?

Melatonin håller dem sömniga o lugna..
D-vitaminhalterna är sjukt höga..
Men låt alla bli lyckliga på sitt sätt 😁
Många har redan sluppit Coronan, när de har strykit med i olika cocktails innan smittan.. 😬
Citera
2020-05-11, 08:47
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag förstår inte vad det är för propaganda som jag blivit fångad av? +99% av alla människor i Sverige kommer inte dö och en majoritet av dom kommer knappt ens märka av att dom haft viruset. Då anser jag att vi borde skydda den 1% som är i riskgrupper medans vi andra kan leva som vi gör idag med restriktioner som håller viruset på en nivå som sjukvården klarar av.

Man kanske till och med kan ha en 100% lockdown på den delen av befolkningen som är i riskgrupper men inte oss alla andra.

Precis det är den rätta melodin: Uppstyrd karantän av äldre och riskgrupper. Och antikroppstester till allmänheten. Där har ni svaret. Sen är jag kritisk till Sveriges senfärdiga åtgärder i tidigt skede. Men nu har vi detta läge och då måste vi handla konstruktivt såsom ovanstående åtgärder.
Citera
2020-05-11, 08:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jobba hemifrån är väl ingen restriktion?!?

Reser med flyg gör man bara två gånger om året i vanliga fall.

Lagsport är bara till för svaga individer så att dom kan gömma sig i gruppen i vilket fall som helst, så det är inget man saknar.

Evenemang har man inte tid med i vilket fall som helst.

Sååå, inte mycket till restriktioner om du frågar mig.

Har det någon gång slagit dig att alla inte lever som du?
Citera
2020-05-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det har inte påverkat alls eftersom det inte var en medveten strategi att släppa smittan fri, i Italien gick den under radarn och när de upptäckte den gick de i en riktigt hård lock down för att få ner smittan och klara av att vårda alla. Det går ju inte att jämföra med Sverige alls.

Så bara att man gör något helt oavsett effekt- och du är nöjd?
De döda är ändå döda.. De är människor.. De har anhöriga.. De skulle ha haft många år kvar..
Citera
2020-05-11, 08:50
Moderator
Sun Rulers avatar
Johan Grissäck:

Citat:
– En stor del av befolkningen kommer att bli immuna så att vi uppnår flockimmunitet. De verkar ha nått det i Wuhan, säger han.

Meanwhile,

Citat:
"De dåliga är att bara 2–3 procent av testpersonerna bar på antikroppar. – Det innebär att en flockimmunitet är långt borta"
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fa-i-wuhan-har-antikroppar-langt-fran-flockimmunitet/
Citera
2020-05-11, 08:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Lagom får helt enkelt bli att de som är äldre till stor del stryker med. Man har valt den strategin och den är ju ekonomiskt fördelaktig också, det enda problemet är ”Sverigebilden” om övriga världen börjar se oss som cyniker, men det borde gå att snygga till i och med andra vågen när vi kan peka på fina siffror och hoppas alla glömt hur många som gick åt i första vågen.

Frågan är väl hur ekonomiskt fördelaktig den egentligen är i ett litet exportberoende land som Sverige. Financial Times tror exempelvis inte att Sveriges dropp i BNP blir så värst mycket bättre än övriga länder som kört hårdare lockdowns. Vi påverkas av omvärlden oavsett vilka åtgärder som vidtas. Inhemsk tjänstesektor går möjligen bättre, men som den fd Electroluxchefen en gång uttryckte - vi kan inte överleva som nation genom att stryka skjortor åt varandra. Kort sagt, väldigt många utför tjänster om dagarna som egentligen inte genererar någon större samhällsnytta eller bidrar till vår handelsbalans eller vår välfärd.
Citera
2020-05-11, 08:51
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Du vet lika bra som jag att munskydd hjälper, varför envisas du med att säga annat? går du igång på att sprida fake news?
nej lilla vän du borde logga ut i några dagar och göra något annat så kommer du att må bättre.
Jag använder redan likadant munskydd som sjukvården har, jag tillhör riskgrupp och månar om min hälsa, gör inte du det?

Det förklarar varför du är så involverad i att Sverige valt fel väg. Men varför ska hela Sverige gå under för att du är sjuk? Jag själv har högt blodtryck pga mediciner men inte vill jag att Sverige ska gå i lockdown för mig. Jag har inte ansiktsmask för att jag är inte speciellt mycket ute och snurrar och när jag väl är det så håller jag distans. Mina barn gör allt dom kan för att hålla distans i skolan och tvättar spritar sig om händerna. Min farsa har diabetes och är 70+ han har gått in i full isolation. Mina barns morföräldrar är yngre men är också i riskgrupper och isolerar sig så gott det går, men dom vill inte heller att samhället ska stänga för deras skull. Dom håller sig hemma och hjälper till genom att totalt isolera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in