2020-05-06, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Vad hände strax efter 21 idag?

Solen gick ner o det blev mörkt
Citera
2020-05-06, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Norwegian för 1 kr värt?

0:-

Köp ett kvalitetsbolag istället
Citera
2020-05-06, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Har i flera veckor nu inväntat rätt läge att kliva in tungt i Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära. Något säger mig att börsen lär falla ytterligare med tanke på att konsumtionen nästan ligger på noll. Men icke, börsen verkar inte reagera på det och ligger fortsatt stabilt. Jag börjar fundera på om jag missade min livs chans att gå in när börsen låg i botten. Har jag skitit i det blå skåpet, eller tror ni vi går ner igen, i form av ett W på grafen?

Det kan ta flera månader/kvartal, om du prickar rätt på någon vecka så har du tur eller vet någon som resten av oss dödliga inte vet. Jag hade förövrigt undvikit fonder med stort USA-innehav då jag tror att dollarn kommer gå åt helvete inom en snar framtid. Men med snar framtid kan det lika gärna vara i höst eller vinter eller nästa år. Ett ras på 20 procent är garanterat inte ditt livs chans.
Citera
2020-05-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Har i flera veckor nu inväntat rätt läge att kliva in tungt i Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära. Något säger mig att börsen lär falla ytterligare med tanke på att konsumtionen nästan ligger på noll. Men icke, börsen verkar inte reagera på det och ligger fortsatt stabilt. Jag börjar fundera på om jag missade min livs chans att gå in när börsen låg i botten. Har jag skitit i det blå skåpet, eller tror ni vi går ner igen, i form av ett W på grafen?

Jag befinner mig i liknande läge som dig. Vi är på väg in i en lågkonjunktur. Sedan återstår det att se vad det får för effekter på kurserna. Däremot glömmer folk att vi redan är ner 20 procent från toppen.

Det kan mycket väl komma en rejäl nedgång efter denna upprekyl, ja. Eftersom det ekonomiskt läget ser ut som det gör i världen är det bara att avvakta imo.

Såvida det inte blir ett ordentligt ras (S&P1700 eller dylikt) kommer jag att avvakta till hösten och därifrån börja gå in successivt.
Senast redigerad av Mafia 2020-05-06 kl. 08:04.
Citera
2020-05-06, 09:26
Medlem
Är fullinvesterad igen sedan ett par veckor. Ingenting jag ångrar. Är dock lite kluven nu, då jag tänkt in med mer när skatteåterbäringen kommer framåt juni. Så det får gå åt vilket håll som helst, rent egoistiskt...
Citera
2020-05-06, 09:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag befinner mig i liknande läge som dig. Vi är på väg in i en lågkonjunktur. Sedan återstår det att se vad det får för effekter på kurserna. Däremot glömmer folk att vi redan är ner 20 procent från toppen.

Det kan mycket väl komma en rejäl nedgång efter denna upprekyl, ja. Eftersom det ekonomiskt läget ser ut som det gör i världen är det bara att avvakta imo.

Såvida det inte blir ett ordentligt ras (S&P1700 eller dylikt) kommer jag att avvakta till hösten och därifrån börja gå in successivt.

Detta är något som man kan lösa med en plan för entry och exit. Du skulle t ex kunna använda en kombination av EMA10 och EMA21 på dagliga för att gå ur om det blir en stängning under på t ex SPY (S&P500 ETF Trust).

På så vis har du åtminstone en plan och ett värde för när "det går sämre" inträffar. Det måste dock inte nödvändigtvis bli rätt, men att ha någon typ av plan annat än saker som "det kan mycket väl..." är något bättre än inte.

Graf, SPY (daily):
https://i.imgur.com/FWCzREY.png

Magenta/lila är EMA10 resp. 21 ovan.
Citera
2020-05-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Detta är något som man kan lösa med en plan för entry och exit. Du skulle t ex kunna använda en kombination av EMA10 och EMA21 på dagliga för att gå ur om det blir en stängning under på t ex SPY (S&P500 ETF Trust).

