2020-05-04, 17:43
Medlem
-Zingaja-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Eller så hade våra grannar bara ganska lite smitta inom gränserna från början? Väldigt mycket tyder ju på det och inte att det är själva Lockdown som varit medicinen.

Vi hade lite otur bara? Hade vi haft Lockdown innan det började sprida sig till sverige så hade det inte hjälpt menar du? sydkorea, new zealand har ju väl en hyffsat kontroll på viruset, men det beror alltså inte på Lockdown?
Citera
2020-05-04, 17:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
1. Väldigt få länder kan säga att de agerade i tid. Några ö-nationer som har en tacksam uppgift lyckades bra.

- Ryssland lyckades agera i tid. Gränsen mot Kina stängdes, och myndigheterna letade upp dom smittbärare som redan hade kommit in i landet. Ryssland är inte en ö-nation, men lyckades trots det stoppa smittspridningen från Kina till Ryssland.

Tyvärr fick Ryssland istället in Covid-19 västerifrån. Ifall Europeiska Unionen hade avstått från att agera mellanvärd åt viruset, så hade Ryssland kunnat förbli fritt från Covid-19. Just nu ökar smittfallen i Ryssland kraftigt. Vi kan förvänta oss att se groteska siffror över dödsfallen om några veckor. Europas misslyckade smittskyddsmyndigheter har all anledning att känna dåligt samvete över dessa dödsfall.

Citat:
2. Vad har Anders Tegnell med det att göra? Det är 400 pers som jobbar på FHM och har en gemensam strategi.

- Anders Tegnell är statsepidemiolog. Han har stått vid rodret för Sveriges hantering av Covid-19. Ifall Anders Tegnell har ansett att övrig personal på Folkhälsomyndigheten har tagit fel beslut, så borde Anders Tegnell ha uttalat ovilja att ställa sig bakom besluten.

Citat:
3. Nä precis... i princip alla länder säger att de borde agerat tidigare. Lätt att vara efterklok. Som i allt annat.

- Som jag nämnde tidigare, så lyckades ryssarna vara efterkloka i förväg. Europeiska Unionens medlemsländer kunde ha gjort samma sak. Istället lyckades Europeiska Unionen rasera Rysslands framgångar i kampen mot Covid-19.

Citat:
4. Trams. Covid-19 går inte att stoppa.

- Det tror jag inte på. Europas smittskyddsmyndigheter gjorde inga allvarliga försök att stoppa Covid-19. Därför har jag ingen tilltro till påståenden att Covid-19 inte går att stoppa. Ifall myndigheterna hade gjort seriösa försök att stoppa Covid-19, så hade jag haft mycket större tilltro till uppfattningen att epidemin inte går att stoppa.

Citat:
Den kommer cirkulera i år runt om på jorden och bli en ny influensa cocktail vi har varje år.

- Tacka för det, när man inte ens försökte att hejda epidemin i tid.

Citat:
5. Hade inte spelat någon större roll med stoppad flygtrafik. Smittan hade letat sig hit förr eller senare ändå.

- Det tror jag inte på.

Ifall smittan ska sprida sig landvägen från Kina till Europa, så behöver viruset sprida sig genom Ryssland. Ifall flygtrafiken hade stoppats, så hade Rysslands gränsvakter varit Europas bästa vän i kampen mot epidemin.

Citat:
Den enda chansen att stoppa detta hade Kina i början av pandemin. Där fanns chansen. Inte vid Eu´s gränser.

- Europeiska Unionen har inga gränser mot Kina, vilket hade kunnat vara en stor fördel. Det enda Europa hade behövt göra, var att stoppa flygtrafiken, och överlåta resten till Kinas grannländer. Kinas grannländer hade mycket större ambition är Europa att bekämpa epidemin. Europa blev en infektionshärd, som gav Covid-19 stor hjälp att sprida sig över hela Världen.

Du nämnde att smittan fanns i Frankrike långt innan Världen fick vetskap om sjukdomens existens. Ifall man hade agerat kraftfullt från början, så borde franska myndigheter ha kunnat stoppa smittspridningen innan den hade fått bred spridning. Men för att det skulle vara meningsfullt, så hade man behövt stoppa inflödet av ännu fler smittbärare.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Enligt Worldometers ligger vi nu på 7:e plats på antal döda/capita och det fortsätter växa medan de som ligger högre fortsätter sjunka. Inte långt från Nederländerna nu.

