2020-05-08, 15:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
EXAKT samma sak gäller för alla andra länder också. Att det finns en eftersläpning, att man inte obducerat alla osv. Så ni vänsterfjantar kan ju slyta ljuga och hyckla.

Sveriges antal igår var 99. Med en 6 gånger större befolkning vore det 594 döda igår. Idag 135 döda, vilket med en 6 gånger större befolkning vore 810 döda i Italien med motsvarande utveckling.

Andra länder har EXAKT samma problem med eftersläpning, icke-obduktion och andra bortförklaringar du kommer med. Du kommer vilja ge medalj och staty till Löfven och Tegnell även om Sverige är klart värst i världen, det är ett skämt!

Jag vet hur Sverige rapporterar in dödsfall, men hur det är i alla andra länder vet jag faktiskt inte. Men om du säger att rutinerna i USA, Italien, Belgien, Kina etc. är EXAKT som i Sverige så säger jag inte emot dig. I slutändan spelar det ju heller ingen roll om ett dödsfall "bokförs" på dagen det faktiskt inträffar, eller om det bokförs några dagar senare då det rapporteras in.

Men problemet uppstår ju när man säger att Sverige har "135 döda per dag", för att det rapporterats in 135 döda, utan att på söndag när det rapporteras in typ 5 döda säga att Sverige har "5 döda per dag". Det vill säga, att när det passar ens syften så lägger man fokus på hur många som rapporterats in, men om antalet som rapporteras in en specifik dag minskar, då låtsas man inte om siffrorna.

Sedan finns det ju problem med att titta per capita för ett helt land, även om det börjar bli mer relevant nu än tidigare då utbrotten spridit sig i länderna. Men det kan vi lämna därhän.
Citera
2020-05-08, 15:17
Avslutad
Citat:
Är du dum eller? Kan du inte räkna?

Italien 60 miljoner, Sverige 10 miljoner.

99 döda i Sverige vore överslaget 594 döda i Italien.
135 döda i Sverige vore överslaget 810 döda i Italien.

Det är väldigt enkel fakta med väldigt enkel statistik.

Nej. Med tanke på att det inte dör 135 personer varje dag så kan du inte räkna så. Det är ju eftersläpningar som ställer till det enskilda dagar.

7-dagars medelvärdet för avlidna ligger idag på 75 avlidna per dag. Multiplicera det med 6. Var ärlig åtminstone.

Som sagt. Jag har alltid tyckt att du varit en vettig skribent men detta var ett lågvattenmärke.
Citera
2020-05-08, 15:18
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Långt fler svenskar kan ha dött av corona
Professor: De som avlider hemma ingår inte i statistiken

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona

Suck. En månad gammal insändare använder du som källa?

Det har ändrats. Socialstyrelsen har börjat gå genom statistiken och samköra med sitt dödsregister. Och dom säger såhär;

"Tio procent är ganska många fler dödsfall än vad Folkhälsomyndigheten tidigare har redovisat. Varför är de högre?

– Den stora skillnaden är att vi även har med fall som inte har laboratorietestats, utan där ansvarig läkare har dokumenterat att det är en patient med covid-19."

Källa SVT nyheter. Länk finns i mina äldre inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Tips. Avboka så du inte förlorar massa pengar. Mycket svårt att tro att man kan åka nånstans förren kanske sent i höst, om ens då.

Det är ditåt det lutar såklartZ
Citera
Medlem
Citat:
Han är en stor försvarare av den svenska strategin och säger till DN att vi ligger bäst till i hela världen. Han jämför med önationen Nya Zeeland, som har målet att eliminera viruset. Giesecke undrar vad myndigheterna ska göra när viruset inte längre finns i landet.

– Det innebär att alla som reser in till Nya Zeeland måste sitta 14 dagar i karantän. Kommer det inget bra vaccin talar vi om decennier innan det kan komma att ändras, konstaterar han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GzJ6l/giesecke-grannlanderna-kommer-att-komma-ikapp

1. Nej, inte alla som reser in till NZ. Även Australien är nästan smittfritt, så resande därifrån kan omgärdas av enklare regler. Detsamma kan gälla resande från t.ex. Taiwan, och på sikt ett ökande antal länder, i takt med att de som sköter sig besegrar viruset.

Citat:
Australia and New Zealand travel bubble: coronavirus-safe plan to reopen border
https://www.theguardian.com/australia-news/2020/may/05/australia-and-new-zealand-travel-bubble-coronavirus-safe-plan-to-reopen-border

2. Vad skulle vara så katastrofalt med 14 dagars karantän? Finns säkert t.ex. massor av rika amerikaner som är villiga att betala dyrt för att sitta i lyx-karantän och sedan kunna ägna sig åt naturturism i några veckor. Tänk att kunna resa riskfritt till ett helt virusbefriat land - folk kommer att vara villiga att betala nästan vad som helst.

