2020-05-07, 22:00
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Sånt tycker jag är för jävligt. Alla som hävdar just såna saker är sjuka människor. Just nu handlar det att rädda liv oavsett ålder, hudfärg eller nationalitet.
Man behöver inte gå längre än till denna fråd och några andra delar av detta forum så hittar du många.
De tyckte de iofs även innan covid och lär tycka det även efter. I deras ögon har alla människor inte samma värde.
Citera
2020-05-07, 22:01
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Alla vet i dagsläget att sjukvården kommer att gå på knäna hela denna sommar över hela Sverige. Stockholmarna kommer att smitta i alla städer under sommarvistelsen i sommarstugan.
Om stora sjukhus i Stockholm och Göteborg går på knäna, ja då kan man ju tänka sig vad som kommer att hända runt om i landet till sommaren.

Ja om man tänker snabbt och med reptilhjärnan så verkar det mest logiskt att fly stockholm, sen kommer nästa fråga lite saktare ; vad händer om jag blir sjuk där?
Citera
2020-05-07, 22:01
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I 90 grader? Det är inte ens alla tyger som tål 90 grader.

Nu vet jag inte början på diskussionen men en sak är säker att det räcker med 60C i maskin när man tvättar eller så räcker inte det med att tvätta händerna i runt 40C.
Citera
2020-05-07, 22:02
Medlem
Citat:
Och det är den typen av skydd alla ska måsta använda?
Ingen måste eller skall någonting, det är den typen jag använder, varför inte köpa rätt typ av skydd om du nu tänker köpa andningsskydd.
Citera
2020-05-07, 22:02
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Man måate väl försöka vara förlåtande för de klent begåvade ty de menar kanske inget illa. Ungefär så som man förlåter barn, eller exakt så.

Typ "Tegnell, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör"?
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-07 kl. 22:05.
Citera
2020-05-07, 22:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka56
Vad gäller blodgrupper. Finns det nån statistik om detta?
Det sägs ibland att A har större risk medan O har mindre risk att bli allvarligt sjuk.
Hur är det med B och AB? Har Rh någon betydelse?

Rh har ingen betydelsee.

A population 32.16% patienter 37.75% dödsfall 41.26%
B population 24.90% patienter 26.42% dödsfall 24.27%
AB population 9.10% patienter 10.03% dödsfall 9.22%
O population 33.84% patienter 25.80% dödsfall 25.24%

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v2.full.pdf
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hon jobbar ju mitt i helvetet. 13 timmars pass och har gjort så sedan mars utan att någon vet när detta tar slut.
Inte en säkert att vårdpersonalen får semester på sommaren.

Men bra att du ser helheten bättre än hon när du betraktar detta från din värld.

En sjuksköterska ser ju inte helheten. Roligt inlägg ikväll

Vem skulle inte göra det om inte läkare och sjuksköterskor som är mitt i stormens öga? Inte några akademiker som sitter framför en dator iallafall.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vanlig lakan gör det, om det är bomull. Det kan lätt klippas sönder och sy många munskydd. Man kan även sy manuellt om man inte har symaskin.

Sen kan du färga det, i kanske något häftigt batikmönster eller någon annan färg du tycker är snygg. Munskydden sys dubbla, så man får så många viruspartiklar stanna kvar i tyget som möjligt.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12614284

Undrar starkt verkligen om det funkar med egengjorda munskydd i bomull?
Citera
2020-05-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
HIV tillhör en helt annan typ av virus.

Ja?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jo fast det är dålig provtagning och kontroll i dom länder som visar låga siffror. Mörkertal heter det.

Nej. Jag tror inte att det är där förklaringen ligger. En förklaring till att Västländer har drabbats hårt, är doktrinen om öppna gränser. Andra länder kan stänga sina gränser, men ifall vita västerlänningar stänger gränserna, så hörs genast anklagelser om främlingsfientlighet.

En viktigare förklaring är medelåldern. Länder med skenande befolkningsökning, har låg medelålder. Befolkningen fylls ständigt på med allt fler barn, vilket drar ner medelåldern. Låg medelålder innebär mindre risk att bli allvarligt sjuk i Covid-19.

Covid-19 premierar alltså folkslag som inte tar ansvar för sin reproduktion. Folkslag som är ansvarstagande föräldrar bestraffas av Covid-19. Vita västerlänningar bestraffas dubbelt, eftersom dom först dör i stor omfattning. Därefter bestraffas vita västerlänningar ytterligare, genom att bostäderna som blir lediga används till att inhysa ännu fler kolonisatörer från andra kontinenter.
Citera
Medlem
Citat:
Om du läst vad jag skrev hade du inte behövt vara så arg. Läs om, låt det sjunka in.
Jo jag är arg! anledningen är att jag har en dotter som arbetar inom sjukvården!
Och du ska veta EN sak!
Jag lägger inte någon politisk färg i detta! Men på det sättet direktiven gått ut för att stoppa smittan blir jag otroligt upprörd!!
Jag skiter fullständigt i om det är Mao ister eller Nasister!
Jag bryr mej endast om vårt land och i synnerhet våra äldre! Dom har en tuff tillvaro nu!
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Man behöver inte gå längre än till denna fråd och några andra delar av detta forum så hittar du många.
De tyckte de iofs även innan covid och lär tycka det även efter. I deras ögon har alla människor inte samma värde.

Det finns ju alltid människor till allt. Själv tycker jag att alla som skrattar åt detta virus och tycker det är larvigt samt förnekar problemet med alla döda ska få sig en släng av Covid-19. Då skulle det kanske bli ett annat tonläge i tråden.
Sveriges sätt att ta oss i denna kris är något vi kommer få lida av i generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in