2020-05-08, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Svårt att säga att vår strategi är bäst när vi inte har provat någon annan, ser man till dödsfall är våran strategi långt ifrån bra. Men allt är relativt och eftersom det inte finns något att jämföra med som har prövats i Sverige, så kan man endast gissa hur det skulle kunna sett ut om vi hade stängt ner.
Spridningen i Sverige är högst sett till de nordiska länderna oavsett om dom kommer ikapp om ett år eller inte, så kommer våran utveckling av Corona ligga steget före till dom flesta i landet blivit smittade.
Det är den strategi FHM jobbar efter, känns lite sådär att en Svensk myndighet kalkylerar med att smitta hela landet för vad? folkhälsan? knappast, men ur ekonomisk synvinkel tjänar nog staten mest på denna strategi. Lite ironiskt när staten är du och jag och alla andra medborgare i Sverige, jag har svårt att tro på att majoriteten av svenska befolkningen tycker detta är den bästa planen för att bekämpa Corona?
Som det är nu gör FHM inget utan att ha vetenskapligt stöd, dvs man gör inte ett endaste dugg mer än ett antal rekommendationer som allmänheten själva väljer om dom vill följa.

Ta bara detta med munskydd som FHM påstår inte har någon inverkan på viruset, detta visar om något hur pass introverta dom är i förhållande till information från svensk och utländsk expertis.
Man väljer att inte göra något för det finns inga svenska studier, därför är munskydd inte bra mot att bli smittad. Väldigt sorgligt att man överhuvudtaget får agera som dom gör i frågan, varför inte bara säga att det är upp till var och en om man vill bära munskydd, men nej, dom avråder oss från detta vilket är fullständigt vansinnigt. Hur kan dom säga det när dom enligt sig själva inte vet om det hjälper eller inte, man väljer att avråda folk istället trots att det är fullkommligt uppenbart att ett munskydd är bättre än inget skydd alls.

Det var lite därför jag skrev att "jag tror" våran strategi är bäst till skillnad från alla tvärsäkra kritiker som på något sätt verka veta att våran strategi är kass, baserat på svaga jämförelser med våra grannländer som inte kommit alls lika långt i spridningen.

Tja, var det inte 77% av svenska befolkningen som stod bakom strategin?
Citera
2020-05-08, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Självklart är 30 miljoner arbetslösa (orkar inte fact-checka siffran) bättre än potentiellt hundratusentals döda. Man kan skaffa sig ett nytt jobb, men man kan inte skaffa sig ett nytt liv.

Och av de 30 miljonerna kommer en betydande del få svårt att få en ny försörjning. Sen är det långt fler än 30 miljoner som påverkas, då många av dessa har familjer att försörjas

Det dör 40000 bebisar i abort varje år. De fostren kan inte skaffa sig ett nytt liv. Vem bestämmer vilket människoliv är värt något?
Citera
2020-05-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Australien ett land på ca 19 miljoner och bara 93 fall. Sverige ett land på 10 mille och över 3000 fall.

Australien har ca 7 tusen bekräftade fall. Syftar du på döda så är den nästan helt ointressant just nu, då länder har olika system och rapportera olika. Sverige är nog världsbäst på att fånga in dödsfallen, och det av någon lustig anledning straffar ni sverige för.

I grund och botten så finns det ingen anledning till att tro att dödsprocenten skulle skilja sig något dramatiskt mellan länderna.

Nigerias presidents stabschef dog i covid19, då landet officiellt bara hade 17 dödsfall. Inte vidare sannolikt. Antalet döda lär ha varit sjukt mkt högre i de flesta länder om de hade haft samma system och registrerat döda i c19 som sverige.
Citera
Medlem
Är det dags för löfven att låta sig intervjuas i aktuellt nångång nu tro?
Dör 100 tals om dagen.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tja, var det inte 77% av svenska befolkningen som stod bakom strategin?
Det har jag inte sett siffror på och jag vet inte när det skulle ha sagts?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja om man tänker snabbt och med reptilhjärnan så verkar det mest logiskt att fly stockholm, sen kommer nästa fråga lite saktare ; vad händer om jag blir sjuk där?

Då kommer helikoptern och hämtar dig för snabbtransport till kanske NKS eller annat stort sjukhus. Har sett hur många ambulanshelikoptrar som helst dagligen som flyger in till NKS de senaste veckorna.
Citera
2020-05-08, 14:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Planat ut, var då? Ja jösses...
Ungefär som att se det positivt när man ramlar ner från ett 20våningshus och kommit halvvägs att nu är det bara 10våningar kvar....

Tidigare har antalet döda ökat, och det är rätt naturligt att det planar ut innan det börjar minska.
Citera
2020-05-08, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Förstår. Jag ser också felaktiga siffror här då och då. Men just i detta fall rapporterade personen bara vidare rapporterat antal nya fall, nya dödsfall och nya på IVA. Var liksom ingen konstighet i det.

