2020-05-04, 17:55
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Så enligt Tegnell så fördubblas smittan varje vecka? Hänger inte alls ihop med R under 1. Förstår han inte epidemimodellering eller mörkar han bara? Journalisten fattar nada iaf.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-har-kan-25-procent-ha-haft-corona/
Om det är RO 1< så sprids det knappt längre. Vad skönt!

Citat:
If R0 is less than 1, each existing infection causes less than one new infection. In this case, the disease will decline and eventually die out.
Senast redigerad av okok1 2020-05-04 kl. 17:58.
Citera
2020-05-04, 17:55
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
80% i Europa körde också Lockdowns alldeles för lättvindigt. Precis som i USA som du själv säger.

Lägg av nu. Du förstår väl att en Lockdown på en vecka där folket inte ens hunnit gå hem har noll och ingen effekt.

Vilka är dom 80%
Klart att alla restriktioner har effekt. Även 3 dagars lockdown. Dumt att tramsa om det.
Citera
2020-05-04, 17:56
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Vi vet att hon har existerat och verkat som chef vid P4 biolabbet i Wuhan. Hon står även som författare till flertalet publikationer kring coronavirus och fladdermöss.

Vi vet också att hon försvann i januari strax efter hon publicerat en artikel som skulle påvisa att coronaviruset INTE var skapat i Wuhans laboratorium.

Det har bland bloggare och youtube Kina spekulerats om var hon tagit vägen; de flesta har antagit död eller kidnappad av myndigheterna men flytt låter ju också rimligt (det hade nog jag gjort i hennes skor).

Jag tycker personligen - och det är högst spekulativt - att scenariot att hon blivit kidnappad eller mördad av myndigheterna låter osannolikt då hon fortsatte gå deras ärenden med den sista artikeln som publicerades.

Ovsett osar det skumt över att hon är mystiskt försvunnen och ser inte alls bra ut för kina.

Ok alltså jag menade om hon verkligen hoppat av, sökt asyl osv. Att hon existerar/existerat köper jag.
Citera
2020-05-04, 17:57
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det fanns inga avgångar från Wuhan till norra Europa eller USA så de som kom därifrån måste ha transfererat nånstans. Alltså hade det inte hjälpt med att stoppa flygningar från just Kina.

Innan det small till flög man direkt Wuhan-Europa/USA m.fl, och det verkar som det fortfarande går direkt-flighter:
https://www.flightconnections.com/flights-from-wuhan-wuh
Senast redigerad av room6527 2020-05-04 kl. 18:03.
Citera
2020-05-04, 17:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Nähä, så vi tillhör inte västeuropa nu heller?

Vi har klarat oss långt bättre än stora delar av övriga Västeuropa. Det är fakta vare sig du vill et eller inte. Sverigehatare.

Personliga påhopp. Riktigt svagt Uffe. Vilken värdegrund har du egentligen?

Du ljuger. Visa mig en källa på att vi geografiskt ligger i västeuropa. Sverige ligger i nordeuropa, det har alla lärt sig som gått i grundskolan. Om du är så obildad och okunnig att du inte vet i vilken del av Europa som Sverige ligger i bör ingen ta dig på allvar. Sverige ligger i Nordeuropa och vi ska jämföra Sveriges resultat med våra grannländer och länderna i östersjöregionen.
Citera
2020-05-04, 17:58
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ni skriver aldrig om munskydd! Jobbar som bussförare och är rädd! Låt oss göra som i Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien och Italien med flera, gör munskydd/mask obligatoriskt i affärer och kollektivtrafik nu! Det minskar spridningen och skyddar oss som inte kan använda oss av 2-metersregeln.Morgan J, Göteborg

Hej Morgan J! Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, lyfte så sent som i dag riskerna med att säga åt befolkningen att börja använda munskydd i Sverige. Han menar på att det kan bidra till att människor blir mer oförsiktiga i tron att det är skyddade – eller skyddar andra.

