2020-05-07, 15:46
Medlem
Förr pratades det om att en bostadscykel var 7 år. Under många många år fluktuerade bostadsrättspriserna.
Här på FB var det någon som visste att vårt nästan världsunika system med bostadsrättsföreningar skapades för att det inte skulle bli "business" med ökade boendekostnader som följd. Det var helt enkelt inte tillåtet att sälja en bostadsrätt med vinst eller i alla fall mycket begränsat vinstutrymme.
Under den här tiden fanns ju dessutom allmännyttan som såg till att överskott skulle finnas för industrin behövde arbetskraft och inflyttningen var stor.
Av någon anledning togs vinststoppet bort vilket samtidigt borde ha gjort att systemet med ägarlägenheter borde införts för nu riskerar ju faktiskt "gamla" brf-medlemmar att förlora sin lägenhet om nya medlemmsr inte klarar sina lån och idag har ju de många föreningar egna lån som förvärrar situationen.
Hela systemet med BRF borde tas bort.
Ägarlägenhet och inget annat. Detta skulle absolut begränsat prisuppgången som varit då jag är säker på att många inte läst årsredovisningen före köp och mäklarna mörkar föreningarnas lånebild.
Citera
2020-05-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Det är bara att börja bygga bunkrar i trädgården för er alarmister. Börsen kommer sjunka med 100% och vi kommer att gå in i hyperinflation. Absolut. Någon mat kommer heller inte att finnas. Sen så får vi ett tredje världskrig också...

Alarmist-idioter alltså. Ekonomin börjar att återhämta sig q1 2021. Chilla förfan.

Börsen reflekterar inte ens det underliggande värdet nuförtiden så det är helt ointressant att snacka börs.

Om du tror att det här är löst q1 2021 är du efterbliven.
Citera
2020-05-07, 16:01
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Det är bara att börja bygga bunkrar i trädgården för er alarmister. Börsen kommer sjunka med 100% och vi kommer att gå in i hyperinflation. Absolut. Någon mat kommer heller inte att finnas. Sen så får vi ett tredje världskrig också...

Alarmist-idioter alltså. Ekonomin börjar att återhämta sig q1 2021. Chilla förfan.
Ey lady, du är andraderivatan på alarmister.
Citera
2020-05-07, 16:04
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag håller med, 50 % tror jag inte heller på, men att priserna kommer pressas ned pga den kris vi gått in i pga Corona är oundvikligt.
När du säger 50% ned. Vad innebär det. I kronor? I värde? Kontra andra valutor.
Citera
2020-05-07, 17:37
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
1992 såldes ett hyreshus i tegel med 32 lägenheter, 2 o 3 or på 50 - 75 m2, med värmepumpar, inget eftersatt underhållsbehov, asfalterad parkeringsyta, 100 m från badbar sjö i mindre sydsvensk stad för 2,5 miljoner av kronkalle. Det var faktiskt sådana tider och det är väl inte omöjligt att historien upprepar sig, eller är det omöjligt ?
Då var det Cash is king !

Visst kan det inträffa men hur många sådana fall? Även om 1 000 av Sveriges cirka 3 miljoner ägda bostäder skulle hamna där så är det en försvinnande liten andel. Visserligen en katastrof för den som drabbas men för samhället i stort påverkar det inte mycket.

// CC
Citera
2020-05-07, 17:38
Medlem
Kronan har stärkts 3% mot Euron den senaste månaden och är nu tillbaka på ungefär samma nivåer mot Euron som innan Coronakrisen startade. Så ingen domedag där än så länge...

Hela medelhavsländernas gigantiska skuldberg och norra Euroområdets ovilja att än en gång baila ut sina oansvariga grannar som gång på gång gör samma fel kan mycket väl stärka kronan mer allt eftersom att länder som Italien och Spanien nedgraderas till skräpstatus.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18998/eur-sek

Bostadsmarknaden kan nog falla en bit men belåningsgraden är överlag ändå ganska låg så det finns en hel del fallhöjd. Funderar på att köpa en bostad i Sverige 2021 så vore inte helt fel med ett fall på 10-15% vilket också skulle vara bra för alla som vill in på bostadsmarknaden och då i sin tur sätta fart på renoveringar och annat då fler köper bostäder.
Citera
2020-05-07, 17:39
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det kan mycket väl stämma att priserna gått upp så mycket. Men det är inte drivet av ökat välstånd utan av låg ränta. Med en ränta på säg 4% hade värdet sedan 2010 kanske ökat med 10-20%

Så länge räntan hålls såhär låg tror jag inte 50-60% sänkning är möjlig. Regeringen kommer göra allt för att motverka det. Amorteringskravet skulle garanterat slopas permanent om det går åt fel håll för att bromsa fallet. Det är också vanskligt att jämföra med andra länder eftersom dem alla har en fungerande hyresmarknad vilket Sverige helt saknar pga hyresregleringen. De.som vill sälja av har helt enkelt få boendealternativ.

+1 på ovan.
Det är också vad jag anser.

// CC
Citera
2020-05-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
När du säger 50% ned. Vad innebär det. I kronor? I värde? Kontra andra valutor.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Visst kan det inträffa men hur många sådana fall? Även om 1 000 av Sveriges cirka 3 miljoner ägda bostäder skulle hamna där så är det en försvinnande liten andel. Visserligen en katastrof för den som drabbas men för samhället i stort påverkar det inte mycket.

// CC

Jag ville bara ge exempel men det vore intressant att få höra lite om hur det såg ut hos kronofogden.
Vet du hur många fastigheter och bostadsrättsföreningar hamnade där.
Citera
2020-05-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Börsen reflekterar inte ens det underliggande värdet nuförtiden så det är helt ointressant att snacka börs.

Om du tror att det här är löst q1 2021 är du efterbliven.

Om du läser igen så skriver jag att en återhämtning börjar att ske q1 2021. Jag har fått höra det samma av företagsledare som jag har direkt kontakt med, de jobbar inom byggbranschen. Du känner eller vet inget om mig, vad du tycker spelar ingen roll.
Citera
2020-05-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ey lady, du är andraderivatan på alarmister.

Det var alltså allt du hade att komma med?
Citera
2020-05-07, 18:05
Medlem
Citat:
Om du läser igen så skriver jag att en återhämtning börjar att ske q1 2021. Jag har fått höra det samma av företagsledare som jag har direkt kontakt med, de jobbar inom byggbranschen. Du känner eller vet inget om mig, vad du tycker spelar ingen roll.

Vad vet företagsledare i byggbranschen i Sverige om den global situationen 2021 med COVID-19?
Citera
2020-05-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad vet företagsledare i byggbranschen i Sverige om den global situationen 2021 med COVID-19?

Absolut. Det blir bra.

Du har tjatat om en bostadskrash sedan 2018. Då fanns det andra anledningar enligt dig. Ni alarmister kommer alltid att hitta något vettu...oavsett om det blir verklighet så är ni övertygade ändå lol
Senast redigerad av joeykiller 2020-05-07 kl. 18:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in