Tragiskt.

När jag började kolla vara vi 12;a nu 7;a. Varför försämras vårt plats hela tiden. Måste vara något som är fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Intressant klipp här med en amerikansk sjuksköterska som berättar om äldreomsorgen i New York. Hon lade upp det på sitt Facebook konto men det dröjde inte länge innan censuren slog till och stängde ner både klipp och konto. Dröjer väl inte länge nu innan det försvinner från Youtube med så passa på.

https://www.youtube.com/watch?v=CvhTQV5FNUE

https://files.fm/u/uvrezhqg

https://www.thegatewaypundit.com/2020/05/must-watch-tearful-nurse-blows-whistle-new-york-hospitals-murdering-covid-patients-complete-medical- mismanagement/
Senast redigerad av Blygdben 2020-05-04 kl. 18:23.
Citera
2020-05-04, 17:45
Medlem
568% överdödlighet i Bergamo i mars jmf med 2014-2019.
Alltså mer än 6 ggr fler döda än normalt. Ruskigt.
repubblica.it

Bergamo (568%), Cremona (391%), Lodi (371%), Brescia (291%), Piacenza (264%), Parma (208%), Lecco (174%), Pavia (133%), Mantova (122%), Pesaro e Urbino (120%)
Senast redigerad av StenAnna 2020-05-04 kl. 17:49.
Citera
2020-05-04, 17:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Du ljuger och sprider desinfroamtion.
Inget land gör det Sverige gör. För att göra det Sverige gör hade det krävts att man aldrig gick i lockdown.
Alla länder har gått i lockdown.
Alla har fått resutlat. MAtematiska modeller har bevisat att man hade haft tusentals eller hundratusental flera döda om man ej haft lockdown.
Du sprider lögner och ska polisanmälas.

Men nu känner sig lockdown länderna, naturligtvis, tvingade att öppna upp eftersom ett samhälle inte kan vara nerstängt hur länge som helst Däremot kan Sverige behålla sina restriktioner och rekommendationer väldigt länge. När nu lockdown länderna öppnar upp så kommer, naturligtvis, andelen infekterade öka och antalet döda lika så, om man inte, redan, ligger högre än Sverige per miljon invånare aom UK och Belgien.

Nu skulle jag iof inte glädjas när detta händer i lockdown länderna. Ingen skulle bli gladare än jag om det fanns en snabb och hållbar fix på denna pandemikris, men det finns det tyvärr inte. Nästan alla länder kommer att nå en 60 procentig flockimmunitet innan ett vaccin finns på plats och är distribuerat och klart för omedelbar användning i de olika länderna.

Men de 1,6 miljoner som är 70 år eller och som i praktiken lever lever under en lockdown, även i Sverige, skulle få en stor nytta av ett vaccin Och mest nytta av ett vaccin skulle de redan försvagade på äldreboenden få.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-04 kl. 17:49.
Citera
2020-05-04, 17:47
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Man skall alltså stanna hemma för minsta symptom, men alla kan kanske inte göra detta. Har flera bekanta som har varit småförkylda nu i en månad eller mer. De måste jobba för att få ekonomin att gå ihop och sedan behöver de sköta praktiska saker som att handla, hämta ungarna på dagis och skolor, etc.
Så är det tyvärr, jag har en mupp på mitt jobb som hostar ut lungorna på backen men blir inte hemskickad eftersom han påstår sig ha rökhosta (jag vet dock att han inte vill ha karensavdrag). För övrigt undrar jag hur de symptomfria ska förstå att de ska stanna hemma? Det hör med att stanna hemma av solidaritet känns inte helt bombsäkert som metod för att utrota viruset, alldeles för många har andra intressen utöver folkhälsan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Återigen så vinklar du det du säger för att det ska passa din agenda när du jämför oss med sydvästra Europa som är närmare Europas epicentrum, har högre folktäthet och införde sina lockdowns för sent. Du har ingen aning om hur det hade sett ut där ifall dessa länder kört med Sveriges taktik.

