2020-05-08, 15:55
Medlem
Gällande WHO kan man förövrigt retrospektivt ifrågasätta den organisationen också

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7398293

"– WHO rekommenderar inte reserestriktioner mot Kina, tvärtom motsätter sig världshälsoorganisationen inskränkningar i såväl resefrihet som i handel, sa WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus vid en presskonferens igår kväll."

"För Kinas sätt att hantera utbrottet hade WHO:s generaldirektör enbart lovord.

– Insatsen görs inte bara för det kinesiska folket, det de gör skyddar hela världen. Jag har aldrig sett något liknande, och det är presidenten själv som leder arbetet, sa Tedros Adhanom Ghebreyesus.

– Kina sätter en ny standard för hur man hanterar ett utbrott, sa WHO:s generaldirektör i Genève."
Citera
2020-05-08, 15:55
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Säger den som inte förstår.
https://adamaltmejd.se/covid/
Studera den i några minuter så trillar nog polletten ner.

Tack! En ovanligt bra graf som visar att antal döda inte bara planat ut, utan dessutom går ner. Och detta utan att fullständigt haverera vår ekonomi som sin sin tur skulle skapa ytterligare dödsfall under ett årtionde. Skönt att vi har en ledning som tänker längre än näsan räcker!

Good job, Steffe, Andy o' co'!
Citera
2020-05-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Då borde vi sett en nedgång i antalet nya diagnoser för ett par veckor sedan. Nu ser man en vikande trend för nya diagnoser i hela EU, med två undantag: Storbritannien och Sverige. För övrigt de två länder som valde bort lockdown, åtminstone inledningsvis för Storbritannien.

Om du kollar nya inläggningar på iva, så kan ju inte ens en blind missa att det gått ner..

De är nere på 50% mot när det var som värst avseende hela Sverige. I Stockholm pratar vi en minskning från ungefär 20/dag i början av april mot ca 7/dag nu . Detta lär avspegla sig i dödssiffrorna framåt..

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Medlem
Citat:
Uppskattningen att mellan 8 000 och 20 000 svenskar kan komma att dö av coronaviruset är inte helt orimlig. Det säger statsepidemiologen Anders Tegnel
https://www.nyteknik.se/samhalle/anders-tegnell-8-000-20-000-doda-inte-orimligt-6994644
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ni får ta ett snack med Bill Gate som finansierar hela projektet:

http://www.healthdata.org/about/director-statement

Jag skulle dock tro att 10.000 döda i slutet av det här är i underkant.

Jag säger inte att siffran 10 000 är orealistisk, men om det stämmer att prognosen för ett par dagar sedan var 17 000, så känns det som att algoritmen inte är klockren.
Citera
2020-05-08, 15:57
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om du kollar nya inläggningar på iva, så kan ju inte ens en blind missa att det gått ner..

De är nere på 50% mot när det var som värst avseende hela Sverige. I Stockholm pratar vi en minskning från ungefär 20/dag i början av april mot ca 7/dag nu . Detta lär avspegla sig i dödssiffrorna framåt..

Ja och det var väl ganska precis där som Tegnell började prata om en utplaning till mångas protester. Det visade sig att han återigen hade haft helt rätt.
Citera
2020-05-08, 15:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Mycket bra siffror!
Men jag känner en oro (befogad eller ej) över att medianåldern är på endast 60 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det handlar inte bara om olika åtgärders motivering utan även om sådant som att staten ska kunna konfiskera skyddsutrustning från de regioner som lyckats bunkra upp munskydd och förkläden för att kunna fördela dem till de regioner som inte klarat av sina inköp.
Det finns också en till moralisk vanföreställning, nämligen den om den som lägger ansvar på andra själv kan undgå ansvar just genom att dumpa det på någon annan, när det är fara i färde på att ansvar kan utkrävas. I andra fall är individens och organisationers rörelsefrihet högst begränsad i "demokratins" namn, eftersom staten anser sig rådig att styra över alla aspekter av mänskligt liv.

På det viset kan man från annars ansvarigt håll säga att "vi" - i betydelsen någon annan - misslyckats med att hindra smittspridning på t ex äldreboenden. Just på grund av att man aktivt undvikit att komma med bindande rekommendationer om skyddsutrustning, hur personalen ska testas och på vilka grunder. Istället har man lagt ut ansvaret på den enskilde - tvätta händerna, gå inte till jobbet om du känner dig sjuk - och till verksamheterna att fritt besluta om att munskydd inte är obligatoriskt just när det råkar ta slut i förråden.
Alltså kan man hävda att det är den enskildes fel som inte tvättat händerna tillräckligt nitiskt eller gått till jobbet med sin asymtomatiska smitta, eller valt att inte ha munskydd på när de var slut i skåpet och man skulle gå från en smittad till en frisk patient.
Så slutordet från katastrofkommissionen kommer att vara:
Vi fattade rätt beslut men det brast i tillämpningen, folk tvättade sig inte tillräckligt, gick till jobbet när de var sjuka, 70-åringarna handlade godsaker på Östermalmshallen, folket följe inte våra rekommendationer och då kan ju inte vi vara ansvariga.

Ett mycket intelligent inlägg och något som många tyvärr inte har förstått.

Case in point när mainstreammedia gör ett syndabocks-reportage om en sköterska som gått till jobbet sjuk, men underlåter att ställa den enkla frågan: Hur många gick asymptomatiska till arbetet pga FHMs rekommendationer?

Ansvarsförskjutningen från myndigheter och regering över till folket är helt absurd. Individer kan aldrig sköta en pandemi på egen hand, med hjälp av 'rekommendationer', just för att individer kommer att bete sig på en mängd olika och oförutsägbara sätt, i frånvaro av bindande regler och lagar.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag säger inte att siffran 10 000 är orealistisk, men om det stämmer att prognosen för ett par dagar sedan var 17 000, så känns det som att algoritmen inte är klockren.

Varav majoriteten sannolikt hade dött i år ändå.
Citera
2020-05-08, 16:00
Medlem
Någon annan som hört något i stil med att det nu finns fler tolkar på många sjukhus på grund av växande andel icke svensktalande patienter samt överrepresenterad andel icke svensktalande som vill, kräver eller behöver sjukhusvård.

Jag har ingen källa, detta är en fråga bara. Jag fick detta berättat från bekanta inom vården i sydsverige och tänkte höra mig för här ang överrepresentation av icke svensktalande, något som jag inte hört alls om att det skulle vara så inom media (bortsett från somalierskrivelserna).

Har sverige lyckats gå ut bättre med information på andra språk nu och att det därför vågar sig fram fler hjälpsökande som ej lyckats ta del av så mycket information tidigare på grund av språkbarriären? Ingen aning.
Citera
2020-05-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Mycket bra siffror!
Men jag känner en oro (befogad eller ej) över att medianåldern är på endast 60 år.

Tycker också att den är låg. Norge har 62 år om jag inte läst fel på deras siffror
Citera
2020-05-08, 16:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Varav majoriteten sannolikt hade dött i år ändå.

Ja. Möjligt att när pandemin är över ser vi att dödstalen blir väsentligt under ett normalläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in