2020-05-05, 14:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Min fetning. Nu VET du alltså att jag basunerar ut något. Ett vackert exempel på en besserwissers dåraktiga självöverskattning.

Och sen lite info till dig. Tegnell säger att han är inte säker på att den svenska modellen är den riktiga. Vetenskapsmän säger så. Det hindrar inte Tegnell att köra modellen fullt ut (till döds ).

Och igen. Bara idioter och lekmän VET 100%-igt vad som är det rätta i denna situation.

Vi andra vet att det är tusen saker vi INTE vet.

Då är vi ju i samma skara, du och jag.
Citera
2020-05-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är jättekonstigt. Det normala skulle ju ha varit att tävla med våra grannländer: Norge, Danmark och Finland. Och då om att få MINST antal dödsfall. Inte MEST.

Jag väntar bara på när utbildningsministern ska börja säga att "det går bra för oss i PISA-undersökningarna, både Sudan, Somalia och Angola har sämre resultat än vi".

De flesta tävlingar pågår till slutsignalen.
Att du enbart tävlar till några månader av en kanske 2 år lång tävling visar väl mest att du har uthållighet som en lungsjuk ansjovis.
Citera
2020-05-05, 14:46
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Fan, sämst i norden igen, undra hur mycket vi torskar med innan skiten är över?
Vad får dig att tro att "skiten" ska vara över?
Smittan kommer inte att försvinna förrän antalet icke-immuna är så lågt att smittan avstannar av sig själv.
Citera
2020-05-05, 14:47
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Gud känner verkligen sympati för folk som vill inbilla sig att det ska gå bra.
Den dagen man tar bort ringen från näsan kan det dock blir ganska så jobbigt.

Jag tror att en skillnad är att vi sekulära inte lägger händerna på Gud utan istället förnuftet och vetenskapen.

Då blir inte kors, lockdowns, skolstängningar och voodoo-dockor särskilt relevanta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Anonyma tester.....kan inte folk som faktiskt har symptom ha en ökad benägenhet att delta undersökningen? Man känner att man kan bidra med nåt i någon mån. Känner man sig helt frisk och inte heller får svar på testet är kanske motivationen lägre?

Jag förstår hur du menar men undersökningen handlar inte om att hitta smittade. Den har till syfte att försöka få en uppfattning om hur många som ev. haft Covid-19 i olika åldrar.

https://www.kth.se/aktuellt/nyhetsteman/forskning-och-initiativ-kring-det-nya-coronaviruset-1.970138
Citera
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det plus att vi nu ökar i antal döda per capita medan lockdown länderna nu minskar.

Minskar? Hur fan då? Återuppstår deras döda? Är zombieapokalypsen ett faktum?
Citera
2020-05-05, 14:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag länkade inte igen för att det borde vara enkelt att hitta ansåg jag, men här är den igen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-vi-raknade-inte-med-de-hoga-dodstalen/

Att inte vidta åtgärder när man vet att det kommer smitta är detsamma som medveten spridning.
I länkad artikel säger han tex "Vi räknade med att fler skulle bli sjuka,"

Finns - så vitt jag kan se - ingen länk till en Expressenartikel i TS. Dessutom sägs det inget om medveten spridning av viruset i skolan i Expressen via den länken iaf. Snarare tvärtom. 'Det är inte så vi jobbar'.

Nej, att vara medveten är inte samma sak som att medvetet göra något. Precis som det fanns en önskan att skolbarn skulle bli smittade, när FHM i själva verket vill begränsa smittan från att spridas i skolor. Minsta symtom? Stanna hemma tills du blir frisk + två dagar. Känner eleven av symtom under dagen? Gå hem genast.

Man motiverar skolors öppethållande med att skolan har viktiga samhälleliga och sociala funktioner. Inte att smitta ska spridas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att siffran sjunker som det finns tendenser till är mycket positivt.
Ja, inte om man hoppats på högre siffror då...
Jag blir mycket glad det blir en dödsfall mindre och blir noll imorgon.
Jag är inte ute efter säga vad var det ja sa.
Jag ser risken att Sveriges strategi orsakar överdödlighet onödan. Jag kollar andra länders strategier och behandling metoder
räddar många liv. Att önska samma mänskligare är inte fel eller hur?
Kolla worldometer och fundera varför vissa länder har mycket mindre dödsfall än Sverige.
Ta Tyskland och övriga östeuropeisk EU medlemmar och Turkiets siffror.
Man ska inte ha panik men det är bra att vara realistiskt och lite oroligt .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Var ju småroligt när Wallensten svarade i slutet och det lät som "Svårt att upptäcka om fittan finns"

Vi lär säkert se fadäsen på Youtube snart.
Citera
2020-05-05, 14:49
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att Sverige inte har flest dödsfall per capita är snarare ett underbetyg åt lockkdown länder med tanke på hur folk beter sig när det kommer till "rekommendationerna" från FHM.
Begriper att befolkningstäthet spelar in men folk rör sig precis som vanligt i Sverige minus större resor. Går och klipper sig, går och handlar, shoppar osv. Tror inte det ser likadant ut i exempelvis Belgien eller Holland?

Sanning med modifikation. Var runt Odenplan idag och upp mot Tekniska. Många små verksamheter hade stängt och det var inte alls mycket folk ute.
Citera
2020-05-05, 14:49
Medlem
"Coronakrisen holdt hemmelig av kommunene
Svenske journalister har avdekket at svenske kommuner bevisst har holdt tilbake informasjonen. Selv nekter de for mørklegging. Kan ha påvirket sikkerheten, mener ekspert."

https://www.dagbladet.no/nyheter/coronakrisen-holdt-hemmelig-av-kommunene/72426359
Citera
2020-05-05, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du har en uppenbar jävla agenda och när intelligensen tryter babblar du om massa jävla trams utan relevans. Du ger uttryck för att vara extremt lågbegåvad förövrigt.
Allt jag gjorde vara att konstatera att de länder över Sverige har misslyckats kapitalt om man tittar på Sveriges åtgärder kontra lockkdownländer. Förövrigt är jag ingen "förnekare". Däremot kan jag se nyktert på siffror som exempelvis minskar utan att skrika mig hes om mörkning.

Vad betyder: de har misslyckats? På vilket sätt har lockdown-länderna misslyckats?
Vad hade du som guru tänkte dej? Att efter 10 dagar i lockdown skulle de få 1 död per dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in