Sedan är det egentligen bara Tjeckien som "kört stenhårt" på munskydd en längre tid i Europa och deras siffror ser rätt bra ut. Hur mkt det har att göra med just det vet varken du eller jag till den grad att vi bör argumentera om det. Jag har redan sagt vad jag TROR och TYCKER om att täcka för munnen, baserat på logiskt tänkande. Är rätt många som håller med mig med, men antar det är svårt för dig som endast går efter vad ditt FHM tycker.

Resten av ditt svar är vinklat, selektivt skitsnack som vanligt utan några som helst bevis som styrker det du påstår. Jag och en annan här letade i Huvudstadsbladet igår och hittade inget som styrker det du påstår heller. Däremot stod det tydligt att de är beredda att återgå till så som de haft det tills nu ifall siffrorna börjar öka igen, vilket rimmar väldigt dåligt med vad du påstår.

Och du har ingen aning om vad som hänt om vi kört lockdown här.

Förmodligen ingen skillnad alls eftersom det är i äldrevården vi felat och inte i övrigt.

Jag går inte efter vad FHM tycker utan vad övriga norden tycker och 98% av världen tycker.

Totalt meningslöst med munskydd utomhus på stan. Noll effekt. I princip alla gör samma bedömning.

Självklart säger länder att de ska backa om...
vilket såklart ALDRIG kommer hända. Det kommer aldrig stängas skolor och ingås lockdown igen. Skadorna är alldeles för stora. Vilket land efter land såklart vet men man måste ju kommunicera nått för sin rädshågsna befolkning.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Enligt Worldometers ligger vi nu på 7:e plats på antal döda/capita och det fortsätter växa medan de som ligger högre fortsätter sjunka. Inte långt från Nederländerna nu.

Tragiskt.

På 4:e plats när man räknar dödsfall per dag. Det var skrämmande, där brukar vi ligga längre ner. Iof har inte Italien meddelat sina dödssiffror ännu.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
2020-05-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Ljuger?
Lockdown har ingen exakt plan. Man öppnar när man ser resultat.
I europa finns inga länder som öppnar 'i förtid'.
Många delstater i USA har ju kört lockdown alldeles för lättvindigt så där kan det möjligtvis stämma.
Samtidigt fungerar självklart lockdown även under kort tid för att få ner smittspridningen. Men man ser ju inge reella resultat på sjukhus/döda förren flera veckor efter.

80% i Europa körde också Lockdowns alldeles för lättvindigt. Precis som i USA som du själv säger.

Lägg av nu. Du förstår väl att en Lockdown på en vecka där folket inte ens hunnit gå hem har noll och ingen effekt.
Citera
2020-05-04, 17:49
Medlem
Kommer ni ihåg the good old days?

29 mars

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att utvecklingen är positiv och att Sverige de senaste tre, fyra dagarna haft ungefär lika många fall varje dag.

– Det alla gör här i landet måste rimligen ha en effekt, säger Tegnell och betonar att utvecklingen i Sverige ser annorlunda ut än i de länder som ”råkat riktigt illa ut”.

Totalt har 110 personer dött i Sverige efter att ha smittats med coronaviruset, visar Folkhälsomyndighetens senaste siffror.

https://omni.se/antalet-nya-smittade-i-intensivvarden-minskar-det-vi-gor-maste-ha-effekt/a/opbLra

Har FHM sagt något mer om vad de egentligen tycker om Sveriges utveckling, nu när vi har 2769 döda?

Finns det någon djupare analys gjord av FHMs eget agerande, av dem själva? Jag undrar ärligt. För från var jag sitter så har jag inte hört något. Och nu pratar jag inte om sådant som handlar om att peka på befolkning eller personal i vården.

Finns det någon självkritik från FHM mot dem själva? (Exempel med länk endast, tack, ej egna spekulationer/slutsatser). Mottages tacksamt. Det skulle vara lite upplyftande.
Citera
2020-05-04, 17:50
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reme
Någon som vet vad medicinen heter? https://newsonthegotoday.com/tzpj5g
Remdesivir, orkade du inte ens läsa rubriken själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in