Nej han skrev inte "nya på IVA" , han ville få det att låta som att det låg 27 fler på IVA än igår.
Citera
2020-05-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo, sant. Jag försöker väl hitta nån ljuspunkt. De pratar ju om lite minskat på IVA i alla fall, alltid nåt.

Men att höra om 135 döda så här på en gång.. Jag må ibland snacka skarpt här i tråden men är en rätt känslig kvinna egentligen och denna dag tog mig hårt, helt ärligt. Får hoppas på minskning av dödssiffrorna närmsta tiden.

Åtminstone på södnagar brukar dom inte rapportera in mer än 10 döda. Slöfockar som inte bryr sig om att rapportera i rätt tid.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det hela är egentligen ganska enkelt. Ett samhälle är ute på djupt vatten i den stund man överger moraliska principer till förmån för osäkra framtidsprognoser och matematiska abstraktioner. Då tänjer man på gränserna för den etablerade moraliska ordningen vilket av uppenbara skäl inte är önskvärt. För var går gränsen för tänjandet av gränsen egentligen? När man inte har absolut visshet om en strategi så måste det direkta värnandet om människoliv sättas i främsta rummet. Det är självevident att varje dödsfall är ett misslyckande och att antalet dödsfall måste begränsas i högsta möjliga mån. Något som Sverige har misslyckats kapitalt med. Och att hänvisa till trosföreställningar om hur framtiden kanske blir eller inte blir är som sagt inte moraliskt acceptabelt. Moraliska gränser kan inte tänjas hur som helst utifrån abstraktioner och diffusa framtidsprognoser.
Den moraliska frågeställningen har tolkats annorlunda i Sverige än på andra håll.
Det moraliska imperativet att skydda svaga och sjuka kommer här i konflikt med vissa andra moraliska imperativ.
Jämlikhetens och folkhemmets moraliska imperativ förutsätter att alla ska behandlas lika.
Den som har en sommarstuga att åka till för att hålla sig isolerad ska inte får göra det, det anses orättvist. Den som har lust och möjlighet att dra sig tillbaka från sitt kontor och jobba hemifrån utmanar jämlikheten, spekulerar folkhälsomyndighetens Tegnell fritt i under en Expressenintervju.
Att trångbodda etniciteter som gör täta besök i bönelokaler i samhällets utkanter smittas och dör i större utsträckning anses som en samhälleligt orsak orättvisa istället för ett naturligt utfall av livsstil och religionsutövning.
När dessa två moraliska frågor bryts mot varandra är det jämlikhetsimperativet som tar över. Mest för att det anses som samhällsbärande, statens ansvar för jämlikt utfall är basen i de flesta partiers ideologi och budgetfördelning.
När jämlikheten tagit över ansvaret för skydd av de specifikt svaga så blir det långsiktiga målet inte att minimera sjukdom och död, utan att jämlikt fördela sjukdomen och döden i samhället. Alltså har alla ett ansvar att bli infekterade, ett ansvar som Adam Alsing tog och som blev hans öde. För om inte tillräckligt många blir sjuka kan inte det hägrande flockimmunitetens lyckorike infinna sig, ett rike där ingen nöd råder och där ingen kan bli smittad, insjukna eller dö. Att man på vägen dit får lämna ett antal gravar efter sig är en fråga som också kan lösas utifrån jämlikheten, man ser till att döden utminuteras i en takt som inte riskerar att hota den jämlika tillgången till vård och respiratorer. För om sjukvården överhopas så kan inte en jämlik vård garanteras längre. Den som hinner in först eller som hamstrat en respirator kan klara sig på egen hand (själv håller jag hårt i min CPAP, den kan komma att bli min räddning).
Det är också i jämlikhetsperspektivet man måste se den svenska oviljan mot restriktioner, som slår olika mot olika delar av samhället. Restauranganställda får se sig stå utan jobb medan kassörerna i blomstrande mataffärer har sitt på det torra. Hur ska en jämlik politik hantera sådant?
Många sätter sitt hopp till att denna kris ska förändra den svenska modellen och synen på moraliskt ansvar.
Så kommer det inte att bli, och jag dristar mig att redan nu förutspå kriskommissionens utvärdering:
Ja, många blev sjuka och dog, men vi lyckades rädda jobben och en jämlik vård för alla.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det har jag inte sett siffror på och jag vet inte när det skulle ha sagts?

Hade för mig att det var 77%, men det var visst 63%.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/svenskarna-st%C3%A5r-bakom-landets-coronastrategi-1.27349938
Citera
2020-05-08, 14:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Är det dags för löfven att låta sig intervjuas i aktuellt nångång nu tro?
Dör 100 tals om dagen.

Nej. Det gör det inte. Kolla här;

https://www.bildtagg.se/bild/6by7vmjpnhv08d11n0aih4t9

T.ex dagens siffra 135, är dom gröna bitarna. Därför blir det helt fel att säga som du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in