2020-05-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Regeringen vill se 100 000 coronatester i veckan redan i mitten av maj. Men det är en bra bit kvar – förra veckan analyserades 29 000 prover. I flera regioner frågar man sig nu vilka fler man ska testa och hur det ska gå till.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/osakerhet-kring-malet-om-100-000-coronatester

Finns det någon här som tror på att man kommer att klara av att testa 100,000 personer i veckan?
Det verkar finnas osäkerhet kring vilka som skall testas och hur man ska kunna tillgodose personal som skall utföra dessa tester, är det ett projekt dömt att misslyckas?

Känns som om de pratat om den massiva ökningen av tester sedan Dackefejden.

Verkar segt att ordna, min gissning är att de inte har/klarar få fram personal till det, även om de får fram testpinnar osv.
Citera
2020-05-08, 11:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vet inte, men för tre dagar sedan kunde man läsa detta ”UNT var först med att rapportera om att forskare gjort tester i Stockholmsområdet, som visat att färre hade antikroppar än Folkhälsomyndighetens beräkningar – bara 7,5 procent jämfört med statsepidemiolog Anders Tegnells beräkningar på 10–20 procent.”
https://omni.se/forskare-varnar-for-smitta-i-kluster-kan-gora-att-flockimmuniteten-drojer/a/pL2r1w

Det är sannolikt så att smittan i Stockholmsregionen delvis är uppdelad i kluster. Smittskyddsläkaren i Rinkeby uppger att man inte hittat några nya covid-19 fall där på ett tag. Detta kan innebära att 60 procent av Rinkebybona redan haft covid-19. Men jag skulle bli ytterst förvånad om inte Stockholmsregionen har en flockimmunitet på minst 25 procent nu.

Vad gäller de forskare som undertecknade debattartikeln så har de, i mina ögon, en nästan lika liten trovärdighet som rolettforskaren Ferguson.

Men, helt oavsett, hur stor andel som redan haft covid-19 i Stockholmsregionen så måste invånarna där hålla fast vid FHM:s anvisningar och rekommendationer. Det samma gäller också invånarna i samtliga regioner i Sverige. Först när det finns en flockimmunitet på 60 procent kan vi börja slappa av lite.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-08 kl. 11:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kackar inte Giesecke i eget bo nu..?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-tegnell-har-ratt-svenska-taktiken-bast/

Men samtidigt tror han att immunitet i befolkningen är långt mycket starkare än ett vaccin, som kan vara ett år borta.

– Det bästa sättet att bli immun är att ha den naturliga infektionen. För nästan alla infektioner gäller att man ska ha genomgått den och överlevt den, det ger en bättre och mer komplett immunitet än ett vaccin ger.

Det här är ju EXAKT det som antivaxxers hävdar angående barnvaccinationsprogrammet mot de vanligaste barnsjukdomarna. Att det är bättre för barnen i längden att gå igenom själva sjukdomen. Men då kallas de för okunniga, ovetenskapliga och värre saker än så. FHM är ju dom som driver på barnvaccinationsprogrammet.
Jag ser ingen vetenskaplig grund öht för något av hans uttalanden i artikeln.
Han väljer bara det av alla möjliga utfall som ställer Sverige i bättre dager och presenterar det som fakta.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är helt enkelt brist på munskydd och skyddsutrustning därför kan inte inte FHM gå ut med direktiv om detta..då hade halva verksamheten skyddstoppats.
Att ingen reporter frågar om detta?
Jo, hans uttalanden korrelerar med lagerhållningsstatus inte bara när det gäller skyddsutrustning s.a.s.
Citera
2020-05-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Än så länge ja... men vem som helst fattar att den kommer sjunka som en sten när alla åtgärder nu finanseras med lån och trots detta pga vår bristande egenförsörjning så sjunker både tillgång till material från externa tillverkare liksom möjligheterna till export.

Det är ingen som pratat om långvarig lockdown, är det så förbannat svårt att se att det kan finnas ytterligare åtgärder som kan tas utan att det innebär hemarrest?

