2020-05-05, 17:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Lägger man beställning hos alla som forskar/tillverkar eller väljer man ett och hoppas på att det ska bli rätt?

Jag vet inte läste ett reportage bara som hastigast i morse i Expressen eller Ab.
Skall kolla igen (om orken finns
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men som jag skrev i ett annat svar. Om hon inte ens klarar av att undvika att pilla på ett dött föremål i ansiktet, hur stor är chansen att hon undviker att pilla i ansiktet om det kliar då?
Hon lyfter undan masken för att prata. Fortfarande inga problem om hon undviker att slicka på fingrarna, eller att tugga på masken.
I och för sig talar vi om genomsnittlig svensk journalist här, så vad som helst kan hända.
Men när jag bär mask vid besök i offentliga lokaler som affärer så pillar jag inte på den, använder handskar och tvättar händerna när jag kommit hem och tagit av den. Så jag tror att du och jag klarar av maskhantering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Går bättre i Spanien
https://i.imgur.com/6cDucwc.png

Går bättre i Italien
https://i.imgur.com/Vahmxt1.png

Går bättre i Belgien
https://i.imgur.com/Pqddo7r.png

Jag hoppas du har sett skalan.

Alla dessa länder har för närvarande fler antal döda på get glidande 3-dagars-snittet.

Belgien hade som flest 369 avlidna som ett 3-dagars snitt.
Sverige hade som flest 147 avlidna som ett 3-dagars snitt.

Här är Sveriges graf:

https://i.imgur.com/a5cjK64.png
Citera
2020-05-05, 17:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Har du någonsin åkt tunnelbana

I rusningstid står man med 4cm avstånd till medpassagerarna och i influensatider är det ett bagrundsljud som bäst beskrivs som ett rosslande från en döende miljöpartist och det är ett moln av viruspartiklar som glider omkring.

som bäst sätter man väl handen för munnen lite halvt men det stoppar ju inget moln. en knuten näve typ.
Om tunnelbanan är en viktig spridningsfaktorn så ska man tänka på att Stockholms tunnelbana är bra mycket större än våra grannländers huvudstäders. Stockholms har drygt 350 miljoner resor årligen, medan grannländernas ligger på 90 +/- 30 miljoner årligen. Det skulle i så fall förklara varför Sverige (främst Stockholm) är så mycket värre drabbat än de nordiska grannarna. Tror man folk smittas i tunnelbanan behöver man inte titta längre än så efter en orsak.

Fast nu visar det sig ju att det knappt finns några smittade, så vad ska man tro.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-05 kl. 17:53.
Citera
2020-05-05, 17:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Wow, den där kommer att generera mången panikångestattacker hos folk som tror att de inte får tillräckligt med luft.

Ja jag tycker att media många gånger skrämmer folk helt i onödan. Den ena artikeln värre än den andra. Allt från bilder på "vita lungor" till dödsannonser. Någon form av frosseri. Räcker att gå ut med allmän fakta.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Lägger man beställning hos alla som forskar/tillverkar eller väljer man ett och hoppas på att det ska bli rätt?

Jag orkade

https://www.svd.se/vaccintillverkarens-varning-sverige-inte-forst-i-kon

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tillverkaren-sverige-tvingas-vanta-pa-vaccin/
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Karantäneffekten skulle jag snarare säga.
Till en stor del, absolut.
Men det är ändock vissa städer/orter som drabbats hårdare, och grunden för det lades ju innan nedstängningen. Men visst, nånstans måste det ju blossa upp samtidigt som andra ställen klarar sig bättre.

Vet att en av orterna däruppe är nån slags knutpunkt för långtradartrafik. Det innebär att det har varit stor genomströmning av folk och rörelser bland dessa. Betänker man att smittan kom till Europa redan i slutet av 2019, så kan exponeringen där ha blivit stor.

