2020-05-09, 09:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Svår fråga. Det bästa (men etiskt knepiga) skulle nog vara om barnen smittades medvetet, samtidigt som riskpersonen hölls från familjen någon månad tills de blev friska. Sjukdomen är ju i princip samma sak som ett vaccin, för barnen, med tillägget att man smittar.

Det räcker inte med att stänga skolan. Man måste förbjuda barnen att leka med andra också.

Sen så tror jag många föräldrar överdriver sin egen riskbild. Man kan ha astma, diabetes och högt blodtryck, men man har ändå mycket liten risk att dö om man är under 50 år, även om risken är förhöjd.

Skulle kanske vara ett alternativ som sagt. Men nog svårt att få till. Etiskt kanske det också är tveksamt. Frågan är om det ändå inte är mindre oetiskt än att hota föräldrar i riskgrupp att de måste sända iväg sina barn till skolan? Det känns inte ett dugg etiskt och det skapar mycket ångest hos de drabbade.
Citera
2020-05-09, 09:33
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
SVERIGE. Sjukvården i Stockholm kommer inte återgå till det normala – med planerade operationer – förrän efter sommaren, skriver DN.

"Det är ett tufft beslut, men nödvändigt", säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör för Region Stockholm, till tidningen.

Men ...vi har ju haft vår peak, alla kurvor ökar neråt och vi har hur många lediga platser som helst på IVA enligt vissa.

Handling före ord. Politruken Tengele kan svamla om platta kurvor hela dagen men till syvende og sist är det handling som räknas och i den faktiska verkligheten är det bara vilseledande svammel psykopaten Tengele ägnar sig åt.
Citera
2020-05-09, 09:33
Medlem
Sossarna är nog i smyg överlyckliga över att det så kallade "köttberget" minskar.. Alltså att våra äldre rensas ut nu. Man minns ju Strandhälls uttalande för två år sedan:

Citat:
Det är inte det stora asylmottagandet som överbelastar den svenska sjukvården. Det är äldre svenskar. Det säger socialminister Annika Strandhäll (S) till Aftonbladet.

https://www.friatider.se/strandh-ll-v-ra-problem-beror-inte-p-flyktingar-utan-p-ldre-svenskar
Citera
2020-05-09, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Döda idag/miljon inv
*Sverige* -----13,35
UK --------------9,22
Belgien ---------9,14
Irland -----------5,26
Spanien --------4,89
USA -------------4,74
Canada ---------4,21
Holland ---------4,16
Italien ----------4,02
Frankrike -------3,72

Sverige ligger sämst till i hela världen.

Förstår inte överhuvudtaget varför du citerar mig??
Vi diskuterade den vanliga influensan..
Citera
2020-05-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Jag bor i Skåne med 1 377 827 invånare och totalt ca. 100 döda. Hur är det i Køpenhavn? Snillenas hemvist som varit helt igenbommat nu skall "öppna upp".

Skåne er stadigvæk en del af Sverige, og dermed underlagt svenske regler, eller mangel på samme.

København er underlagt danske regler, og bliver der for stor stigning i coronatilfælde må reglerne skærpes igen, men generelt har den danske befolkning været god til at overholde de gældende regler - det samme gør sig ikke gældende for indvandrerbefolkningen.
Citera
2020-05-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, experterna är oense. Men det beror på att vi bara känt till SARS-COV2 och covid-19 i mindre än ett halvår.

Men de experter som nästan bara utgår ifrån matematiska sannolikhetsmodeller när de gör sina prognoser är, i mina ögon, mindre trovärdiga än det forskare som utgår ifrån tidigare empirisk erfarenhet. Några exempel med anknytning till Sverige.

Imperial college: Den troliga dödligheten för covid-19 ligger på en procent

FHM: Den troliga dödligheten för covid-19 ligger på ett eller några promille.

Imperial college: Sveriges peak kommer i mitten av maj.

FHM: Sveriges peak kommer, (var), i mitten av april.

FHM: En stor nedstängning av samhället innebär stora folkhälsoproblem som ger stora konsekvenser långt framåt i tiden.

Imperial college: Ingen åsikt i frågan

Imperial college: Viruset går att utrota och R kan gå ner till noll. Detta sker genom en omfattande lockdown.

FHM: Viruset går inte att utrota. Eftersom vi inte har ett vaccin så är det enda som kan stoppa smittspridningen de närmaste åren att det uppnås minst en 60 procentig flockimmunitet hos befolkningen. Det är samma princip som gällt för våra nationella vaccinationsprogram och där smittspridningen stoppats när minst 60 procent av befolkningen blivit vaccinerad i ett område.

(Det ovanstående är inte citat ifrån vare sig FHM eller Imperial college eller ens ifrån enstaka individer därifrån. Det är istället ett uttryck för hur jag uppfattat de olika ståndpunkterna ifrån respektive sida.)

