2020-05-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finns inget land i Norden som rekomenderar munskydd för allmänheten. Enligt aktuellt idag.

Man tror det skulle leda till fler sjuka som går på gatorna istället för är hemma. Man känner sig lite krasslig men äh, tar på sig munskyddet och gör sina ärenden ändå.

Och det känns som ett extremt rationellt tankesätt faktiskt. Att Anders Tegnell står och gafflar om att folk inte förstår hur man använder skyddet är dock bisarrt. Säg som det är istället. Munskydd är inte kulturellt betingat här på samma sätt som i Asien. Beteendemönstret kan komma att bli annorlunda och faktiskt leda till att sjuka beger sig ut i större utsträckning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Yeah right.
Topp tio i världen. Visst finns det väl fler än 20 länder?

Då får du ta fram data på överdödlighet för alla länder först.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jamen det är nonsens, man bär skydd för att inte bli smittad eller bli smitta, de förstår även du å jag.

Jo men vi har redan folk som inte följer råden. Till och med sjuka som fått veta att dom har covid19 går till jobbet. Med munskydd skulle det nog öka. Falsk trygghet. Även om du och jag fattar att vara hemma vid minsta symtom oavsett munskydd eller inte.
Citera
2020-05-07, 22:28
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du svamlar.
Svenska turister med pengar kommer vara exakt lika välkomna som andra länders.
Att du säger att vi kommer ligga kvar på hög nivå döda medan de som nu öppnar upp inte kommer göra det är bara knasigt.
När turismen väl öppnar kommer alla vara välkomna.
Det är den raka sanningen.

Svamlar gör jag inte utan jag säger vad jag tror kommer hända.
Jag tror länder som haft enorma hårda restriktioner inte kommer ha så mycket över för Sveriges strategi då den varit värdelös till förhållande till döda.
Men jag står fast att jag tro och jag bygger min teori med grund på andra länders sätt att tackla och hantera detta.
Personligen tror jag Sverige kommer vara en av de sista i länderna som blir friskförklarar sig i detta och då kommer andra länder inte våga ta emot Svenskar och i synnerligen inte barnfamiljer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det vet vi inte, men det vore helt och riktigt att behandla Svenska annorlunda efter detta för har vi valt att agera på detta sätt, att enbart bry oss om oss själva; för vi har inte hjälpt något annat land överhuvudtaget, vi har inte ens stängt gränserna mot något annat land men vi drar så klart nytta av att andra länder stängt gränserna mot oss.

Jag förstår faktiskt inte hur vissa här kan vara antingen så fruktansvärt korkade eller naiva att de inte förstår vad regeringen har för strategi i Sverige egentligen, vi är INTE ensamma om att drabbats av den här sjukdomen men vi beter oss som vårt land, vårt liv, vårt beslut.

Man kan hoppas vi kommer undan lindrigt, men detta kommer sannolikt få konsekvenser som kommer ta väldigt väldigt långt tid att reparera och alla som sitter och oroar sig över sina aktier eller sin utomhuspool kan nog vara förberedda på att pappa staten kommer roffa åt sig rejält när situationen börjar lugna ner sig, att folket frivilligt väljer att konvertera till ett u-land är oförklarligt men det är det o andra sidan att verklighetsfrånvända minoritetspartier som MP sitter i regeringen också, konstigt nog reagerar inte folket på detta heller- att de stora partierna gör precis vad som helst för att få sitta i styrande position, inklusive kompromissar på sina egna partilinjer som är den enda anledningen de överhuvudtaget sitter där de sitter.

Vi skulle onekligen snabbt BLI ett u-land om vi stängde ned samhället varje gång äldre människor dör av ett virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Skulle säga att det ser rätt lika ut när man tittar bakåt och gångrar Sveriges siffror med 30.

T.ex igår. 2528 döda i USA. Skulle innebära 84 i Sverige. Vi ligger tydligen på kring 70 per dygn enligt dagens presskonferens.