Tyska läkare publicerade tidigare en artikel i NEMJ om den man trodde skulle kunna vara patient 0 i Europa. En tysk som smittades i januari av en kinesisk affärspartner. Tysken spred sen smittan till olika platser i världen (!), och han var bl a nere vid en av de orter i norra Italien som drabbades hårt.
Citera
2020-05-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det här med munskydd och hanteringen.

Här är en bild från dagens presskonferens där en journalist pillar på munskyddet när hon pratar.
Nu är det visserligen en liten del av Sveriges journalister som kan ses som särskilt skärpta individer. Men nog finns det gott om människor som faktiskt är ännu dummare.

https://imgur.com/a/MlSpUWy
Men syftet med ett sådant munskydd är ju att skydda andra - inte sig själv. Poängen är att om hon skulle nysa eller hosta så fastnar dropparna med smitta på insidan av hennes munskydd, istället för att flyga omkring i luften i lokalen och hamna i luftvägarna på de journalister som sitter i närheten.

Att hon pillar på det har ingen större betydelse, så länge hon sedan inte stoppar något av sina fingrar i nästan. Det är ju dessutom en bra bieffekt av att ha munskydd på sig - att det hindrar att man reflexmässigt och utan att tänka på det pillar sig i näsan och därmed för in viruspartiklar från sina fingrar till näsborrarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om Sverige sett till par capita jämfört med Italien hade vi haft drygt 17000 döda. 12000 mindre än Italien men ändå höga siffror. Man får ju betänka de är 60 miljoner, vi är 10 mille på en yta 130000 km² större.

Återstår ju att se detta. När de nu öppnar upp om talen går upp igen. Man får ju hoppas inte men allt verkar ju osäkert med detta viruset. Det är ju ingen tävling mellan länder detta.

Italien är fortfarande första landet i världen som drabbats.
Det betyder att de inte hade tid att förbereda sig.
Det är ett skämt att jämföra Sveriges siffror med Italien.
Man borde varit tacksam att man hade all tid i världen för att förbereda sig.
Man hade all tid i världen men man fucked upp genom att inte göra ett skit.
Sverige har förtjänat att få dessa dystra siffror.
När det var som värst sa idiotkärringen på AB att det var kört för Italien.
Nu när svärje sitter i exakt samma sits säger hon inte ett skit.
Hon är en förnekare av rang.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, om man vill ha det så. Tror man får böter i Polen om man inte är med på noterna.

https://omni.se/polsk-app-larmar-polis-om-du-inte-tar-karantanselfie/a/1nbgyq
Det är rätt illa ur integritetssynpunkt. Smitthysteri missbrukas för kränkande övervakning av varje steg folk tar. Men det är väl precis det vissa vill. Död åt friheten.
Citera
2020-05-05, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
De länder som är mest likt Sverige i många avseende är våra grannländer. Ex. Italien och Spanien är inte så lika. Jag hoppas du har varit utomlands och sett skillnaden mellan olika länder.
Att jämföra sig med liknande länder visar då hur stor skillnad olika åtgärder som ex en lockdown gör.

Det kan ju så himla svårt och begripa, eller hur?
DU påstår att om man är på plats 14, 20 och 21 av de högsta dödssiffrorna i HELA VÄRLDEN så behöver man inte fundera på om man kunde ha gjort något mer för att det finns ett ETT grannland som har ännu högre.
Citera
2020-05-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja men hur tror du det blir med dom länderna som har haft det så populära "lockdown" när dom öppnar upp? Då kommer dom få exakt samma smittspridning som vi i Sverige har haft.

Vi i Sverige har stängt ner precis det som har behövs för att sjukvården ska klara av att ta hand om dom smittade.

Att köra en lockdown som ni alarmister så ivrigt förespråkar ger ingenting eftersom Corona kommer finnas hos oss nu och kommer återkomma som en vanliga influensa. Anders har gjort helt rätt.

Det stämmer inte alls.
Alla länder som öppnar upp har prövats av en hård nedstängning.
De enda dumma i huvudet är svenskar som tar lätt på livet.
Inget land kommer få samma spridning som Sverige.
Sverige kommer drabbas värst i hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in