2020-05-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Har jag aldrig nånsin sagt, var vänlig sluta att hitta på saker som jag inte sagt. Citera mig på det i så fall. Nej, det kan du inte, eftersom jag aldrig sagt så. Det är väldigt obehagligt att man hittar på saker ur tomma luften om andra skribenter. Ditt inlägg anmäls så klart för trams.

Fast det var ju bara bildligt skrivet i ett uttryck av frustration som jag skrev detta. Precis som du menade tidigare.
Citera
2020-05-05, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Då ligger de på plats 20, för det finns bara 3 mikrostater på topp 23. Du vet vad en mikrostat är va?
Japp det vet jag och det finns nio sådana före Danmark.
Citera
2020-05-05, 20:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Hur vore det om du lärde dig att läsa tabeller ?
Danmark ligger som första Nordiska land efter Sverige på plats 23.

Ja, med 30% av Sveriges dödlighet per capita. D.v.s Danmark är jävligt mycket bättre än Sverige, inte bara dubbelt så bra utan mer än tre gånger så bra.

Även om Danmark bara skulle rapportera hälften av fallen skulle de fortfarande lyckats jävligt mycket bättre än Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är 3017 fler döda 1 jan-26 april 2020 jämfört med 2019 (som var ett låginfluensaår). Under 2018 som var ett höginfluensaår var differensen 3317 mot 2019.

Så Sverige närmar sig en dödlighet som motsvarar ett tuffare influensaår. Det kommer bli fler än 3000 men inte 96000 avlidna som hävdats...
Nu ja. Men om ett halvår - tror du fortfarande att antalet dödafall bara motsvarar ett tufft influensaår?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Planen från FHM är supercyniskt. Vi etniska svenskar i medelklass/kreditsvängen drabbas ju ej av denna pandemi.

Det är planen från Wallengren och Tegnell. Vi kom undan skiten pga att vi mest troligt har DNA som skyddar oss.

Har inget att göra med att FHM är skickliga eller så.

Dock våra äldre äldre och våra blattar är ju inte lika lyckligt lottade. Ett under att det inte är kravaller i våra no go zoner.

Jag skulle inte vara så säker på det där med DNA. Det ändras ju inte för att vi blir äldre. Denna sjukdom ÄR farlig. Ingen vet hur hårt man drabbas. Relativt unga människor med inga kända riskfaktorer har dött. Sedan har vi stora riskgrupper. Rökare, överviktiga, diabetes, hjärt/kärl och ålder. Vi kan säkerligen plotta in hundratusentals människor bara där.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja och hur just Tegnell kan framstå som mysig landsfader är för mig helt ofattbart, han har ju inte lyckats pricka bollen en enda gång. Jag tror dock pendeln svänger snart för stödet till byråkraterna och staten. När tillräckligt många förlorat nära och kära så kommer det till slut brista för någon eller några
Stikkan Andersson lär ha sagt att folk inte är så dumma som man kan tro - utan dom är dummare ...
Citera
2020-05-05, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp det vet jag och det finns nio sådana före Danmark.

Och varför räknar du inte med de?
Citera
2020-05-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det verkar som att Island, som till stora delar, följt den svenska linjen, lyckats lite väl bra med att hindra smittspridningen. Eftersom islänningarna är väl medvetna om den långsiktiga betydelsen av flockimmunitet, så slår de nu två flugor i en smäll: Dels få in turistinkomster och dels sätta lite lagom fart på smittspridning, så länge det inte drabbar riskgrupperna Smart av islänningarna!
Ha, vilket skitsnack! Island har kört en helt annan strategi än den svenska.

1) Mass-testning. De har kört mer än 10 gånger så många tester per capita - tester motsvarande 15% av befolkningen. De ligger 2:a i världen i antal tester per capita, medan Sverige ligger på 65:e plats.

2) Strikta gränskontroller. Redan 24 januari började de screena alla passagerare från Kina på flygplatsen i Keflavik. Sverige har ALDRIG under hela pandemin haft några som helst hälsokontroller av anländande passagerare.

3) Hårdare regler om social distansiering. Deras max för folksamlingar sattes till 20. De stängde offentliga inrättningar som simhallar, museéer och bibliotek. De tvingade barer att stänga helt, medan Sverige tramsade med regler om hur maten får serveras. Alla kommersiellt inrättningar med personavstånd mindre än 2 meter tvingades stänga, vilket t.ex. inkluderade frisörsalonger.

De har säkert skött sådant som smittspårning mycket effektivare än Sverige. Uppenbart har de också lyckats skydda de äldre. Eftersom de inte har några invandrarghetton så har de inte heller, som Sverige, drabbats av några okontrollerade smitthärdar i områden som myndigheterna saknar kontroll över.

Trots så intensivt testande och smittspårande har de bara hittat fall motsvarande 0,5% av befolkningen. Det handlar definitivt inte om någon korkad "flockimmunitet" utan om att de strypt smittospridningen effektivt på ett tidigt stadium och därmed förhindrat ett större utbrott.

De få turister som kommer att komma kommer huvudsakligen att ägna sig åt utomhusaktiviteter som fiske, valskådning, ponnyridning, jökelskådning, osv. Man tar givetvis inte dit dem för att sätta igång smittospridningen utan för att få inkomster från turistnäringen. Givetvis kommer man att väldigt noggrannt hålla uppsikt på hur det går och modulera antalet turister och formerna för turismen ifall det kommer bakslag framöver. Islänningarna tar hand om sitt land och sin befolkning och kommer inte att ställa till det för sig på det sätt som Sverige gjort.
Citera
2020-05-05, 20:36
Bannlyst
Allt tyder på Björn Olsen har rätt att denna smitta är en klustersmitta.

Vi hade ju aldrig någonsin sett så låga fall annars i övriga delar av Sverige.
Citera
2020-05-05, 20:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Fel, Tyskland har flertalet 75+ som klarat IVA.
Sverige typ 0 eftersom de aldrig fått komma dit.
Ändå ligger sådana och tar plats på landets iva avdelningar
Citera
2020-05-05, 20:37
Medlem
Melange5738s avatar
Vet inte vad jag stör mig mest på, att Danmark lyckats så mycket bättre än Sverige eller att så många svenskar inte fattar att Danmark lyckats så mycket bättre än Sverige.
Citera
2020-05-05, 20:37
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Skandinaviska halvön är till stora delar omgiven av vatten. Landförbindelsen med kontinenten går via Ryssland. Ryssarna tillämpar inte principen om öppna gränser.

- Sverige hade kunnat använda samma taktik som Nya Zeeland. Det handlar om vilja och inte om geografi. Sverige hade kunnat stoppa trafiken på bron, och låtit färjorna ligga kvar vid kajen. Då hade vi, tillsammans med Norge och Finland, haft samma förutsättningar som Nya Zeeland.

Jag skulle varit tydligare att jag var sarkastisk. Ja, Sverige har flera unika egenskaper på som skulle gett oss mycket bättre möjligheter än resten av världen att utrota corona inom gränserna.

Tragiskt att vi ej drar nytta av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in