Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Det har varit en ganska bekväm resa för de flesta, och det är det man hänger upp sig på. Det är andra - och då äldre i riskgrupperna - som har dött, och de ska ju förr eller senare ändå dö, så att säga ...
Kollektivtrafiken har funkat (bättre än en ordinär vinterdag) och man har kunnat jobba (och sluppit ta hand om sina egna ungar). Mellofinal har det varit och Lets dance ha rullat på. RUT och ROT är inte avskaffat och staten har täckt upp för permitteringar och karens. Systemet är öppet och nu åker grillarna fram.
Tegnell har uttalat sig tillräckligt luddigt och lyfts fram som en mysig landsfader.
Men, å andra sidan hade regeringen kunnat göra vad som helst - hade man stängt ner så hade folk också förlikat sig med det ...
Det som dock skaver är just lättjan hos folk och den totala bristen på omtanke och känslor för andras lidande (å andra sidan så är vi den moraliska stormakten, så då är det väl inget fel på att inte oja sig över att folk dör ...).
Ja, just det, en sak till: Alla verkar ha blivit nationalekonomer och det man är mest rädd för är en ”kraschad ekonomi”.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Otroligt bra inlägg, klarsynt. Håller med fullständigt. Grilla, Systembolaget och Let's Dance, så kör den halvsovande svensken på. Tror något skaver i bakhuvudet på en del om att det dör några i covid nånstans i Sverige.
Men det där har säkert myndigheterna koll på... Och det har ju inte hänt i vår närhet, i alla fall, ingen vi känner. Nu kollar vi vidare på Let's Dance och häller upp en grogg till....
Spot on, pratar man politik på jobbet, eller med flesta kompisar, säger dom flesta att, näe det lyssnar jag inte mycket på, vi pratar inte om sånt hemma, inte speciellt intresserad av sånt.
Jaha, men du röstar?
Jajamen, det gör jag minsann.
Ok, hur vet du vad du skall rösta på?
Öööhh, öhhh……………..
Och detta är svensken överlag, tyvärr, och det är min fullständiga övertygelse, så att det inte engagerar med Covid är inte så märkligt.