2020-05-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hörde det idag att i England hade de gjort en liten undersökning och många sa att de kände sig mycket lyckligare och lugnare nu. De hade tid för familjen, några hade börjat spela instrument igen eller börjat måla.

Länka tack.

Själv hörde jag att de tänkte börja lätta på restriktionerna trots läget pga att de inte kan hålla befolkningen inne längre.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Kvällens mysiga nyheter.

Coronaviruset kan orsaka blodproppar högt och lågt i kroppen. Även efter att infektionen gått över:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-04/coronavirus-causes-blood-clots-harming-organs-from-brain-to-toes

Den nu dominerande virussträngen är mer smittsam än orginalviruset:

https://www.latimes.com/california/story/2020-05-05/mutant-coronavirus-has-emerged-more-contagious-than-original?fbclid=IwAR0b49QYx2Hf_7WKusGQbj6WdxEzM2 In8u2UgpLAw5dlT_RiAqOmmD4-eIw

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.04.29.069054v1

Inte bara Sverige som kapitalt fuckat till det. Storbrittanien är änna riktiga klantarslen också:

https://news.sky.com/story/coronavirus-fewer-than-300-people-entering-uk-were-quarantined-in-three-months-before-lockdown-11983 608

Samtliga tre saker har varit känt i veckor. Verkar som nyheterna (eller du) börjat återvinna artiklar.
Citera
Bannlyst
– Under en längre tid låg mängden viruspartiklar på en stabil nivå, men de två senaste veckorna har det hänt något som allvarligt kan förändra läget, säger Heléne Norder.

Det man upptäckte var att förekomsten av partiklar från coronavirus ökade markant och var 300 gånger fler per milliliter i ingående avloppsvatten, alltså från göteborgarnas toalettstolar till reningsverket.

Forskarna mäter även förekomsten av coronapartiklar i avloppsvattnet från reningsverket ut i våra vattendrag.

– Det förekommer även där, men i mindre omfattning. Effekten är oklar.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborgarnas-avloppsvatten-avsl%C3%B6jar-kraftig-%C3%B6kning-av-coronavirus-1.27601840
Citera
2020-05-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du får gärna komma med något mer underbyggt exempel på där jag har haft grovt fel i någon prognos. Ja, det kan bli april istället för mars någon gång, och ja, Sverige kan lyckas trycka tillbaka sin kurva något mer än modellen var matad med.
Du kan väl ge ett exempel när du har haft rätt i dina matematiska prognoser istället?

Citat:
Men du kan knappast jämföra dessa "fel" med ett uttalande av vår högste tjänsteman inom området att smittan aldrig kommer att nå Sverige. Välj vem som hade mest rätt i slutet av januari:
Tegnell: smittan kommer inte att nå Sverige
Jag: tusentals kommer att dö i Sverige (alla skrattade då)
Du hyser ett oförklarligt hat mot Anders Tegnell. Han har inte uttalat sig så kategoriskt som du vill ge sken av. Sedan har det varit provocerande hur du har varit nästan skadeglad eller åtminstone upprymd av spänning när du presenterar dina domedagsprognoser. Du har inte heller blivit lättad av att du har haft fel utan snarare börjat med att beskylla FHM för att mörka, vilket visar att dina prognoser hela tiden har varit önsketänkande från din sida.

Citat:
Överdödlighet vecka 18? Det vet vi först om 2-3 veckor. Just nu är SCB's siffror tillförlitliga fram till ca mitten av april.
Du litar på SCB men inte på FHM.
Citera
2020-05-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det har varit en ganska bekväm resa för de flesta, och det är det man hänger upp sig på. Det är andra - och då äldre i riskgrupperna - som har dött, och de ska ju förr eller senare ändå dö, så att säga ...

Kollektivtrafiken har funkat (bättre än en ordinär vinterdag) och man har kunnat jobba (och sluppit ta hand om sina egna ungar). Mellofinal har det varit och Lets dance ha rullat på. RUT och ROT är inte avskaffat och staten har täckt upp för permitteringar och karens. Systemet är öppet och nu åker grillarna fram.
Tegnell har uttalat sig tillräckligt luddigt och lyfts fram som en mysig landsfader.

Men, å andra sidan hade regeringen kunnat göra vad som helst - hade man stängt ner så hade folk också förlikat sig med det ...
Det som dock skaver är just lättjan hos folk och den totala bristen på omtanke och känslor för andras lidande (å andra sidan så är vi den moraliska stormakten, så då är det väl inget fel på att inte oja sig över att folk dör ...).

Ja, just det, en sak till: Alla verkar ha blivit nationalekonomer och det man är mest rädd för är en ”kraschad ekonomi”.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Otroligt bra inlägg, klarsynt. Håller med fullständigt. Grilla, Systembolaget och Let's Dance, så kör den halvsovande svensken på. Tror något skaver i bakhuvudet på en del om att det dör några i covid nånstans i Sverige.

