2020-05-08, 09:47
Medlem
Denoms avatar
Hur mycket låter det om en stjärna med aktiv fusion i kärnan om man skulle ta sig så nära som möjligt för mätvärdet, är det bullrande och dånande eller är det förvånansvärt tyst?
Citera
2020-05-08, 09:52
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur mycket låter det om en stjärna med aktiv fusion i kärnan om man skulle ta sig så nära som möjligt för mätvärdet, är det bullrande och dånande eller är det förvånansvärt tyst?

Kommer du så nära stjärnan att du kan höra ljud från den - är du sannolikt redan död.
Citera
2020-05-08, 09:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Kommer du så nära stjärnan att du kan höra ljud från den - är du sannolikt redan död.
Ja det var ungefär det jag undrade, om det går att komma nära nog att höra stjärnan ens med den mest värmetåliga utrustningen och hur den i så fall låter.
Citera
2020-05-08, 09:56
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ja det var ungefär det jag undrade, om det går att komma nära nog att höra stjärnan ens med den mest värmetåliga utrustningen och hur den i så fall låter.

Nej, det går inte.

Men om du menar att 'höra' också att detektera med instrument så kan du göra det redan från jorden.
Citera
2020-05-08, 09:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Nej, det går inte.

Men om du menar att 'höra' också att detektera med instrument så kan du göra det redan från jorden.
Hur lyssnar man på Solen från Jorden?
Citera
2020-05-08, 09:58
Medlem
MataRengis avatar
Citat:

Radioteleskop. Men det är inte soniska ljud du lyssnar på, utan elektromagnetisk strålning.
Citera
2020-05-08, 10:02
Avstängd
Citat:
Man mäter dopplerskift på strålningen från den. Det går att lära sig en hel del om solen genom att se ljudvågorna som studsar omkring i den.
https://www.cora.nwra.com/~werne/eos/text/solar_waves_main.html
Citera
2020-05-08, 10:10
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:

Nasa har en satellit som sakta men säkert närmar sig solen och kommer till slut befinna sig 6.5 miljoner kilometer från ytan, och det är nog ungefär så nära vi kan gå. Tror inte några ljud kan plockas upp från det avståndet, tror inte ens de försöker.

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2019/nasas-parker-solar-probe-sheds-new-light-on-the-sun/
Citera
2020-05-08, 10:22
Medlem
Koettbullens avatar
Om rymden bestod av luft skulle solen låta som en konstant tågtuta på 120 decibel, det vill säga jävligt högt. Detta om du lyssnade från jorden. Om du istället stod precis vid solen hade den tjutit i 290 decibel. Som jämförelse smäller en hagelbrakare i 160 decibel och en uppskjutning av en raket når 180 decibel. Ofattbart högt, alltså.
Citera
2020-05-08, 10:37
Medlem
Citat:

Hur nära tänker du dig? Om vi skall kunna få dit ett mätinstrument så kommer det vara utanför solens atmosfär och där bör det vara knäpptyst i avsaknad av gas.

Ner i atmosfären är det lite av en hypotetisk fråga eftersom vi inte kan få dit något som håller, men spontant tänker jag att eftersom det rör sig rätt rejält i atmosfären så borde det låta som en rejäl storm, men sen tänkte jag efter om stormen i sig låter eller om det är när den stöter på hinder. I solen finns ju inga träd som kan vina i vinden mm.

Sen beror det nog på hur långt ner i solens atmotsfär man går. Ju högre trycket är destu mer utrymme är det för högre ljudstyrka.
Citera
2020-05-08, 10:53
Medlem
Ljud i vakuum kanske blir rätt svårt? Intressant frågeställning däremot.
Citera
2020-05-08, 10:55
Medlem
Apansiktets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Om rymden bestod av luft skulle solen låta som en konstant tågtuta på 120 decibel, det vill säga jävligt högt. Detta om du lyssnade från jorden. Om du istället stod precis vid solen hade den tjutit i 290 decibel. Som jämförelse smäller en hagelbrakare i 160 decibel och en uppskjutning av en raket når 180 decibel. Ofattbart högt, alltså.

Vad häftigt! Jag antar att decibel fungerar lite komplext, alltså 100 decibel är inte exakt dubbelt så högt som 50 decibel? Jag fick iallafall den uppfattningen av ditt påstående att en hagelbrakare ger ifrån sig 160 jämfört med en uppskjutning av en raket som når 180. 290 verkar då helt jäkla galet högt. Vet du vad detta ljud skulle resultera i? Skulle t.ex. byggnader, träd och atmosfär ta skada enbart av ljudnivån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in