Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Det skulle verkligen vara intressant att veta om viruset vandrat runt i Sverige sedan hösten 2019. Ett av mina tidiga inlägg i denna tråd handlade om att jag och min man blev sjuka i en kraftig ÖLI i början av januari. Våra symtom var väldigt likartade de som C19 har. Om vi insjuknat senare hade vi definitivt misstänkt C19. Vi var inte de enda som blev sjuka i denna avgjort annorlunda "förkylning" under januari/februari. Som började med kraftiga diarréanfall hos en av oss och dessutom medförde att lukt och smak försvann under en period. Något som vi senare har börjat att fundera över.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Det enda sättet att få klarhet i hur länge detta virus gått runt i befolkningen är att börja testa i större utsträckning. Och att låta alla som vill testa sig få göra detta. Sjukvårdens och FHMs njugga inställning till att människor som har/har haft symtom ska få bli testade kommer sannolikt att skapa problem framöver. Folk blir förb-e av att de inte får ta reda på sådant som har stor betydelse för dem i deras dagliga liv.
Det handlar inte bara om FHMs kurvor och grafer, utan om hundratusentals människor av kött och blod som f.n. lever ett väldigt inskränkt liv. Jag tror att var och en av oss nu faktiskt vill veta om den snuva man haft varit C19 eller inte. Och om C19 funnits i landet ända sedan i höstas vill i alla fall jag, mina vänner och närstående få veta om det var det vi hade i början av året. Jag tror inte att vi är ensamma om detta.
Jag håller med fullständigt. Det skulle vara otroligt bra att veta om man redan hade varit smittad, hade själv ngn konstig snuva för ett tag sedan. Helt omöjligt att veta om det var Covid. Men om det var det så skulle det vara otroligt skönt att veta, rent psykologiskt.
Då det verkar som att man har immunitet i alla fall ett tag, så skulle man kanske kunna känna sig lite mer avslappnad i ett par månader i alla fall..
Det hade också varit väldigt bra på samhällsnivå för att planera fortsatta åtgärder, att veta hur vi ligger till med smittan. Min gissning är att den främsta anledningen att det testas så lite är personalbrist, kan inte se ngn annan anledning. Men varför FHM haft en seg och ovillig inställning till testning är svår att förstå. Om det handlar om att de vet om personalbristen, eller om de av andra skäl inte vill masstesta.