2020-05-05, 19:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men vi vet att det inte är så. Du har en åsikt men det är ett faktum att en lockdown är en kapacitetsmultiplikator för sjukvården.

Om man behöver det förstås, vilket vi inte behövt.

Just en akut uppbyggnad av sjukvården är det enda legitima skäl som finns för en lockdown , och bör endast tillgripas om situationen är akut och inga andra metoder finns att tillgå.

Annars så skjuter man bara problemet framför sig med en lockdown, dessutom till en enormt hög ekonomisk, social och psykologisk kostnad som kommer att jaga lockdown länderna i åratal, om inte årtionden.

Och ändå har deras lockdowner varit totalt fruktlösa, (med undantag av om sjukvården behövts byggas ut snabbt och inga andra alternativ funnits). Dessa länder kommer att hinna ikapp våra dödstal/per miljon invånare när de nu tvingas öppna upp, förutom de som redan ligger före oss i denna sorgliga statistik.

Och både vi och dem kommer, oundvikligen, att nå en 60 procentig flockimmunitet innan ett vaccin finns distribuerat och klart för användning.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-05 kl. 19:39.
Citera
2020-05-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Vi får se vad som ger bäst effekt på detta lite längre fram.
Finns en hel del förutom lockdown man kunde gjort fasligt mycket bättre.

Oavsett situation så ska man kunna bete sig. Och inte hota andra människor. Vare sig bildligt eller på riktigt.
Till sist så är det faktiskt olagligt att ”bildligt” komma med såna hot.
Det är ett egoistiskt jäkla ohyfsat sätt att uttrycka sig då man är frustrerad över att man inte får som man vill och när andra inte gör enligt sin egen övertygelse. Forntiden

Ja, du är fri att tycka så. Jag är fri att tycka att det räcker med att bara titta på vår dödssiffra gentemot resten av Norden, för att se att vårt läge är skamligt, i relation till sådant som mänskliga rättigheter och respekt för värdet av människoliv.

Jag har personligen inte sett att någon skribent har hotat någon annan individ med något konkret, vilket rimligtvis krävs för att det skall innebära ett hot i juridisk mening. Men om någon har upplevt sig hotad av någon, är denne person ju fri att anmäla det inlägget, självklart. Ett riktigt hot (i juridisk mening) är ju inte okej förstås. Men nu ska vi inte gå kanske för OT. med det.

För att återgå till Corona, jag tror vi får agree to disagree om det här med hur vi gör i Sverige.
Citera
2020-05-05, 19:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
En lockdown kommer ovillkorligen leda till fler som blir arbetslösa och med arbetslöshet kommer större kostnader och mindre intäkter.
Och det är pengar som behövs varje krona inom vården.
Skulle lockdown vara ekonomiskt framgångsrikt vore ju en konstant lockdown ett snilledrag i all evighet.

Beror ju på hur det går till. Nu verkar Sverige gå mot samma typ av recession som alla andra nordiska länder så frågan är hur jävla mycket värt det var att inte låsa ner.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sköterskan var väl 30++

30++ är 39 som jag skrev https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskan-marielle-39-dod-smittades-av-corona/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sköterskan var väl 30++

7st 20-29år

10st 30-39år

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Coronaviruset är ett test för världens alla politiska ledare.
Det är för tidigt att kora en vinnare.
Men säkert är Nya Zeelands Jacinda Ardern ligger väldigt bra till.
Ett av hennes vapen: empati.

Äntligen, tack!

https://www.expressen.se/nyheter/hon-hyllas-som-ledaren-som-besegrat-viruset/

(jag röstar höger så ni vet)

Hmm, det är nåt speciellt med vänsterliberaler..
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Sjukvårdspersonal brukar tvingas vaccinera sig, hoppas inte detta är fallet här?

Ja, när det finns godkända vacciner men de här personerna ställer ju upp som försökspersoner. Klart de inte blir tvingade
Citera
2020-05-05, 19:39
Medlem
Kan vara bra att detta reds ut ordentligt.

https://omni.se/sd-vill-ha-riksdagsdebatt-om-dodsfall-i-aldrevarden/a/EWevkA
Citera
2020-05-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Precis, och idag dog det 4 personer i corona i Sverige och igår 19. Och förrgår 31.

Not.

Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fast har du inte lyssnat och förstått hur statistiken fungerar?

Det är eftersläp på siffrorna på upp till 9 dagar, där av fylls det på successivt.
Dvs. dagens tal kommer de närmsta dagarna att fyllas på, allt eftersom att de omkomna registrerats korrekt och kommer in i statistiken.

Eller menar du att myndigheterna och sjukvården döljer faktiskt dödsdatum, och att det är en privat site som C19.se som sitter på de sanna uppgifterna?

Var har du fått 9 dagar ifrån.
Idag var eftersläpningen upp till 23 dagar.
Citera
2020-05-05, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
7st 20-29år

10st 30-39år

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Vet det, Men om dom var sjuka sen tidigare? Feta, Narkomaner, diabetiker, Handikappade.

Eller helt vanliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror ju på hur det går till. Nu verkar Sverige gå mot samma typ av recession som alla andra nordiska länder så frågan är hur jävla mycket värt det var att inte låsa ner.

Jag ska vara ärlig och säga att jag är glad vi inte stängt med.
Jag hade precis som många andra tyckt det vsrit väldigt jobbigt att sitta i lockdown.
Det får jag ärligt erkänna.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Var inte sanningen (runt 350) illa nog? Var du tvungen att avrunda så kraftig uppåt? Fan, du kunde ju avrundat till första närmsta tusental så hade det låtit ännu värre!

Jag skrev:

För att få en bra uppfattning av omfattningen under pågående pandemi, så måste man ta hänsyn till sådan data, samt även kompensera för eftersläpningseffekter i denna.

Inte helt lätt att förstå, det handlar om matematik. Jag kan förklara någon dag om jag har tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in