2020-05-05, 09:41
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
På position 23603 har sekvensen CCTCGGCGGGCA stoppats in på SARS-CoV-2, vilket gör viruset mycket mer smittsamt*;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MT093571

Närmaste kända släkting, Bat-CoV-RaTG13, saknar denna sekvens på respektive position 23645.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MN996532

Sekvensen innehåller vissa skillnaden på på nukleotidnivå men kodar för samma aminosyror så de är funktionellt lika. Med andra ord är exempelvis CAAACTAATTCA och CAGACTAATTCT funktionellt lika (QTNS).

* CCTCGGCGGGCA kodar till PRRA som Furin binder bra till och vilket är nödvändigt, efter att S-proteinet fäst vid ACE2, för att virusets RNA skall överföras till cellen.
Tack för inlägget men dessa sekvenser förstår jag mig inte på men jag har förstått att det har gjorts fyra stycken injektioner i Coronaviruset och dessa tillsammans uppgår till 4% av Coronaviruset.
Nu finns det olika forskningar som är gjorda på Coronaviruset och åtminstone två av dessa har analyserat dessa injektioner med samma slutsats, jag skriver inte mer om det för då blir man anklagad för att vara en konspirationsteoretiker som sprider dynga.

Men faktum kvarstår att när Zhengli-Li Shi virolog vid laboratoriumet konfronterades om detta så förnekade hon att viruset skulle vara framställt i det laboratorium som hon arbetade i, men intressant nog förnekade hon aldrig dessa 4% som inte hör hemma i Coronaviruset.
Mot bakgrund av att forskarna hitta dessa injektioner i viruset konstaterade dom att det inte uppstått naturligt utan var "man made" i laboratorium.

Har du titta på dessa forskningar som kom fram till detta?
Citera
2020-05-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Slutsatsen är att övriga Norden gjorde fler rätt än Sverige.

Och övriga världen gjorde mer rätt än övriga norden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Vet inte om jag är överdrivet cynisk, men det känns som att de avböjde den där färdigutvecklade appen för att den kan ge folk ett bättre intryck av var smittan finns också, och göra så att de anpassar sina vanor.

Ser framför Tegnell & Co. med en vinande piska - "Lev på som vanligt för fan, så kan vi säga att strategin räddade ekonomin åtminstone. Det blir inga nya åtgärder om inte skiten träffar fläkten riktigt ordentligt."

(För övrigt har vi en grundlagsskyddad rätt att gå ut med information om var smittan finns, om någon sitter på något och är rädd för konsekvenser.)

Vi drar nytta av våra grannländers åtgärder. De har i princip stängt våra gränser. Eller satt oss i karantän. Våra politiker framstår som riktiga snyltare.

Såg igår någonstans att Finland ska skaffa en sådan app. Om det visar sig att vi inte blir flockimmuna utan kommer att fortsätta okontrollerat sprida smitta så tror jag att våra grannländer ser till att det blir en lång karantän för oss samtidigt som vi fortsätter att slå oss i bröstet som världsbäst i coronahantering och framstå som riktigt korkade.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Måhända, verkar gå dåligt för Brasilien dock. Det beter sig onekligen inte som influensavirus så jag tycker det är meningslöst att direkt jämföra med dessa virus.

Detta virus borde veta hut och ge tusan i att uppföra sig så oberäkneligt.
Skall det vara ett virus så skall den bannemig uppföra sig som ett virus också
Citera
2020-05-05, 09:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Risken för vanligt folk som är ute och rör på sig är väl ändå rätt liten, så motiverar det verkligen en så integritetskränkande övervakning av varje steg landets invånare tar och vem de träffar?
Du övervakas redan ditt dumarsle, både din internettrafik genom FRA och allt du gör via privata företag. Din telefon/ bil med gps kan positioneras via teletrafik. Skillnaden med en app är folk som är smittade registreras och deras position och rörelsemönster syns.
När smittan är borta är det bara att avinstallera appen.
Skillnaden är att en smittspårningsapp har du nytta av, FRA’s spionage inte mycket.
Citera
2020-05-05, 09:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja men vad säger det om hur bra jobb Danmark, Norge och Finlands har gjort för att skydda sina medborgare?

Bättre än vad vi har trots att vi egentligen har bättre grundförutsättningar.
Citera
2020-05-05, 09:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Och övriga världen gjorde mer rätt än övriga norden.

