Citat:
Ursprungligen postat av
Smijern
Det er mye som aldri offentligheten får vite i denne saken, det er vel det eneste som er helt sikkert.
Men hvordan kunne politiet, etter og ha tatt trusselen i brevet vedrørende overvåkning fra 'kidnapperene' drive med åstedsundersøkelser døgnet rundt med flombelysning om nettene? Det spørsmålet har jeg stilt meg selv mange ganger. Biler med politi registrerte skilter osv. Ris til egen bak for at de ikke sikret ferske vitneopplysninger allerede da.
Og se barna nå be politiet om å etterforske det som en kidnapping et snaut år etter de endret hovedhypotese gjør meg oppriktig kvalm.
Dette er spill for galleriet. Politiet kunne ikke starte full åstedsgranskning like etter at AEH forsvant. Da ville politiet få skylden for at hun ble drept. Da ville Hagen-barna klaget på uforstand i tjenesten hos politiet. Udugelighet. Osv. Kidnappingsplottet må vare i minst 9 uker for at løsepengekravet skulle være mulig å innfri. Politiet kunne ikke ha gått ut med kidnappingshistorien, uten å sette AEHs liv i fare.
Nå har politiet etterforsket mulige kidnappere i halvannet år, snart to år. De finner ingen kidnappere. Det finnes ingen løsepengeinnkrevere. Politiet finner bare løse ender. Ingenting. Dekkhistorien er og blir en dekkhistorie. En bløff om hva som kunne ha skjedd den dagen.
Jeg har spurt tidligere, og spør igjen, de som er lokalkjente. Er det noe i forhistorien til Tom Hagen som kan ha utløst et dypt hat og en bunnløs forakt for politietaten.
Så til politiets beviser, som lagretten mener ikke holder. Politiet har sikret bevisene gjennom samarbeid med britiske NCA. Er dette et tilfelle der lagdommerne ikke har tilstrekkelig kompetanse til å vurdere bevissikringen?
Politiet mener å ha Tom Hagens DNA + AEHs biologiske spor på samme gjenstand i boligen. Dette beviset knytter TH til drapet på AEH. Kvalitetssikret av NCA. Men underkjent av to norske dommere i dag.
Det har skjedd tidligere at når politiets bevissikring tar et steg fremover, så henger dommere og rettssystemet etter. Det tok tid før rettsvesenet anerkjente DNA-bevis også. Dette er også et dynamisk felt, der det hele tiden skjer en utvikling, bevisene dommerne underkjente i dag kan bli godkjente og helt vanlige i morgen.
Men legg merke til, Hagen-barnas appell til politiet om å etterforske saken som kidnapping, enda et eksempel på å slå inn åpne dører. Det er nettopp det politiet har gjort. De etterforsket saken som en kidnapping, men det ga ingen resultater.
Så. Her er det bare å la etterforskningen gå videre. Før eller senere vil politiet finne beviser som holder i retten. Om det er dommerne som må ha opplæring i tolkning av nye bevisvurderinger, eller om det er politiet som må finne flere og bedre beviser ... time will show.