2020-05-08, 00:11
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja jag vet faktiskt inte, jag tror så klart det syns i statistiken på SCB efter ett tag nästintill helt korrekt. Men ja det är synd att det ska ta tid. Viktigt med korrekta siffror i tid, så att man kan fånga upp tendenser tidigt. T.ex. om det plötsligt skulle börja dö många fler runtom i landet, men utspritt på olika orter, men man inte ser den bilden förrän ett par veckor senare, så blir det svårt att agera i tid.

Lite så jag tänker.

Ja du tänker rätt, hur ska man hantera smittan i Sverige istället för S-holm som har legat i siktet för länge.
För jag blir nästan förbannad att övriga landet och även Norrland med sin glesbygd ska överhuvudtaget bli smittade på grund av dålig styrning.
Det smittar inte så bra är vad man säger,tvätta händerna. Den största lögnen detta årtionde.
Citera
2020-05-08, 00:13
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Okej, vad konstigt, då visar deras egen hemsida i så fall fel information. Eller så säger Wallensten fel, nåt av det.

Statistiken över avlidna baseras på data som hittills rapporterats till Folkhälsomyndigheten, skillnader mot den regionala rapporteringen förekommer. Statistiken visar antalet personer med bekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak.

Alltså endast bekräftad covid, enligt deras hemsida....

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Yep. Hemsidan visar fel. Dom har inte uppdaterad den texten efter att dom börjat samköra med Socialstyrelsens siffror.

Det framkommer extremt tydligt i presskonferenserna att samkörning görs två gånger i veckan och dessa dagar kommer antalet döda att gå upp. Socialstyrelsen var med på den presskonferensen också.

Så den texten du läste är inte uppdaterad.
Citera
2020-05-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
No shit?!?
Men berätta då. Vad skulle du göra i Sverige om du fick bestämma? Och varför skulle du göra det?
Citera
2020-05-08, 00:14
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Vem ska få axla rollen som Holmér.2 ?

Den kommisionen kommer ha samma mäl som Palmeutredningen !

Ygeman! Han kommer att lägga ut det på något IT-bolag i Kina...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nu tolkar du det fel. Jag sa att människoliv är det som räknas. Hur denna smitta kommer påverka alla länders ekonomi kommer vi inte kunna se förrän tidigast i höst.
Att det kommer dröja många år eller någon generation att hämta sig tror jag nog vi kan räkna med.

Vi vet att Sveriges ekonomi så här långt inte gått lika illa som övriga länders i Europa.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Enligt en studie som publicerades i The Lancet 2016 genererade finanskrisen 2008 en halv miljon extra dödsfall i cancer runtom i världen – och det bara under de två år som följde krisen. När arbetslösheten steg minskade skatteintäkterna, vilket ledde till nedskärningar i vården vilket ledde till många fler dödsfall.

Finanskrisen 1929 beskrivs ha dödat fler än alla i första världkriget genom massarbetslöshet, politiska revolter, havererade stater, svält och var en starkt bidragande orsak till andra värlskriget.

Självklart finns det kopplingar till såna saker som finanskris och ökad dödsfall. Men att finanskris skulle utlösa någon form av cancer är jag skeptisk till då det inte har något med hur du mår.

Men annars håller jag med. Men det ena utesluter inte det andra. Och det kommer vi se i slutet av året då andra länder med högre restriktioner kommer ligga steget före. Jag är säker på att vi kommer få stora problem.
kommer vi klara det? Absolut men det kommer ta ett tag.

Personligen så ska jag inte klaga. Jag har inget att oro mig för vare sig det är ekonomi eller annat. Men jag är rädd för många som jag känner som inte har samma förutsättningar ska klara arbetsliv, ekonomi mm
Citera
2020-05-08, 00:15
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Vem ska få axla rollen som Holmér.2 ?

Den kommisionen kommer ha samma mäl som Palmeutredningen !

Om Löfven var en man så skulle han ställa sig upp och säga; - "Det var mitt fel". -"Jag skulle inte ha vilat förrän jag kände mig säker på att vi hade rätt kompetens på rätt plats". Det gäller naturligtvis inte bara svetsaren utan alla som skulle ha varit i hans position.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Som jag sagt tidigare, den skiten vill man inte få.
Nä och att våra myndigheter släppt skiten nästan helt lös i vårt samhälle som något sjukt experiment hoppas jag de får sota för allesammans. Hur kan man vara så korkad så man leker med människors liv på detta sätt. Det är helt ofattbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja om man gjorde det med samma inkompetenta sätt som FHM sköter icke nedstängningen idag så.

Ekonomiskt har vår strategi varit topp i Europa.
Citera
2020-05-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
One million dollar-question.

Är det bekräftat att flockimmunitet hjälper?

Immunitet får man uppenbarligen.
Men hur lång tid är ingen som vet tyvärr.
Citera
2020-05-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Och vem vinner mest på det tror du?

Handlar inte om att vinna.
Citera
2020-05-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
När publicerades det där? Är det samma läkemedel som Hydroxiklorokin? Det visade sig ju döda fler än det hjälpte i en stor studie, och flera länder har stoppat det som behandling mot covid19.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/05/07/recipharm-sakrar-tillgang-for-tillverkning-av-klorokinfosfat.html
RECIPHARM
Recipharm börjar tillverka klorokinfosfat - vill bygga lager ifall efterfrågan ökar (Finwire)
2020-05-07 11:50
Recipharm har säkrat tillgång till den aktiva läkemedelssubstansen klorokinfosfat för bolagets läkemedel Klorokinfosfat RPH Pharma. Tillverkningen av produkten har startat.

"Läkemedel med klorokin är för närvarande inte indicerade för behandling eller som förebyggande åtgärd mot COVID-19 och ska endast skrivas ut enligt nuvarande rekommendationer, men ett stort antal kliniska studier med klorokin och hydroxiklorokin har nyligen påbörjats runt om i världen. Därför fokuserar Recipharm på att bygga upp ett lager av läkemedlet om efterfrågan skulle öka till följd av positiva kliniska data och nya rekommendationer", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Recipharm har även börjat utveckla en ny produkt med hydroxiklorokin som aktiv substans, i händelse av framtida efterfrågan.

"Som läkemedelsbolag ser vi det som ett viktigt åtagande att bidra till behandlingen av COVID-19-patienter. Det behövs ytterligare kliniska data när det gäller användningen av klorokin, men vi ska vara förberedda om det visar sig att klorokin kan vara en effektiv COVID-19-behandling", säger Carl-Johan Spak, Senior VP Strategic Investments and Projects.

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in