2020-05-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
"De är våra mödrar och fäder, vi hedrar och respekterar dem. Utan dem har vi ingen identitet. Utan dem existerar vi inte."

Säger Sotiris Tsiodras, smittskyddsprofessorn i Grekland, samtidigt som rösten spricker och tårar väller fram. Han leder insatserna mot spridningen av coronaviruset i landet och håller en presskonferens varje kväll kl 18.

Grekland har 146 döda i Covid-19.

I Sverige har vi Anders "Boomer Remover" Tegnell. Kontrasten kunde inte vara större.

Sverige har 2 854 döda i Covid-19.

Mmm, sorgligt. Hur i hela friden blev det så här?

Tegnell 1 maj om att man inte sett utbrott kopplade till skolmiljö: -De stora utbrott vi har sett i världen har alltid handlat om vuxna miljöer.

Inte så himla konstigt då skolorna håller STÄNGT i de länder som haft stora utbrott och har varit stängda ända sedan i början av pandemin. Ja, det är klart svårt att lokalisera utbrott till stängda lokaler. Gisecke menade också i början av pandemin när Kina låg i toppen med runt 3000 dödsfall att man inte sett utbrott kopplade till skola! Skolan i Wuhan var stängd redan innan p g a lov.

J
Citera
2020-05-05, 15:29
Medlem
Jippi 😁 bara runt 80? När ska ni fatta att ni är så sjukt lurade av den så kallade staten? Om ni kan? Försvinn från detta sjuka land som idag kallas Sverige men snart Arabistan.
Citera
2020-05-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Mja, en brakfis i så fall.

70 000 låter mycket. Men av 328 miljoner är det absolut ingenting.
Citera
2020-05-05, 15:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Forskare i Israel uppges ha lyckats framställa en viktig antikropp mot coronaviruset på landets institut för biologisk forskning, IIBR, rapporterar Reuters.

Försvarsministern Naftali Bennett uppgav i går att det hela är ett "betydande genombrott" för det fortsatta arbetet med att hitta ett vaccin mot coronaviruset.

Antikroppen kan enligt Bennett neutralisera coronaviruset inuti en smittad människas kropp, något försvarsministern själv fått demonstrerat vid ett besök, enligt ett uttalande som Reuters tagit del av.

Man håller nu på att söka patent på formeln för antikroppen, enligt chefen på IIBR.

Därefter kommer man att söka efter ett läkemedelsföretag att samarbeta med för produktion.

Vad man än tycker och tänker om israeliterna, så är det ett av världens mest driftiga folk. De hittar alltid lösningar på nästan allt och deras vattenforskning gällande ökenklimat är årtionden framför alla grannländer.
Kan tänka mig att Israel är det land som först kommer att lösa vaccingåtan gällande COVID-19.
Citera
2020-05-05, 15:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och Nya Zeeland.

Dåligt insatt i vad de gjort, men sett siffrorna. Kan inte deras siffror bero på att de där downunder inte hade så mycket smittad turism i ett vitalt inledande skede?
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Men varför har så få människor blivit smittade (liten andel med antikroppar) och varför tog det en sådan tid innan folk började dö i större mängder? R0-värdet för smittan måste vara helt fel.

Det höga R0-värdet (2,6) kan uppnås på olika sätt. Extrem smittsamhet är en sån möjlighet.
Men den faktorn är inte drivande för det här viruset.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men smittämnen anrikas såklart på sjukhus... eftersom de sjuka samlas där. Ger alltså ingen bra bild av utbredningen i hela befolkningen.
Det gör det väl visst, om du mäter halten av viruspartiklar för att se hur stor smittan är ska du väl ha med alla. De på sjukhus tillhör väl också befolkningen? Spelar väl ingen roll om de sjuka samlas där, man tar ju prov på hela volymen avloppsvatten.
Citera
2020-05-05, 15:33
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Din tolkning av mig faller direkt eftersom jag inte tror att alla som är kritiska mot FHM är nassar.

Jag tycker i likhet med dig att det finns all anledning att vänta att utvärdera Sveriges insatser tills krisen är över. Denna åsikt brukar dock inte falla i god jord på detta forum.

Jag skrev att "det låter som" du tror det, eftersom du ordagrant sitter och säger såna saker hela tiden.

Kul att vi håller med om varandra i det! Men problemet är att oavsett hur detta slutar så är vissa irriterade på hur FHM skötte detta främst i början. De gjorde missar många kunde se skulle ske och det har kostat liv redan. Sedan kanske det blir "bra" i slutändan, det får vi se (känns fel att hoppas på dock eftersom det skulle krävas otroliga dödsfall i många länder för att de skulle komma ikapp oss). Många uppskattar inte när de styrande spelar Russian Roulette med befolkningen och jag tycker att det är bra att det hörs!

Men som jag skrev igår så grundar sig tjafsandet på att de flesta bryr sig, på båda sidorna. De uttrycker det bara på olika sätt.
Citera
2020-05-05, 15:33
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Varför inte? Är det inte människor som går på toa på sjukhusen?

Om du ska ha ett virus-larmsystem baserat på avloppsmätning, ska du ju inte ha med sjukhusen där smittan redan är känd och genererar mycket stora viruskluster till avloppet, du måste alltså ut till pumpstationerna runt om i stadsdelarna för att få ett fungerande larmsystem exkluderat sjukhusen.
Får du ett larm baserat från reningsverket vet du då bara att det finns virus i stan någonstans, inkluderat sjukhuset.

Bortkastade pengar. Som att sätta upp en enda rökdetektor i ett varuhus högst upp på vinden med 12 våningsplan, du har inte en aning om var branden är eller hur långt den har spridit sig.
Citera
2020-05-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ja, när domaren blåser så är tävlingen slut. Detta motsvaras här av vaccinet. Och det kommer snart att komma. Vi hade bara behövt hålla ut så länge. Det kommer våra grannländer att göra...

Okej.
Så nyss var Tegnell en mördare för att han var en av de som vaccinerade med ett otestat vaccin mot svininfluensan.
Och nu så anser du att vi ska räddas av ett otestat vaccin...
Intressant.
Vaccins tester för trovärdighet är långvariga...
Men det passar inte damens agenda i detta fall.
Citera
2020-05-05, 15:34
Medlem
madchances avatar
Citat:
Var läser du det?

I FHMs excelark.
Citera
2020-05-05, 15:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Nu har jag kollat och Björn Olsen, professor infektionssjukdomar, Uppsala universitet, verkar vara en scholar värd att ha förtroende för. Ungdomen från KTH i inslaget ingav mig däremot inte något förtroende alls.

.
Han är väldigt vass. 57 i index på Google Scholar:

https://scholar.google.se/citations?user=hEvDxKMAAAAJ&hl=sv&oi=ao
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in