2020-05-05, 10:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jorå, dom är nog väldigt intresserade av att komma igång med testning i ökad utsträckning. Om du hängt med så vet du kanske hur strategin kring testning ser ut. Antar dock att du inte har en aning, med tanke på ditt svar. Tråkigt med alla som är informationsresistenta som sitter och kläcker ur sig massa dravel här...
Är dom? För inte så länge sedan såg inte FHM nyttan med att veta vilka som var smittade enligt Anders Mengele.
Citera
2020-05-05, 10:36
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
För att rädda mäniskors liv och framtida hälsa så verkar lockdown fungera.

Vad skall man med ekonomi till när man är död.
Ingen kommer svälta ihjäl här landet på grund av lockdowm.

Ekonomi påverkar alla människor, inte minst den enskildes hälsa. Och i synnerhet psykisk ohälsa. När jag talar om ekonomi, utgår jag alltså ifrån ett vidare begrepp.
Citera
2020-05-05, 10:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men om jag är smittad och isolerad kommer ju ingen i kontakt med mig. Då ska jag ju hålla mig hemma. Och tänk om någon jag bor med i ett nödläge behöver låna min mobil, vilka komplikationer det skulle ställa till med. Förutom att folk kanske hellre lämnar den hemma än låter sig övervakas varje steg man tar.

En sån här gång är det på plats att fundera på hur det kan missbrukas, och då inte av Svensson, utan ännu mer av myndigheterna. Om nån stjäl min telefon kanske jag blir bötfälld för att ha rört mig bland folk som smittad, trots att jag suttit hemma. Som med sköldpaddan och tanten lite.

Jag tror man öppnar en Pandorasask med en sådan app. Men det är kanske det du vill? Det är den naivt okritiska attityden somliga har som är lite oroande. Ingen ens tänker på integritet i sin coronablindhet. Som om ni fått nåt virus på hjärnan.
Vilka komplikationer skulle det ställa till med menar du! Rimligen bör alla anhöriga till en smittad och som bor med denna registreras som smittbärare.
Citera
2020-05-05, 10:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eller som Tegnell säger "kanske aldrig". Däremot så minskar smittspridningen ju fler som är immuna.
Men immunitet existerar ju bara klustervis som i Stockholm antagligen i de utsatta områdena och på äldreboenden.

Eller som Björn Olsen faktiskt sa: inom vissa folkgrupper.
Citera
2020-05-05, 10:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Långt till flockimmunitet i Stockholm:
Och t.o.m. den studien blev sågad jäms med fotknölarna av Björn Olsen (video):

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/professorn-om-m%C3%A4nniskor-inte-%C3%A5t-k%C3%B6tt-skulle-vi-inte-ha-pandemier-12610710
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Testet/undersökningen har kritiserats för att inte vara slumpmässigt utförd och på så vis få ett snedvridet urval. Bör dock ge en hint om att andelen smittade inte är så högt som man trott.
Är det klustersmitta blir det tufft att få till flockimmunitet under överskådlig tid.
Som sagt: se ovan.
Senast redigerad av arbetet 2020-05-05 kl. 10:42.
Citera
2020-05-05, 10:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Långt till flockimmunitet i Stockholm:
Testet/undersökningen har kritiserats för att inte vara slumpmässigt utförd och på så vis få ett snedvridet urval. Bör dock ge en hint om att andelen smittade inte är så högt som man trott.
Är det klustersmitta blir det tufft att få till flockimmunitet under överskådlig tid.
Citera
2020-05-05, 10:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka komplikationer skulle det ställa till med menar du! Rimligen bör alla anhöriga till en smittad och som bor med denna registreras som smittbärare.
Man är inte automatiskt smittbärare för det. Det verkar inte vara så smittsamt. Nästan inga har ju smittats, ens i Stockholm. Allt var bara en bluff.
Citera
2020-05-05, 10:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Övertron på antikroppstest är stor u tråden ser jag. Finns flera möjliga skäl till att de undervärderar smittan.

1 det tar tid att utveckla antikroppar.
2. Det finns falskt negativa. Särskilt stor risk för de med lite symtom.
3. Det kan finnas subgrupper i befolkningen som inte är mottagliga för sjukdomen.
Det finns iofs teorier om att de med få antikroppar inte blir immuna.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hur kan man veta att man blir immun efter att ha varit smittad, och hur länge i tid blir man i så fall immun?
Man kan inte veta det men man kan antaga det ftersom så fungerar de med de flesta virus. Blir vi inte immuna så är vi rökta ändå och det finns ingen mening att söka efter vaccin heller. Evig karantän för alla kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men om jag är smittad och isolerad kommer ju ingen i kontakt med mig. Då ska jag ju hålla mig hemma. Och tänk om någon jag bor med i ett nödläge behöver låna min mobil, vilka komplikationer det skulle ställa till med. Förutom att folk kanske hellre lämnar den hemma än låter sig övervakas varje steg man tar.

En sån här gång är det på plats att fundera på hur det kan missbrukas, och då inte av Svensson, utan ännu mer av myndigheterna. Om nån stjäl min telefon kanske jag blir bötfälld för att ha rört mig bland folk som smittad, trots att jag suttit hemma. Som med sköldpaddan och tanten lite.

Jag tror man öppnar en Pandorasask med en sådan app. Men det är kanske det du vill? Det är den naivt okritiska attityden somliga har som är lite oroande. Ingen ens tänker på integritet i sin coronablindhet. Som om ni fått nåt virus på hjärnan.

Jag håller med, det är stora brister i denna strategi.
Självklart bör detta placeras i kroppen så att man alltid har den med sig och inte felaktigt går runt med någon annans mätare.
Helst i kobination med realtids kontroll för att detektera förändring i coivd-19 status.
Sådant skulle dessutom kunna användas till att detektera illegala substanser i kroppen, efter samkörning med läkemedelsregister ofcourse.
Man skulle oxå kunna detektera alkholpåverkade i trafiken.
Se om man befinner sig på en vägsträcka och hastigheten är större än gångfart och det inte finns någon annan man spårar inom 1m.
Möjligheterna är nästan obegränsade.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Se då de 2 andra rapporter jag skickade
Den ena var det Trevor hade tittat på från en av forskningarna, han uttalar sig om felaktigheter och menar på att den forskningen inte visar på något annat innehåll i Coronaviruset.

Den andra var som jag förstod det en studie över hur ev nya "strains" bildas av Coronaviruset, ingen forskning om innehållet i viruset utan ett diagram över spridningen kontra möjligheterna för att en ny strain ev kan uppstå.

Som du säkert märkt när man söker efter forskning av Coronaviruset så finns det inte mycket att tillgå.
Men det kommer garanterat att komma flera nya studier/forskningar om Corona framöver, vi få helt enkelt vänta in dom och se vad deras resultat blir.
Citera
2020-05-05, 10:41
Medlem
Aftonbladet: Löfven är retoriskt handikappad

Citat:
Det är bra att Stefan Löfven (S) placerats i garderoben under coronasmittan. Han är nämligen för verbalt "handikappad" för att kunna hantera intervjuer. Det hävdar Aftonbladets Lena Mellin i en ny artikel.

https://www.friatider.se/aftonbladet-lofven-ar-retoriskt-handikappad

Och otroligt nog ökar ändå sossarna i opinionsmätningarna och förtroendet för Löfven. Hur nu detta är möjligt är totalt obegripligt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in