Men det där har säkert myndigheterna koll på... Och det har ju inte hänt i vår närhet, i alla fall, ingen vi känner. Nu kollar vi vidare på Let's Dance och häller upp en grogg till....

Spot on, pratar man politik på jobbet, eller med flesta kompisar, säger dom flesta att, näe det lyssnar jag inte mycket på, vi pratar inte om sånt hemma, inte speciellt intresserad av sånt.

Jaha, men du röstar?

Jajamen, det gör jag minsann.

Ok, hur vet du vad du skall rösta på?

Öööhh, öhhh……………..

Och detta är svensken överlag, tyvärr, och det är min fullständiga övertygelse, så att det inte engagerar med Covid är inte så märkligt.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Länka tack.

Själv hörde jag att de tänkte börja lätta på restriktionerna trots läget pga att de inte kan hålla befolkningen inne längre.

Hade gjort det om jag hade en länk, hörde av en vän som läst det. Ta det hur du vill men helt osannolikt tror jag inte att det är samtidigt som säkerligen många klättrar på väggarna också.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Är det inte dags att lägga ner panikanfallen?
Jag menar, det var falskt alarm, det var inte så dödligt som folk trodde i jan/feb. Bara för att Adam Alsing dog behöver ni inte flippa. Trist såklart och skit händer, men panikåtgärderna är inte i proportion till virusets farlighet.

Max 10k svenskar kommer dö med COVID-19 i år. Kanske ett par tusen nästa år med innan ett säkert vaccin tagits fram. Det är inget att stoppa upp samhället för. Era självupptagna egoister.

I februari köpte jag att man vill tillämpa försiktighetsprincipen men nu är det sen länge dags för proportionalitetsprincipen.

Helvete hur skulle ni reagera vid en riktig kris?
Vad är en riktig kris? Man kan ju tycka att en global pandemi borde vara det men du vill tydligen gå ännu längre. Så, vad är tillräckligt för att även du ska orka höja ögonbrynen? En asteroid i klass med dinosauriedödaren? Istid? Berätta gärna.
Citera
2020-05-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
En professor Fredrik Elg drar ner byxorna på FHM angående munskydd nu ikväll i Aktuellthttps://www.svtplay.se/video/24741058/aktuellt/aktuellt-5-maj-21-00-3

Och i DN idag DN Debatt. ”Använd munskydd i publika miljöer och i äldrevården”Sex virologiforskare: virus kan överföras utan att den smittade känner sig sjuk och forskning visar att smittan kan spridas via utandningen.

Dessa två egenskaper hos covid-19 ligger bakom att länder infört krav på munskydd. Vi uppmanar nu därför Folkhälsomyndigheten att rekommendera att munskydd används i publika miljöer och i äldrevården.https://www.dn.se/debatt/anvand-munskydd-i-publika-miljoer-och-i-aldrevarden/

Finns en undersökning där 90-98 % av smittan kan hindras

Wow har FHM och media upptäckt att det finns munskydd idag?
Citera
2020-05-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Är det inte dags att lägga ner panikanfallen?
Jag menar, det var falskt alarm, det var inte så dödligt som folk trodde i jan/feb. Bara för att Adam Alsing dog behöver ni inte flippa. Trist såklart och skit händer, men panikåtgärderna är inte i proportion till virusets farlighet.

Max 10k svenskar kommer dö med COVID-19 i år. Kanske ett par tusen nästa år med innan ett säkert vaccin tagits fram. Det är inget att stoppa upp samhället för. Era självupptagna egoister.

I februari köpte jag att man vill tillämpa försiktighetsprincipen men nu är det sen länge dags för proportionalitetsprincipen.

Helvete hur skulle ni reagera vid en riktig kris?

Över 3000 döda och max 5% smittade. Vid 70% smittade har vi långt över 50000 döda.
Citera
2020-05-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad är en riktig kris? Man kan ju tycka att en global pandemi borde vara det men du vill tydligen gå ännu längre. Så, vad är tillräckligt för att även du ska orka höja ögonbrynen? En asteroid i klass med dinosauriedödaren? Istid? Berätta gärna.
Ja men en pandemi skapad av hysteri.
Den är ju knappt dödlig.
Citera
2020-05-05, 21:34
Medlem
Från SVT

Enbart 59,2 procent av personalen inom kommunal omsorg följer basala hygien- rutiner och klädregler. Det är en höjning jämfört med de tio senaste åren – men ändå för lågt enligt fackföreningen Kommunal.

Inte så konstigt att de gamla dör som flugor.
Någon som vet om hemtjänst ingår?
Citera
2020-05-05, 21:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Börjar det bli svettigt för Glenn? Tänk om de kunde börja testa befolkningen så slapp de spå i skit för att gissa hur många som bär på smittan.

hahaha, det bästa inlägget idag. Tänkte också tidigare idag om de kunde testa människorna lite mer och inte bara avloppsvattnet såvida de inte kan lokalisera om det är Glenn eller Ada som skitit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in