2020-05-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD är också friad helt och fullt i nuläget. Juridiskt sätt.
Lagliga misstankar kvarstår väl knappast när en åtalad friats i domstol (TR och HR) vare sig en annan gärningsman hittas eller inte?

Nej, "lagliga" (antar att du menar "formella"?) misstankar kvarstår inte eftersom han är juridiskt frikänd efter prövning i tingsrätten. Men målet kommer kanske överklagas. Och även om denna tingsrättsdom vinner laga kraft (eller ev friande i HR) så kan man begära resning om man hittar nya bevis som är så graverande att SD, vid syn av dessa bevis, bör fällas vid en ny förhandling.
Citera
2020-05-06, 13:39
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Hans insta. Kan inte länka.

Nä men du kan väl referera vad som skrevs / sagts ?
Citera
2020-05-06, 13:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur NA idag:

Lindén valde också att lyfta tre särskilda kriterier för en fällande dom:
►Att det över huvud taget begåtts ett brott.
►Att den tilltalade kunde knytas till mordplatsen.
►Att den tilltalade haft möjlighet att begå gärningen.
– Alla de här stegen måste vara avcheckade under resans gång. Då kan man möjligtvis komma fram till en fällande dom, säger Lindén.
Att Lena Wesström blivit utsatt för brott rådde det inget tvivel på. Men i övrigt fanns det brister i bevisningen.
Vi har hittat sådana luckor. Det finns sådana tvivel i det här materialet som lagts fram. Det finns inte tillräcklig robusthet, och det finns möjligen någon annan som kan ha begått den här gärningen, säger Lindén och fortsätter:
– Då har vi inget annat val – vi måste ogilla åtalet. Och det var precis vad vi gjorde.

Ja, de har nog inte haft det lätt - men jag tror att även Lindén tror sig veta vem som är skyldig, även om han juridiskt inte har på fötterna för att fälla honom.

Ja visst är det så. BL och de andra fem i TR tror sannolikt att SD är skyldig men de måste följa lagen, inte sin personliga tro/övertygelse/känsla.
Citera
2020-05-06, 13:42
Medlem
Citat:
Jag svarade på ditt inlägg. Och SD är fortfarande en mördare, oaktat frikännande juridiskt.

Han är JURIDISKT frikänd. Begriper du inte? Enbart pga en klantig början på en polisutredning. Om din dotter blivit dödad av en man hon legat med i sex år, och alla dessa indicier fanns, då tror jag inte du pekat finger mot din dotter och sagt att det är hennes fel. Dessutom tror jag du begripit att din dotters mördare är juridiskt frikänd, men endast pga att bevisningen inte nådde upp till de höga beviskrav som krävs.

Men nu slipper du mig. Pga av orsaker jag inte kan skriva eftersom jag då troligtvis kommer bli avstängd.

Men BL sa ju klart och tydligt till allmänheten att det kan finnas en annan gärningsman.
I fritt, muntligt självvalt uttalande.
Citera
2020-05-06, 13:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nej, "lagliga" (antar att du menar "formella"?) misstankar kvarstår inte eftersom han är juridiskt frikänd efter prövning i tingsrätten. Men målet kommer kanske överklagas. Och även om denna tingsrättsdom vinner laga kraft (eller ev friande i HR) så kan man begära resning om man hittar nya bevis som är så graverande att SD, vid syn av dessa bevis, bör fällas vid en ny förhandling.

Ja formella menade jag.
Citera
2020-05-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata

Undrar om utlåtandet finns att läsa ...?

Borde väl finnas i fupet?🤔 Eller förpassade Hiding det direkt till slasken?
Citera
2020-05-06, 13:45
Medlem
N*a skriver bl a på sin instagram:

"Stefan, du har mage att vinka till E*ster, du vinkar åt andra, och den där jävla grannen ni har som hjälper dig vågar inte visa sig utomhus".

Sen står det en hel del annat. Men han är djupt besviken naturligtvis.

Han vinkar till Ester - hur i helvete! Jag har faktiskt inga ord.
Citera
2020-05-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
No*a (sonen) har gjort ett starkt uttalande om domen och om SD och hans familj.

Var kan man läsa detta uttalande?
Barnen eller iaf ett av SDs barn och Lenas barn var väl bekanta? Undrar hur det pratas i bekantskapskretsen där.

Nån som har Facebook och kan kolla?
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-06 kl. 13:48.
Citera
2020-05-06, 13:46
Medlem
Lonnrots avatar
257 sidor friande, det var en överraskning. Och 257 sidor enig domstol. Då är han i en eller annan mening redan fälld, skulle jag säga. Det är bra.

Det är skönt.
Citera
2020-05-06, 13:46
Medlem
Citat:
Men BL sa ju klart och tydligt till allmänheten att det kan finnas en annan gärningsman.
Ja det sa han. Och det är där det rimliga tvivlet finns eftersom SD inte går att placera (läs: knytas) till brottsplatsen. Vad vill du säga?
Citera
2020-05-06, 13:47
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Som inte heller den lämnat ett enda spår efter sej på BP.
Citera
2020-05-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Var? Har du möjlighet att länka?
Bara att googla på hans öppna instagramkonto. Klicka på hans profilbild så kan du läsa inlägget.

Usch, lider så med honom och Lenas alla anhöriga. Att SD glatt vinkar vidare till grannarna förvånar mig inte det minsta. M E N att han har mage att LE mot Es*er visar hur sjuk han är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in