På så vis har du åtminstone en plan och ett värde för när "det går sämre" inträffar. Det måste dock inte nödvändigtvis bli rätt, men att ha någon typ av plan annat än saker som "det kan mycket väl..." är något bättre än inte.

Graf, SPY (daily):
https://i.imgur.com/FWCzREY.png

Magenta/lila är EMA10 resp. 21 ovan.

Ger inte mycket för det där med köpsignaler och säljsignaler. Dvs köpa när det går upp och sälja när det går ner. Säkraste sättet att förlora pengar imo.

Min erfarenhet är att man tvärtom ska köpa när allt står på "starkt sälj" och sälja när allt står på "starkt köp".
Citera
2020-05-06, 13:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ger inte mycket för det där med köpsignaler och säljsignaler. Dvs köpa när det går upp och sälja när det går ner. Säkraste sättet att förlora pengar imo.

Min erfarenhet är att man tvärtom ska köpa när allt står på "starkt sälj" och sälja när allt står på "starkt köp".

Definiera detta "stark sälj" och köp som du inte kallar en signal. :)
Citera
2020-05-06, 15:40
Medlem
Pengabingens avatar
Nu vill jag investera i olja, helt rätt i tiden, vilka tips har ni?
Citera
2020-05-06, 16:03
Medlem
Olja... om det vet jag inte mycket.

Fenix faller rejält idag utan nyhet. Jag tror den låga likviditeten ställer till det ibland och det borde ge fina ingångar för den som passar på.

Annars vet jag inte vad jag tycker, det är lite bu sedan bä i pressen om läget. Tyskland öppnar Bundesliga, vad skall man tro om det? Skall de spela för publik?

Så säger Italien att viruset blivit lite mildare, men vad fasen vet man...

Jag hoppas att ekonomin kickar igång, verkligen, jag vill inte ha ekonomisk depression under längre tid.

Hur det går? Jotack, min portfölj är parkerad 11-12% över OMX30GI.

Det mesta har jämnat ut sig på sista tiden.
Citera
2020-05-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fenix faller rejält idag utan nyhet. Jag tror den låga likviditeten ställer till det ibland och det borde ge fina ingångar för den som passar på
Jag köpte ett antal Fenix nu nyss när börsen gick ner 4% (i måndags tror jag) men lite tråkigt att den helt plötligt tappar idag. Har nog dock denna på sikt så skitsamma. Såg att de redovisar sin delårsrapport imorgon och undrade för en stund sen i aktietipstråden om någon har koll på hur den kan tänkas vara.

Någon som sitter på spännande insiderinfo här eller?
Citera
2020-05-06, 17:06
Medlem
Haddock93s avatar
Lite data den senaste timmen:

- Oljan faller återigen
- ADF bekräftar sysselsättningskollaps

Citat:
Världen var som mest nedstängd kring månadsskiftet mars/april. Nu tas fler och fler steg för att öppna upp samhällen och slutet på tunneln kan skönjas. Men det gäller samtidigt att vara beredd på bakslag.
Det säger SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist i samband med att banken släppt en ny konjunkturprognos på onsdagen.

Inte direkt bullish och mycket osäkert läge kan man tycka.

Citat:
Tysklands förbundskansler Angela Merkel säger att landet nu har den första fasen av coronapandemin bakom sig, men att Tyskland fortfarande befinner sig i inledningen, rapporterar Reuters.

Merkel säger att begräsningarna att träffa andra människor kommer att gälla till den 5 juni, men att de nuvarande begräsningarna ska mjukas upp något.

Hur mycket kan man lita på att politiker inte väljer karantän igen efter några månader smittspridning för att dämpa trycket återigen? Eller en andra våg?

Gillar inte detta klimat på börsen.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-06 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in