Export och import av varor rullar på precis som vanligt, så det Giesecke ser som något slags oöverstigligt problem avser bara persontransporter.
Citera
2020-05-08, 15:19
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ja det kommer finnas eftersläpningar hela tiden. Den enda siffran över avlidna där man kan tyda något är 7-dagars medelvärdet. Men en del ohederliga skribenter tar dom enstaka dagarnas högre rapporteringar och låter det gälla för alla dagar.

Alla länder har isåfall samma problem. Det är inte mer synd om Sverige och därför har Sverige rätt att vara klart sämst i världen. Det borde du fatta. Andra länder har inte heller dödsorsak klar, har inte heller obducerat, har också eftersläpningar osv. Varför tror du att bara Sverige har dessa fenomen? Det är alldeles självklart att alla länder har i princip samma svårigheter.
Citera
2020-05-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Avboka säger jag. Frågan är ju ens om du kan komma dit med flyg denna sommar?

Vi har ju bokat med Apollo.
Så om inte UD förlänger avrådan går ju flyg.
Men blir nog avbokning.
Citera
2020-05-08, 15:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Beror Sveriges globala sjätteplats vad gäller antalet döda/capita i Covid 19 också på "eftersläpning"?

Nej, den siffran kommer från det totala antalet inrapporterade (oavsett när dödsfallet skedde), justerat för befolkningsmängd. Oftast brukar man räkna per 100 000, eller per en miljon.

Det finns både fördelar och nackdelar med att titta per capita på det viset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Hvordan kan de vite at dødstallet synker når etterslepninger går så langt tilbake som til 24 april? Det må jo gå an å ha prelimenary tall på dette som rapporteres inn hver dag, slik at det er en oversikt som er mer dagsaktuell?

Jeg synes dere har en svært underlig rapportering i Sverige. I et digitalt samfunn så er flere uker ettersleping av tall noe merkelig. Bruker dere brevduer i Sverige, eller hva går det i?

Det är för att dom manipulerar dödstalen här för att plana ut kurvan, ungefär så här:

Verkliga siffror:
Dag:1 10döda
Dag:2 20döda
Dag:3 30döda
Dag:4 50döda
= 110döda

Manipulerade siffror:
Dag:1 30döda
Dag:2 20döda
Dag:3 30döda
Dag:4 30döda
= 110 döda och vi har en platå...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är utspritt över 10 dagar. Statistik är inte lätt i dessa tider. Dom tar upp även förmodade dödsfall där man inte har diagnos. I italien har man inte tagit med dom som dött utanför sjukhus. Det stora problemet är att det smetar ut över hela året så det är rätt så meningslöst att jämföra dagsaktuella siffror.
Mina konspirationer är inte mindre värda än dina.
Säger du att Italien fuskar säger du det för det passar din agenda.
Säger jag tvärtom fuskar jag också för det passar min agenda.

Utgår man ifrån det enda som verkligen räknas och som då är "den officiella siffran som kommuncieras ut varje dag" (eftersom resten är ointressant i sammanhanget: folk agerar bara utifrån den dagliga siffra. Ingen tar sej tid att bete som en aspie och läsa den exakta siffra i efterhand) så dör det i Sverige lika många som det dog i Italien när de hade det som värst.
Idag. Även igår. Även iförgår.
Inte den helgen där det var +2.
Osv osv.

Det hela är meningslöst för de som fortfarande vill lura fok att tro att SVerige gör rätt.
Men siffrorna är där.
Det är återigen bara spies (en 0,1% av befokningen) som sitter och jämför excel filer.
Tidningsrubriker och nyheter på tv kommunicerar ut bara den siffran.

Aspie kan också räkna ut vem som fuskar mest. Men de är aspie.
Citera
2020-05-08, 15:21
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nej. Med tanke på att det inte dör 135 personer varje dag så kan du inte räkna så. Det är ju eftersläpningar som ställer till det enskilda dagar.

7-dagars medelvärdet för avlidna ligger idag på 75 avlidna per dag. Multiplicera det med 6. Var ärlig åtminstone.

Som sagt. Jag har alltid tyckt att du varit en vettig skribent men detta var ett lågvattenmärke.

Jag la ju in ytterligare en dag med typiskt antal dödsfall för att ge ett likadant exempel till.

Det är väldigt höga tal. Jag hävdar att man har eftersläpning, oklara fall och inte har obducerat liken i Italien heller och alltså är det inget försvar för Sveriges extremt dåliga siffror.
Citera
2020-05-08, 15:22
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Är du dum eller? Kan du inte räkna?

Italien 60 miljoner, Sverige 10 miljoner.

99 döda i Sverige vore överslaget 594 döda i Italien.
135 döda i Sverige vore överslaget 810 döda i Italien.

Det är väldigt enkel fakta med väldigt enkel statistik.

Vilken dag menar du att 135 har dött i Sverige?

Kolla gärna här;
https://www.bildtagg.se/bild/frjp6qdqw4wiwape4svae0ab

https://www.bildtagg.se/bild/6by7vmjpnhv08d11n0aih4t9

Så, vilken dag har 135 dött? I synnerhet på det senaste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in