Litar vi plötsligt på övriga världens siffror?
Citera
2020-05-05, 09:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack Sonnenwende för förtydligandet!

Jag tror vi lägger lite olika betydelse i begreppet ”en andra våg” kontra variationer inom pågående utbrott. Men det väl mest en språklig fråga.

Sveriges strategier i fråga om tester osv ska förhoppningsvis bli bättre. Än så länge tycks det finnas mycket i övrigt att önska, ja.
Hela poängen med omvärldens nedstängningar är att bromsa smittakten så att spårning blir praktiskt genomförbart. För svensk del är det ett passerat stadium pga att smittan spridit sig för mycket för att det skall fungera effektivt.
Åtminstone för den här vändan, men vi har räddat några pizzor och klädbutiker från KK åtminstone.
Citera
2020-05-05, 09:49
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Risken för vanligt folk som är ute och rör på sig är väl ändå rätt liten, så motiverar det verkligen en så integritetskränkande övervakning av varje steg landets invånare tar och vem de träffar?

Appen fungerar nog även inomhus. Hellre integritetskränkt än död eller dödande tänker jag, men jag är ingenjör mer än politiker.
Citera
2020-05-05, 09:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokratisk
Riktigt sjukt. Riksgränsen har öppnat upp för nybokningar och hävdar att de inte har så mycket folk och att de minimerar smittspridningen. Problemet är dock att folk kommer långväga för att åka. Problemet är kanske inte däruppe men på vägen dit. De som har bokningar får ej göra ombokningar eller liknande. En tjej jag känner ville boka om men fick som svar att det inte gäller. Det enda dem kan erbjuda är 10 % tillbaka i pengar! Helt jävla vrickat! Allt för att tjäna pengar. Känns det rimligt? Jag förstår att man vill hålla öppet, men bör kunna göra att folk som inte är från närområdet kan boka om sina bokningar. Känns aningen osunt att hålla på som dem gör. Från och med 22 april har man öppet för nybokningar och vill således ha in mer folk till Norrland.
Det måste vara svårt för verksamheter som lever så mycket på vad de får in under en begränsad säsong. Dessutom kommer folk vara ute i friska luften. Resan till och från är ett problem, förstås, men så få som smittats så tycks viruset inte vara vidare smittsamt, i ärlighetens namn.

Du läste väl vad Björn Olsen nyss så, att det inte ens gick att detektera smittade på Östermalm! Trots att det ligger mitt i Stockholm. Hela hypen var inget annat än en bluff, låt du folk åka skidor om dom vill, de behöver nog lite frisk luft efter den här eländiga tiden, och att se något annat än hemmets fyra väggar. Så lite semester inom landets gränser verkar helt i sin ordning.

Har här alla gått och varit så ängsliga och vaktat på avstånden på ICA och på trottoarer, och så finns det inte ens mätbara mängder smittade på Östermalm! Fy fn vad vi har blivit lurade, i grunden, och nu ska alla dessa icke-smittade måsta gömma sig i munskydd om rabiata sverigehatare i tråden får som de vill. Vilket antiklimax.

Främsta anledningen att åka till riksgränsen vore väl att ingen av dessa rabiata munskyddare vågar sig dit, eftersom de ängsligt sitter hemma och planerar attacker på FHM. Då är det varje medborgares plikt att ta sig så långt bort ifrån dem man kan, och riksgränsen är väl ungefär så långt man kan ta sig, inom rikets gränser. Så det är deras fel om alla åker.
Citera
2020-05-05, 09:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du övervakas redan ditt dumarsle, både din internettrafik genom FRA och allt du gör via privata företag. Din telefon/ bil med gps kan positioneras via teletrafik. Skillnaden med en app är folk som är smittade registreras och deras position och rörelsemönster syns.
När smittan är borta är det bara att avinstallera appen.
Skillnaden är att en smittspårningsapp har du nytta av, FRA’s spionage inte mycket.
Inget vidare argument. Och varför skulle inte FRA utnyttja infon i appen och göra vad de vill med den? Va?
Citera
2020-05-05, 09:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Appen fungerar nog även inomhus. Hellre integritetskränkt än död eller dödande tänker jag, men jag är ingenjör mer än politiker.
Så de ska lägga en påslagen mobiltelefon vid varje dödssjuk åldrings säng för att registrera vad denne har för sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in