– Vinsterna av det skulle vara marginella. Du måste veta hur du använder munskyddet, hur du fäster det rätt och skyddar dig från händerna. Just nu är det bara en risk att börja använda det. Det finns en risk att man inte lyssnar på rekommendationerna och slutar stanna inne vid symtom, i tron om att det är helt säkert att gå ut med mask, säger han.

FoHM om munskydd, och dess (obefintliga) effekter enligt FoHM.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-05-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ryssland lyckades agera i tid. Gränsen mot Kina stängdes, och myndigheterna letade upp dom smittbärare som redan hade kommit in i landet. Ryssland är inte en ö-nation, men lyckades trots det stoppa smittspridningen från Kina till Ryssland.

Tyvärr fick Ryssland istället in Covid-19 västerifrån. Ifall Europeiska Unionen hade avstått från att agera mellanvärd åt viruset, så hade Ryssland kunnat förbli fritt från Covid-19. Just nu ökar smittfallen i Ryssland kraftigt. Vi kan förvänta oss att se groteska siffror över dödsfallen om några veckor. Europas misslyckade smittskyddsmyndigheter har all anledning att känna dåligt samvete över dessa dödsfall.

- Anders Tegnell är statsepidemiolog. Han har stått vid rodret för Sveriges hantering av Covid-19. Ifall Anders Tegnell har ansett att övrig personal på Folkhälsomyndigheten har tagit fel beslut, så borde Anders Tegnell ha uttalat ovilja att ställa sig bakom besluten.

- Som jag nämnde tidigare, så lyckades ryssarna vara efterkloka i förväg. Europeiska Unionens medlemsländer kunde ha gjort samma sak. Istället lyckades Europeiska Unionen rasera Rysslands framgångar i kampen mot Covid-19.

- Det tror jag inte på. Europas smittskyddsmyndigheter gjorde inga allvarliga försök att stoppa Covid-19. Därför har jag ingen tilltro till påståenden att Covid-19 inte går att stoppa. Ifall myndigheterna hade gjort seriösa försök att stoppa Covid-19, så hade jag haft mycket större tilltro till uppfattningen att epidemin inte går att stoppa.

- Tacka för det, när man inte ens försökte att hejda epidemin i tid.

- Det tror jag inte på.

Ifall smittan ska sprida sig landvägen från Kina till Europa, så behöver viruset sprida sig genom Ryssland. Ifall flygtrafiken hade stoppats, så hade Rysslands gränsvakter varit Europas bästa vän i kampen mot epidemin.

- Europeiska Unionen har inga gränser mot Kina, vilket hade kunnat vara en stor fördel. Det enda Europa hade behövt göra, var att stoppa flygtrafiken, och överlåta resten till Kinas grannländer. Kinas grannländer hade mycket större ambition är Europa att bekämpa epidemin. Europa blev en infektionshärd, som gav Covid-19 stor hjälp att sprida sig över hela Världen.

Du nämnde att smittan fanns i Frankrike långt innan Världen fick vetskap om sjukdomens existens. Ifall man hade agerat kraftfullt från början, så borde franska myndigheter ha kunnat stoppa smittspridningen innan den hade fått bred spridning. Men för att det skulle vara meningsfullt, så hade man behövt stoppa inflödet av ännu fler smittbärare.

1. Så det är alla andras fel att Ryssland nu har det värsta utbrottet i världen?

Då kan vi avskriva FHM´s roll fullständigt då? Eftersom det är alla andras fel även här antar jag? Eller är det bara ryssland detta gäller?

Tror du på allvar att ingen smitta spreds från Kina till Ryssland så är du mer än lovligt naiv. Självklart gjorde den det.

2. Alla är bakom sveriges strategi. Alla riksdagspartier och mer än 75% av folket. Typ alla.

3. Ryssland som land är värd smittan. Putin är en pajas och nu får han bevis för det.

4. Att stoppa en pandemi kan bara göras initiallt. Det förstår du säkert. Chansen fanns hos Kina alldeles i början. Att tro det nu? Ja då har man inte fattat mycket.

