Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Men om jag är smittad och isolerad kommer ju ingen i kontakt med mig. Då ska jag ju hålla mig hemma. Och tänk om någon jag bor med i ett nödläge behöver låna min mobil, vilka komplikationer det skulle ställa till med. Förutom att folk kanske hellre lämnar den hemma än låter sig övervakas varje steg man tar.
En sån här gång är det på plats att fundera på hur det kan missbrukas, och då inte av Svensson, utan ännu mer av myndigheterna. Om nån stjäl min telefon kanske jag blir bötfälld för att ha rört mig bland folk som smittad, trots att jag suttit hemma. Som med sköldpaddan och tanten lite.
Jag tror man öppnar en Pandorasask med en sådan app. Men det är kanske det du vill? Det är den naivt okritiska attityden somliga har som är lite oroande. Ingen ens tänker på integritet i sin coronablindhet. Som om ni fått nåt virus på hjärnan.
Jag håller med, det är stora brister i denna strategi.
Självklart bör detta placeras i kroppen så att man alltid har den med sig och inte felaktigt går runt med någon annans mätare.
Helst i kobination med realtids kontroll för att detektera förändring i coivd-19 status.
Sådant skulle dessutom kunna användas till att detektera illegala substanser i kroppen, efter samkörning med läkemedelsregister ofcourse.
Man skulle oxå kunna detektera alkholpåverkade i trafiken.
Se om man befinner sig på en vägsträcka och hastigheten är större än gångfart och det inte finns någon annan man spårar inom 1m.
Möjligheterna är nästan obegränsade.