2020-05-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är Sverige som gjort det.
Genom att förkasta alla länders taktiker och säga att "de kommer få det värre än oss" (om ett år ) när "immuniteten kommer"......

Samarbetas? Hur naiv svensk är du? Vi hade samarbete med Kina tidigt in som döljde allt för oss.
Samtidigt som EU-länder beslagtar skyddsmaterial till vården. Är det det du kallar samarbete?

Det dör folk i virus ja. Men man måste få kontroll på det här viruset. Det här är ett nytt virus.
Får man inte kontroll på det kommer det påverka världens livskvalité och ekonomi decennier framöver.

Kan idioter som du bara sluta vara naiva och fatta att man måste få kontroll på COVID-19.

nej nej "folk dör varje dag" "fan man kan dö om man går över övergångsstället"..

Det är naturligt. Antingen har man det värre nu eller sen har man det värre sen. Det är bara att välja.

Jag är inte naiv. Forskarna samarbetar mer än någonsin. Engelska och finska forskare delar fritt data. Så även svenska.

Jag hoppas på engelsk vaccin – och finsk nässpray.

Kineserna får behålla sitt vaccin..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
En styrka att vi uppsaterar. De flesta ländena i världen hade ju lämnat siffran på 1 Sverige har mörkertal men jämför man med t ex USA och UK så är de en piss i havet.
Alla länder uppdaterar det är därför USA, UK ibland får jättestora ökningar på vissa dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Fast överdödlighetssiffror har inte kommit för den här veckan än. De pålitliga överdödlighetssiffrorna för Sverige är en så länge bara för vecka 16 (i sin veckorapport tar inte FHM med vecka 17, klokt, därför att för denna vecka är siffran ännu inte klar och underskattad). För vecka 16 var Storbritannien klart värre än Sverige, för den här veckan får vi se. Det vi har nu är rapporterade döda, och där har Sverige gått om Storbritannien (man ska jämföra veckosiffror pga att Sverige rapporterar så få under helger och överdrivet många i mitten av veckan - att de "22 forskarna" inte gjorde så var ett misstag som tyvärr innebar att deras i övrigt riktiga argument föll i bakgrunden, tex att Sverige höll på att gå om Italien, vilket är glasklart i nuläget). Rapporterade döda senaste veckan är i dagsläget den enda indikatorn vi har för den senaste utvecklingen. Både Sverige och Storbritannien underrapporterar, men just därför är de jämförbara. Enligt FHM är överdödligheten 44 procent högre än FHMs egna siffror över döda fram till vecka 16. Generellt går siffrorna för alla de drabbade länder i Europa kraftigt ned, utom Sverige, som har en väldigt svag nedåtgående trend. Om några veckor kommer det bli tydligt att Sverige är det värsta landet i Europa, kanske även i världen (om inte USA eller Brasilien tar den platsen). Ingen kommer vilja ha ansvarslösa och lättsinniga svenskar inresande till sitt land, allra minst övriga nordiska länder. Varför tror ni att Bildt är så orolig för hur vi uppfattas i världen? Han vet (jag är inte moderat, har alltid röstat på vänstern).
Det där inlägget kunde lika gärna varit skrivet i Mars. Samma retorik som alltid. Får se om det slår in någon gång. Hoppas inte det.
Citera
2020-05-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ingen skall umgås MED symptom, inte ens barn. Har du inte begripit det ännu? Det har ju FHM tjatat på oss om sedan tre månader tillbaka. Du griper efter halmstrå för att fortsätta diskussionen in absurdum.

Du ger dig inte trots att du blivit överbevisad om felaktigheterna i det du påstår, gång på gång på gång.
Tror du på fullaste allvar att det skulle fungera, när barn och stressade föräldrar reglerar det själva?

Ditt barn nyser en gång på morgonen. Lägger du tusen kronor på att ta ledigt från jobbet en dag, för att se hur det utvecklas? I så fall är du en på hundra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Alla länder uppdaterar det är därför USA, UK ibland får jättestora ökningar på vissa dagar.

De verkar göra ett dåligt jobb om vi tittar på deras överdödlighet....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Visst, det är bara ett sammanträffande. Har inget med saken att göra. Inget alls.

Men skyll du på Tegnell.

Hur kommer det då sig att Tyskland, Turkiet och Grekland inte har det värre än oss din jävla fårskalle
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Absolut. Därför behöver JAG ingen munskydd när jag ska handla.

Det händer garanterat inget promiskuöst under mina shoppingresor..

Lite trist, ändå :-)... Jag hade lätt använt munskydd om det fanns möjlighet till promiskuöst handlande....
Citera
2020-05-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är så man manipulerar fåren.

Dagen efter kommer Tegnell som klockan och säger "rätt riktning".
Ja +5 idag 10 maj då är det mycket mer när vi kollar nästa söndag vad siffran har blivit då.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke090
Sverige och UK har en annan sak gemensamt. Bedrövligt äldrevård.

Skulle hellre ta ett nackskott än att hamna på ett ”kommunalt” brittiskt äldreboende.
Inte speciellt taggad att spendera min sista tid på ett svenskt boende heller.

Kanske kan det komma nåt positivt av den här misären i slutändan. Äldrevården måste få kosta pengar.

Corona har utan tvekan exponerat svensk äldrevård för vad den är just nu iaf.
Håller helt med. Och vi vet ju alla vad som har varit en bidragande orsak till det, vart pengarna har gått istället.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Nej, han tog själv upp Danmark för de hade liknande siffror som Sverige i sjukdomsutveckling för att visa att nerstängningen där var hysterisk och resultatlös. Men dödstalen släpar som bekant efter och nu nämner han inte Danmark längre.
Ja jag vet inte riktigt. Ibland svårt att hänga med i alla turer men han är hårt ansatt från alla möjliga håll så min tanke är att han ger svar på det men har tyckt från början att en aning mjukare framtoning. Han är ingen charmknutte eller vindflöjel direkt och följer Folkhälsomyndighetens linje oavsett.
Citera
2020-05-10, 14:06
Bannlyst
Är denna "matematiker" också dum i huvudet??

5 Miljoner svenskar smittade i april

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mzq7/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april

Nu säger den dumma jävlen att 12.000 KOMMER dö i Sverige. Inte 12.000 kan komma att dö. Utan nu är det hugget i sten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7lx0A/professorn-12-000-kommer-att-do-i-sverige

Kan någon förklara. Jag är ganska duktig på matte. Men får inte ihop "matematikerns"? Matte här.

Om hälften av alla svenskar var smittade i april! Nu är det en bit in i maj, och det är totalt 3300 döda. Hur kan komma upp till 12.000 då?

Är han dum i huvudet? Eller kan han inte ens matte för barn?
Citera
2020-05-10, 14:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ingen visste något! Jo Kina åtminstone. Om Ryssland kommer det nog talas en el framöver, framförallt om rapporteringen:

https://www.themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-the-numbers-are-deceiving-a70220

Jag menar att de inte kunde veta det i Ryssland. När de fattade, så stängde de ju gränsen mot Kina. Här i Sverige visste vi om att smittan fanns i Italien, Iran och Österrike och hade kunnat stoppa resande därifrån. Men det ville inte FHM.

Alla länder underrapporterar. Det pågår ju en tävling. Här har det förmodligen dött massor av människor med corona på boenden och i lägenheter, som fått dödsorsaken "hjärtinfarkt", "lunginflammation", "influensa" eller "stroke".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in