Det är tur du inte är smittskyddsexpert. Herregud vilken naivitet. Flashback-hobby-epedimiolog
Citera
2020-05-04, 18:00
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Så enligt Tegnell så fördubblas smittan varje vecka? Hänger inte alls ihop med R under 1. Förstår han inte epidemimodellering eller mörkar han bara? Journalisten fattar nada iaf.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svar-pa-hundratals-coronatest-i-hemmet1/

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-har-kan-25-procent-ha-haft-corona/
Stämmer bra med en fördubblingstakt på en drygt en vecka som han säger, vilket jag tolkar som kring 9 dagar. Genomsnittliga inkubationstiden lär ligga kring 3-6 dagar och man lär smitta just när/innan man insjuknar.
Citera
2020-05-04, 18:01
Medlem
Citat:
Det beror på deras geografiska läge. Vilket de själva hävdar. Otroligt enkelt och tacksamt att stänga gränserna då. Dessutom med lite smitta från början.

Vi hade garanterat mer smitta från start än våra grannar. Det är tydligt när man tittar hur det ser ut i övriga Europa idag och det åtgärder som införts.

Lockdown innan det började sprida sig? HAHA... jo det hade hjälpt alla. Det hade ju varit Kinas sätt att få stopp på detta. Det enda sättet.

Sverige har misslyckats med äldreboende tydligen därför att personalen har gått till jobbet trots att de har haft symptom av smitta.

Då hjälper det inte att utestänga släktingarna..

Nu har Aftonbladet en ganska märklig rubrik: "Färre dör - men andas inte ut".

Jag tror inte att de andas in heller ;-)
Citera
2020-05-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om det är RO 1< så sprids det inte längre. Vad skönt!

Men han säger att antalet smittade fördubblas varje vecka? Då är inte R < 1. Sen menar han nog inte det, utan att den fördubblas "var-fjärde vecka".

Nu kom resultat som visar att Stockholm hade 10% smitta under påskhelgen, enligt FHMs estimat var det då 400000 dvs (16%). Justera deras modeller och Stockholm har haft 16% smitta vid 1a Maj....
Citera
2020-05-04, 18:03
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Och du har ingen aning om vad som hänt om vi kört lockdown här.

Förmodligen ingen skillnad alls eftersom det är i äldrevården vi felat och inte i övrigt.

Jag går inte efter vad FHM tycker utan vad övriga norden tycker och 98% av världen tycker.

Totalt meningslöst med munskydd utomhus på stan. Noll effekt. I princip alla gör samma bedömning.

Självklart säger länder att de ska backa om...
vilket såklart ALDRIG kommer hända. Det kommer aldrig stängas skolor och ingås lockdown igen. Skadorna är alldeles för stora. Vilket land efter land såklart vet men man måste ju kommunicera nått för sin rädshågsna befolkning.

Återigen så har jag delade åsikter till lockdown, och det finns olika typer av dem. Men som sagt så blir det fel att jämföra med sydvästra Europa som du gjort otaliga gånger i denna tråd, och det tror jag du är smart nog att fatta själv om du tänker efter.

Du går inte efter vad 98% av Norden tycker eftersom övriga kört helt andra strategier än oss.

Återigen så vinklar du påståendet om munskydd på stan helt fel eftersom de flesta som går på stan även går in pä affärer eller åker buss så de hamnar i situationer du själv erkänt att det kan hjälpa. Där låter du som en schizofren robot.

Du får gärna länka till på vilket sätt t ex skadorna Finlands lockdown orsakat till den grad att de aldrig skulle gå tillbaks till det. Snyggt dock att du visar en sida som säger att det är klart deras regering säger saker till folket som inte stämmer. Händer nog en hel del i Sverige med och bevisar att du kanske borde vara försiktig med att försvara allt regeringen och FHM gjort som att de av någon anledning är felfria, till skillnad från Finland
Citera
2020-05-04, 18:04
Avslutad
164 avlidna i Spanien igår och 164 avlidna idag. Ganska stabil siffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in