När man betraktar Fergusons härjningar i det brittiska samhället både under Corona och långt tidigare då borde var och en inse hur farligt det är när man litar blint på en människa därför att han är en professor och verkar veta vad han gör/påstår.

Att han sen saknar omdöme totalt har man inte ansett vara avgörande.

Hans kalkyleringar tycks aldrig ha stämt för fem öre. Och han lever själv inte som han lär andra.

Men har fått en OBE (The Most Excellent Order of the British Empire), massor av beröm och uppmärksam och forskningsanslag.

Samtidigt har säkert en massa andra vettiga forskare blivit utan..

Den här professorn liknar lite läkaren på Karolinska som experimenterade med konstgjorda luftrör..

Ingen av dem tycks bry sig hur många som dör pga deras oansvarigt beteende.
Citera
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nä han satt och hyllade Sverige. Hans bolag skulle gå i konkurs nu trodde han men han var glad att Sverige höll öppet. Han höll med oss psykopater till förnekare att det finns värre ting än Corona.

Haha ja men vad ska vi göra då? Sverige har inga pengar så stänger vi så får alla löntagare vara beredda på en skattehöjning på iaf 5% när coronan är över om 5 år. Tror du alla lågavlönade klarar det? Alternativet är väl att legalisera cannabis med hög beskattning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
"Ganska rejäla restriktioner"?

Vad är du för en snöflinga?

Jag har inte märkt av några restriktioner. Jag lever mitt liv precis som vanligt.

Du måste vara särdeles ömtålig?!?
Miljontals och åter miljontals människor genomgår stora uppoffringar för att skydda riskgrupperna i så hög utsträckning som möjligt.

Folk är permitterade, varslade eller arbetar hemifrån. Branscher hotas på allvar. Gränserna är i praktiken stängda, varenda evenemang under kategorin ”livskvalitet” inom olika paraplyer inställda. Många har inte träffat sina äldre anhöriga i riskgruppen på flera månader.

Att du lyckats leva ditt liv ”precis som vanligt” säger mer om ditt liv än om det generella tillståndet i landet.
Citera
2020-05-09, 09:37
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Men det enda som är viktigt i slutändan är människors frihet. Det är värt oändligt många liv.

Din frihet är inte min frihet så bara där har vi ett problem. Min frihet hade varit om du och sådana som dig hade covid torterats i en respirator men det är inte din frihet.
Citera
2020-05-09, 09:38
Medlem
Jag tror det börjar bli dags att se vidare bortom detta.

Vi kommer få leva med den här skiten i 1-2 år till.

Fick ett surt email från skolan att börjar inte vår dotter nu så får hon gå om.
Orkade inte ens bråka med dom, hon är tillbaka i skolan.
Vad händer om riskgrupp i hemmet dör, kommer dom få sån ångest att dom tar sitt liv, naturligtvis inte "vi följde bara lagen".

Det jag tar med mig från denna kris är att man kan visst göra flockimmunitet men skydda för fan riskgrupper och äldre. Smittpenningen har ju ännu inte betalats ut så många går tillbaka till jobb.

De som velat hålla sina barn hemma skulle får göra det, många orosanmälningar.

Sen har vi den ENORMA elefanten i rummet,

Omsorgen SKALL vara fullt finansierad, det är ju FAN det mina skatter skall gå till.
Den har gått till konst för maskar och kamelfarm i göteborg.

Nu har det uppdagats att chefer har TVINGAT bevisligen sjuka i Corona att gå till jobbet.

Det mina vänner är överlagt mord för dom vet precis som du och jag att de äldre dör om dom blir sjuka. Vilken ENORM cynism.

Har det gått så långt att våra äldre behandlas på detta sätt då får man fan rycka upp det med rötterna och göra om hela skiten.

Att regeringen och FHM inte agerade där tidigt och krishanterade är denna kris stora skandal.
Citera
2020-05-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle kanske vara ett alternativ som sagt. Men nog svårt att få till. Etiskt kanske det också är tveksamt. Frågan är om det ändå inte är mindre oetiskt än att hota föräldrar i riskgrupp att de måste sända iväg sina barn till skolan? Det känns inte ett dugg etiskt och det skapar mycket ångest hos de drabbade.
Själva smittandet och isoleringen skulle man nog få besörja på egen hand, kan jag tänka mig. Personligen tycker jag det skulle vara mer etiskt än att hålla barnen från skola och vänner på obestämd tid. Kanske flera år.
Citera
2020-05-09, 09:39
Medlem
Såg ni videon på hon som gråter ut från ett sjukhus i USA.

Dom får 13 000 dollar för varje covid patient och 39 000 dollar om dom är i respirator.

Personalen är skittrötta och gör ett slarvigt jobb och bryr sig inte för dör dom skriver dom bara COVID-19 på attesten och sjukhuset får sina pengar.

Hon hade försökt gå till alla och varna men ingen lyssnade.

Vilken enorm jädra soppa detta är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in