2528/32 = 79
99 idag x 32 = 3168

Antal döda Sverige 3040
Antal döda usa 76.672

3040 x 32 = 97.280 döda hade Sverige haft om vi vore jämnstora med USA. Dvs 327 miljoner Svenskar

Eller 76.672/32= 2396 döda i USA OM de vore lika litet som Sverige är. Dvs 10,3 miljoner Amerikaner

Rätt lika och kanske jämnar ut sig med tiden men Sverige leder med ca 20% fler döda/dygn än usa i förhållande till invånare
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men det finns inget som tyder på att sverige är drabbad värre än genomsnittet.

Går du på crack?
Stockholm har fler dödsfall än hela Norden tillsammans.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-05-07 kl. 22:32.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tyggmaskerna måste hållas rena och hygieniska. Man får inte ta av masken och stoppa den i handväskan eller i fickan för att återanvända den. Man får inte ta av den när man pratar med någon och man får inte röra den med handen utan på- och avtagning sker endast mha banden.

Efter användning ska masken tvättas i 90 grader.

Man får inte marknadsföra tygsmasker som andningsskydd, eftersom de inte uppfyller ens minimikraven.

Om man köper en tygmask då ska man kolla att andningsmotståndet inte är för högt. Masken ska inte sitta för tätt för då kan koldioxidhalten bli för hög inne i masken. Själva tyget ska vara tätvävt inte innehållande några hål - typ lakantyg av percale kvalitet. Hellre två tunna lager än ett tjockt tyg.
Nu överdriver du. Vi ska inte pyssla med intubering av coronasmittade eller bära mask hela dagarna och nätterna livet ut. Vi behöver inte vara optimala. Det räcker att vara suboptimala! Befolkningen kan göra mer och bör göra mer! Ska det vara så svårt att täcka munnen och näsan med något vid veckohandling på mataffären? Pinsamt hur en enkel förebyggande metod kan förkastas så hårt.

Fortfarande, du tror inte typ alla länder borde ha avrått sina medborgare om maskbärandet vore förödande för folkhälsan? Vad vet Sverige som ingen annan vet? Så här har det varit under hela pandemin, vilket visar sig i dödstatistiken obviously. Det går bra nu.
Senast redigerad av Dopamina 2020-05-07 kl. 22:50.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Ni som jobbar inom vården. Ni är hjältar.
Det sägs av många nu. Jag undrar över varför det fyller mig med avsmak.

Jag tror dom tror dom menar väl med detta. Att dom är goda, som säger så. Men bakom det ligger ofta skuld. Dom själva tjänar kanske mer och har bekvämt skyddat jobb. Dom betalar av, genom att prisa dom med "offervilja". Kanske. Man visar godhet mot dom som offras. Själva skulle dom aldrig vara så dumma att dom jobbade inom vården.

Men det är inget hjälte jobb. Det är yrken som andra. Man vill inte offra sig. Som en hjälte. Man vill ha respekt och få betalt.
Citera
2020-05-07, 22:29
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Rysslands siffror skulle jag i varje fall ta med en Saharaöknen av salt...

Där har du nog en poäng men fortfarande inte den spridningen och de problem som vi har i andra länder även om de brukar mörka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Eeh... Det där får du ange riktigt bra källor till!

Lägesrapport Stockholm, 7 maj

184 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus. Dessutom vårdas 768 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller geriatriskt sjukhus. (1177)

768 i vanlig covidvård + 184 patienter på intensiven, fattar inte hur du får det till att de flesta har det som vanligt inom vården.....
De skulle ju ändå ha vårdats.
Allt är som vanligt.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Då får du ta fram data på överdödlighet för alla länder först.
Det var du som påstod att vi är ett genomsnittsland för antal döda.
Jag förutsätter att du redan har tagit fram det eftersom du kom med ett tvärsäkert påstående?!
Eller svamlar du bara nu igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in