2020-05-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du förespråkar storskaliga experiment på befolkningen?

Förespråkar? I dessa tider finns väl inget alternativ. Alla länder i världen utför för tillfället de största experimenten på sin befolkning på evigheter.
Citera
2020-05-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jävlar du vad UK ökar hela tiden! Holy shit
Ökar hela tiden? Det har ju varit mindre döda sedan två veckor

21 april 1172
22 april 837
23 april 727
24 april 1005
25 april 843
26 april 420
27 april 338
28 april 909
29 april 795
30 april 674
1 maj 739
2 maj 621
3 maj 315
4 maj 288
Fallen minskar också.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast nu gällde ju frågan virus i avloppsvatten. I Sverige renar vi inte avloppsvatten för att använda till dricksvatten.
Stockholm tar väl sitt vatten från Mälaren om jag inte är helt fel ute.
Finns det corona i avloppsvattnet, så finns det i dricksvattnet med. Om du bara visste hur många avlopp som går raka vägen ut.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det här blir nog enda gången jag gör detta, dvs presenterar siffror för den totala immuniteten för alla regioner i Sverige. FHM kommer snart med egna, mer väl underbyggda siffror.

Hur som helst så har jag utgått ifrån att det går 70 icke rapporterade covid-19 fall på varje officiellt rapporterat fall. (Tidigare har jag använt mig av siffran 75, men nu har den svenska testverksamheten kommit igång bättre än tidigare, så nu utgår jag ifrån siffran 70.)

Immuniserade (bygger på gårdagens siffror ifrån C19)

Riket 15,5%

Stockholm 25,1%
Västra Götaland 11,0%
Östergötland 23,3%
Sörmland 30,2%
Örebro 26,0%
Uppsala 19,9%
Skåne 4,4%
Dalarna 8,9%
Jönköping 16,4%
Västmanland 20,7%
Gävleborg 15,5%
Halland 8,2%
Jämtland 19,3%
Kronoberg 12,4%
Västerbotten 8,6%
Västernorrland 8,0%
Norrbotten 7,7%
Värmland 5,1%
Kalmar 5,4%
Blekinge 3,2%
Gotland 6,4%
Citera
2020-05-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det skulle verkligen vara intressant att veta om viruset vandrat runt i Sverige sedan hösten 2019. Ett av mina tidiga inlägg i denna tråd handlade om att jag och min man blev sjuka i en kraftig ÖLI i början av januari. Våra symtom var väldigt likartade de som C19 har. Om vi insjuknat senare hade vi definitivt misstänkt C19. Vi var inte de enda som blev sjuka i denna avgjort annorlunda "förkylning" under januari/februari. Som började med kraftiga diarréanfall hos en av oss och dessutom medförde att lukt och smak försvann under en period. Något som vi senare har börjat att fundera över.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det enda sättet att få klarhet i hur länge detta virus gått runt i befolkningen är att börja testa i större utsträckning. Och att låta alla som vill testa sig få göra detta. Sjukvårdens och FHMs njugga inställning till att människor som har/har haft symtom ska få bli testade kommer sannolikt att skapa problem framöver. Folk blir förb-e av att de inte får ta reda på sådant som har stor betydelse för dem i deras dagliga liv.

Det handlar inte bara om FHMs kurvor och grafer, utan om hundratusentals människor av kött och blod som f.n. lever ett väldigt inskränkt liv. Jag tror att var och en av oss nu faktiskt vill veta om den snuva man haft varit C19 eller inte. Och om C19 funnits i landet ända sedan i höstas vill i alla fall jag, mina vänner och närstående få veta om det var det vi hade i början av året. Jag tror inte att vi är ensamma om detta.

Jag håller med fullständigt. Det skulle vara otroligt bra att veta om man redan hade varit smittad, hade själv ngn konstig snuva för ett tag sedan. Helt omöjligt att veta om det var Covid. Men om det var det så skulle det vara otroligt skönt att veta, rent psykologiskt.

Då det verkar som att man har immunitet i alla fall ett tag, så skulle man kanske kunna känna sig lite mer avslappnad i ett par månader i alla fall..

Det hade också varit väldigt bra på samhällsnivå för att planera fortsatta åtgärder, att veta hur vi ligger till med smittan. Min gissning är att den främsta anledningen att det testas så lite är personalbrist, kan inte se ngn annan anledning. Men varför FHM haft en seg och ovillig inställning till testning är svår att förstå. Om det handlar om att de vet om personalbristen, eller om de av andra skäl inte vill masstesta.
Citera
Bannlyst
Vårdpersonalen på Karolinska universitetssjukhuset har fått lämna prover för att se om de är positiva för det nya coronaviruset, SARS-CoV-2.

De första analyserna av 2300 prover visar att hela 6,6 procent är positiva – utan att ha haft symptom.

Proverna visar alltså att så många har en pågående infektion, enligt analyserna som Expressen kan vara först att berätta om.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/drygt-sex-procent-utan-symtom-hade-corona-/
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Virus behöver en levande värd för att fortplanta sig och överleva. Corona viruset som sprids använder människor som värd även fanns det finns någon enstaka rapport om att det smittat husdjur.

Dricksvatten tas ifrån sjöar, vattendrag och grundvatten. Hur virus skulle kunna spridas i dessa förstår jag inte riktigt. Visst människor vistas i anslutning till sjöar men hur skulle viruset hoppas från människan till vattnet? Spott eller hosta? Om en människa spottar i en sjö så visst kan det hamna virus i vattnet men mängden virus och mängden vatten... Och att den lilla mängd i förhållande till vatten skulle överleva och dessutom i koncentration ta sig till vattenverket för att sedan överleva genom alla reningsprocesser och ut i vattenförsörjningen? Och då har vi inte ens tagit med tiden viruset behöver överleva i vattnet.

Personligen tycker jag det låter ganska osannolikt.
Läs här om utbrott:
https://www.svensktvatten.se/contentassets/0442687541e8464a9445b95eeeb49205/svu-rapport_2016-03.pdf
Citera
2020-05-05, 12:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Förespråkar? I dessa tider finns väl inget alternativ. Alla länder i världen utför för tillfället de största experimenten på sin befolkning på evigheter.

Kunde man inte syssla med mer säkra experiment? Att be folk stanna hemma och förbjuda folksamlingar är givetvis inget man behöver ha några vetenskapliga studier på att de fungerar bättre än att alla springer runt som vanligt när det kommer till smittspridning.
Citera
2020-05-05, 12:46
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kallar du även länder som Norge, Polen, Ungern och Kina för besserwissers? De tog smittan på allvar och klappade igen.

Du försöker blanda bort korten.
Nej, dom testar andra hypoteser. Alla tar smittan på allvar.
Nej, besserwissrar är de som du, antagligen, tror att dom VET vad som är det enda riktiga.
Citera
2020-05-05, 12:49
Medlem
Antal patienter inneliggande på IVA är nere på 500. Lägsta siffran på drygt 3 veckor. Det ser positivt ut!
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
jo men hur många tror du får upp armvecket vid en hostattack.

Sen så sprids ju sk1ten vid utandning och du ser ju inte en helt tunnelbana där alla andas i armvecket ever.

De flesta hinner att få upp armen vid en hostattack. Däremot ska man inte gå ut alls om man får hostattacker eftersom det är ett tydligt symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Läs här om utbrott:
https://www.svensktvatten.se/contentassets/0442687541e8464a9445b95eeeb49205/svu-rapport_2016-03.pdf

Fast nu är det här väl en tråd om Corona och inte om magsjukevirus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in