2020-05-07, 13:45
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Förstår inte varför vi ska bry oss om lägre stående varelser.

Jag ser inte på människor som lägre varelser annat än mördare, psykopater och övriga klappträn som tillhör den kategorin.
Nu var det avklarat. Ingen mer kommentar från mig vad gäller den saken.

Jag har hållit koll på siffrorna från Afrika och ser att det sakta men säkert ökar.
Trott att de skulle klara sig bättre men nu verkar det som viruset börjar ta fart även där.
Citera
2020-05-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi är ju väldigt måna om demokratin i Sverige, dvs att flertalet har rätt - fast inte när det gäller covid-19. Jag litar också på majoriteten i det här fallet, i utlandet dvs!

Och med tanke på att Tegnell i princip har haft 100% fel hittills så tar jag det med ett lastbilsflak salt!

The Lancet har också en väldigt bra poäng i varför de rekommenderar mask trots så få studier:

Citat:

. Evidence that face masks can provide effective protection against respiratory infections in the community is scarce, as acknowledged in recommendations from the UK and Germany. However, face masks are widely used by medical workers as part of droplet precautions when caring for patients with respiratory infections. It would be reasonable to suggest vulnerable individuals avoid crowded areas and use surgical face masks rationally when exposed to high-risk areas. As evidence suggests COVID-19 could be transmitted before symptom onset, community transmission might be reduced if everyone, including people who have been infected but are asymptomatic and contagious, wear face masks

Citera
2020-05-07, 13:47
Medlem
"– Sedan vår riktade personalprovtagning kom i gång har drygt 400 provtagits och av dem har drygt 17 varit positiva, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Skåne."

17 av 400 låter inte mycket.

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-7-maj-2997211
Citera
2020-05-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Våra myndigheter har någon sorts hybris. De vet bäst i välden och vet minsann bättre än hela Asien. Jag tror det beror på svågerpolitik i utnämningarna i myndigheter och bristen på ansvarsutkrävande. Man kan inte få sparken oavsett hur oduglig man är. Det är alltid mest synd om den statsanställde, vad för lidande de orsakar är sekundärt. Man anställer ja-sägare och folk som tycker som en själv till positionerna under sig. Också på Sveriges självbild som bäst i världen med bäst välfärd och sjukvård. Tar man emot mest flyktingar är man bäst. Att ifrågasätta svenska myndigheter och regering är att "polarisera", så inget förbättras.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det du beskriver är tyvärr sant! Sverige har de senaste 20 åren haft framväxten av enorma klasskillnader och allt sämre välfärd. Samtidigt som vi försöker skänka mest till Afrika av alla, samt ta emot mest flyktingar.
Hybrismodellen bygger numera på att upprätthålla fasaden och inget annat.

Exakt så är det !
Finland hade fulla lador och Sverige hade tomt i ladorna . Förödande !
Citera
2020-05-07, 13:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Så jävla roligt att läsa rubrikerna på regimmedia att man dör av skratt.
"Här är varför alla kan inte köra samma linje som Sverige".

Och då finns det en massa svammel om att det är ok att göra det man gör i Sverige för att vi till skillnad från andra lädner är mer glesbefolkade, bor själva och massa sånt skit.
Så länder som Italien, Belgien etc hade varit dumt om de gjort som Sverige för de har inte samma förutsättningar som vi.

Samtidigt säger man inte att länder som har liknande förutsättningar som Sverige har gjort tvärtom.
Och har fått helt andra ödesdrigra resultat.

Nä, det är bara vi som får gör det vi gör.
javisst. Det är bara i Sverige det är ok att det dör folk som kunde räddats. Men sånt talar man inte om för man kastar inte sten i glashuset.
Rättfärdiga Sveriges linje genom att säga att här är ok att göra det.
Fy fan vilka svin finns i detta land.

Ja, den så kallade palliativa vården, eller som man i folkmun kallar det tvångsdödshjälp, har säkerligen varit stor och speciellt på NKS samt äldreboenden. Det intressanta med NKS var ju att man byggde detta supersjukhus för att man skulle kunna ge världens bästa vård, vilket man alltså inte klarade på något sätt under en pandemi.
Citera
2020-05-07, 13:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Mycket möjligt det är som du säger. Och försiktighetsprincipen i detta fall har inte varit att agera proaktivt för att förhindra smitta. Det har snarare varit att avvakta tills de anser att nog forskning finns. Helst svensk forskning då såklart, för vi är ju bäst!

Helt fel tänk. Men aja, hoppas på låga dödstal idag och att viruset faktiskt börjat bli mindre dödligt som det verkar.

Jag tror dödligheten börjar gå ned, för allt fler äldreboenden tar det på allvar efter medias granskningar. Färre ur riskgrupperna kommer att smittas.

Frågan är hur länge alla de i hemkarantän står ut med att inte få träffa andra människor, handla, resa kollektivt, etc.
Citera
2020-05-07, 13:52
Medlem
Först sveket mot äldre, nu sveket mot riskgrupper

Arbetet med en ny smittskyddspeng till personer i riskgrupper har kört fast. Riksdagens partier har gemensamt utlovat en sådan ersättning men beslut dröjer. Socialminister Lena Hallengren (S) ser stora svårigheter med reformen.