Utan lockdown kommer spridningen att öka i de övriga länderna.
Citera
2020-05-08, 11:13
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är helt enkelt brist på munskydd och skyddsutrustning därför kan inte inte FHM gå ut med direktiv om detta..då hade halva verksamheten skyddstoppats.
Att ingen reporter frågar om detta?
Jag har varit runt och kollat på kommunala verksamheter där det har varit dödsfall samt en del tillfrisknande.
Chefer har flaggat faran över.
Personal arbetar utan munskydd och visir.
Nya vikarier kommer in utan skydd dessutom.
Jag kan se vikarier som besökare.
Endera har chefer fått rekommendationer om att spara på skyddsutrustningen eller också har chefer avgjort det själva trots rekommendationer om försiktighet.
Vems fel blir det om smittan tar fart igen inom enheterna.
Blir det tjänstemän som skyller på tjänstemän som skyller på tjänstemän.
Citera
2020-05-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vad sjutton gör det om det kommer en andravåg? Kan man fixa biffen en gång, kan man göra det en gång till.

De är bara ni ALLT ÄR SÅ HIMLA SVÅRT Svenskar som måste lipa som gör det jobbigare än vad det är.
* Nej det går inte
* Nej det går inte, den kommer tillbaka
* Nej
...

Det går och det är vad vi måste göra. En kontrollerad nedstängning.
Man kan stänga ner landet flera gånger per år om man vill, men det enda resultat är att folk smittas stötvis. Lika många kommer smittas totalt, på lång sikt.
Citera
2020-05-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Och så vad det är med källa, tack?

Sveriges BNP har sjunkit med 6 procent.
Övriga länder i Europa går upp mot 10 procent.
Läste i den artikel jag igår refererade till i Aftonbladet.
Är dessutom logiskt att vår BNP sjunkit mindre då vi försökt hålla öppet i så stor utsträckning som möjligt.
Citera
2020-05-08, 11:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag ser ingen vetenskaplig grund öht för något av hans uttalanden i artikeln.
Han väljer bara det av alla möjliga utfall som ställer Sverige i bättre dager och presenterar det som fakta.

Jag tror i och för sig att just detta är sant - att det ger bättre immunförsvar att ha gått igenom själva sjukdomen, än att bara ha fått vaccinet. MEN jag tycker ändå inte att det var rätt att offra våra gamla, sköra och sjukliga för den sakens skull. Jag kan inte fatta varför det ska vara OK just när det gäller coronan..? När det gäller t.ex. mässlingen driver samhället på att alla ska vaccineras till varje pris; man säger inte att "barnen bör gå igenom sjukdomen för att få ett livslångt skydd, och dom som dör på kuppen får vi offra för den goda sakens skull". Den epidemiolog som sa så, skulle ju få sparken (i alla fall i Sverige).
Citera
2020-05-08, 11:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är sannolikt så att smittan i Stockholmsregionen delvis är uppdelad i kluster. Smittskyddsläkaren i Rinkeby uppger att man inte hittat några nya covid-19 fall där på ett tag. Detta kan innebära att 60 procent av Rinkebybona redan haft covid-19. Men jag skulle bli ytterst förvånad om inte Stockholmsregionen har en flockimmunitet på minst 25 procent nu.

Vad gäller de forskare som undertecknade debattartikeln så har de, i mina ögon, en nästan lika liten trovärdighet som rolettforskaren Ferguson
Eller så kan man ge upp om Tegnell et al. och ta åt sig internationella erfarenheter:

3% OF DUTCH BLOOD DONORS HAVE COVID-19 ANTIBODIES

https://nltimes.nl/2020/04/16/3-dutch-blood-donors-covid-19-antibodies
Citera
2020-05-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, eftersom viruset verkar mindre aggressivt nu kommer det inte att drabba länder lika hårt till hösten.
Det är inte på något sätt säkerställt att viruset är mindre farligt nu.
Citera
2020-05-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Utan lockdown kommer spridningen att öka i de övriga länderna.

Fattar du inte överhuvudtaget vad andra länder gör? De försöker hålla spridningen underkontroll, Sverige gör inte det, man har i stället skrivit regler om att misstänkt sjuka ska hållas utanför sjukvården, att äldre inte ska tas till intensivvård överhuvudtaget osv.

Klart som fan det ser ut som Svensksjukvård hanterar situationen då officiellt, men att den praktiskt inte gjort det ser du ju på dödsfallen.

Att andra länder öppnar upp sakta innebär inte att de anser Sverige gjorde "rätt" utan de vet vid tillfället att de har kapacitet att hantera situationen, det är inte alls otänkbart att man återigen stänger om situationen eskalerar, något som inte görs i Sverige heller i stället siffrtrixar man och låtsas som allt är skitbra och de mest obegåvade i samhället går på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in