Jag vet inte vad jag ska lova, säger ministern.
DN idag.

😂😂😂 Vet inte vad hon ska lova? Regeringen har ju redan för en månad sedan lovat smittskyddspeng! Det här handlar om 200.000 människors dagliga överlevnad.... De skall välja mellan att gå ut och jobba och bli smittade och riskera dö, eller att svälta ihjäl?

I artikeln sägs att det kan dröja till nästa år.

Alltså man vet inte om man skall skratta eller gråta. Lever vi i "Pang i Bygget"?
Citera
2020-05-07, 13:53
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag ser inte på människor som lägre varelser annat än mördare, psykopater och övriga klappträn som tillhör den kategorin.
Nu var det avklarat. Ingen mer kommentar från mig vad gäller den saken.

Jag har hållit koll på siffrorna från Afrika och ser att det sakta men säkert ökar.
Trott att de skulle klara sig bättre men nu verkar det som viruset börjar ta fart även där.
Håller faktiskt inte med dig, konstigt nog. Afrika och länder som Palestina, verkar ta detta väldigt bra tycker jag.
Citera
2020-05-07, 13:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det håller jag med om till fullo. Jag är så grymt trött på att höra om ekonomin.

Det man är intresserad av är ju att lära sig mer om sjukdomen. Vilka framsteg som görs vad gäller behandling, mediciner, vaccin m.m. Vad gör Sverige för att upphandla dessa produkter och tillhandahålla till vården? Det hela är ju faktiskt en central nyckel för hur man ska hantera sjukdomen och vilken strategi man ska välja för att undvika skadeverkningar både på människor och ekonomi.
Helt plötsligt har alla blivit nationalekonomer och spelar floskelbingo så det står härliga till.

Det här med ”ekonomi” har med att nyliberalismen slog igenom och kickade iväg vänstervågen under 80-talet.
Det började med att vi själva skulle leka aktiespekulanter med delar av vår egna pension ...
Pensionen ska samhället fixa utan att man behöver bry sig, och alternativa lösningar (pensionssparande, aktiesparande etc) fanns ju redan innan och då lättillgängligt.

Att Sverige håller igång kan vara till hjälp i nuläget. Även nationalekonomiskt sett mindre verksamheter får en dominoeffekt om de stängs eller går omkull. Men det viktigaste med att hålla fik etc öppet är dels för att ge sken av att allt är som vanligt och dels för att sträcka ett (knäckt) långfinger mot omvärlden.
Problemet med ekonomin skjuter vi dock bara framför oss. Situationen är ju inte sån att samhället behöver byggas upp igen som efter ett krig ...
Och vad har vi som omvärlden behöver, och som de isf själva inte kan fixa..?
Citera
2020-05-07, 13:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är lugnt, du behöver inte förklara, det såg bara kul ut i texten.

Ajdå, om hon träffar flera kunder per dag skulle jag tippa på att det ändå finns en viss risk. Om hon hade levt i karantän hade det väl varit en annan sak. Svårt att råda andra gällande risk, jag skulle personligen inte ha vågat förrän den orten är deklarerad i princip "smittfri". Eller att man fått testa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Risken finns självklart. Men träffa 1 person på 6 veckor. Medans folk träffar 20 pers/dygn på sina jobb och blir inte sjuka

Man kan ju vara smittad och smitta 2 dagar innan symptom, presymptomatisk smittspridning.

Om nu det finns de som jobbar på Karolinska och är smittade utan att förstått det,

dvs de har inte kunnat stanna hemma när de är sjuka, för de är inte sjuka,

så är ju frågan om dessa på Karolinska dels smittar och dels nånsin blir sjuka,

för om de smittar men inte blir sjuka bidrar de till asymptomatisk smittspridning.

Man kan bära runt på viruset och smitta utan att förstå att man är sjuk, presymptomatiskt,

och möjligen asymptomatiskt också, lite rörigt med alla de här långa orden.

FHM reder säkert ut begreppen till oss.
Citera
2020-05-07, 13:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej de har definitivt inte utrotat c19.
Räcker med att en person kommer in med smittan och jag kan inte tänka mig Norge Danmark och Finland är skonade för resten av året. Alla kan omöjligtvis vara friska.
De kanske har det i schakt något så när men när man öppnar upp bryter det ut igen.
Där kan jag nog tänka lite som Tegnell.
De kanske till och med drabbas ännu värre i höst.
Medan vi ligger på en något så när rak linje året ut.
Jag tror att folk dör oavsett agerandet.

Jag vill se hur det kommer att se ut i höst om länder öppnar upp.
Jag vill se nästa år Dec år 2021 hur allt utvecklat sig.

Hoppas att du överlever då så att du får se hur allt kom att bli i slutändan..........
Citera
2020-05-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"– Sedan vår riktade personalprovtagning kom i gång har drygt 400 provtagits och av dem har drygt 17 varit positiva, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Skåne."

17 av 400 låter inte mycket.

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-7-maj-2997211

Skåne har sitt framför sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in