2020-05-04, 17:13
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är det Imperial Colleges rapporter som visar på det? 😄 Dom har ju faktiskt lyckats med bedriften att nå clownstatus.

Kan du ge några exempel på det?
Citera
2020-05-04, 17:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Klarar du verkligen inte av att avgöra skillnaden på om du har sjukdomssymptom eller eller hostat till rent tillfälligt?

Letar man fel så hittar man alltid det, men ibland blir det ganska löjligt när man vrider och tolkar allt för att hitta dessa fel.

Det är glasklart för dig. Men 1177 överröst av samtal om det här, även alla medias sidor för direktrapportering har samma frågor. Man kan också göra ett självtest nu för corona. Så onekligen verkar det vara fler som inte ser detta som glasklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Sverige har SÄMSTA resultat i världen.
Det finns bevis på det.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Kan du ange en enda vettig anledning till varför sverige skulle ha en högre dödsprocent än något annat land? Lockdowns har absolut noll inverkan på dödsprocenten, möjligtvis smittade men inte dödsprocenten. Det lär nog ske en överrapportering i sverige när det gäller antalet döda, då dödsprocenten är oproportionellt för stor i jämförelse med andra länder, och det finns inte någon bra anledning till varför dödsprocenten skulle skilja sig något nämnvärt mellan länderna, det är samma virus. Det kan också vara så att andra länder underrapporterar antal döda, sanningen är nog någonstans mittemellan. Överlag så handlar om hur man registrerar dödsorsaken och vilka system man har sedan tidigare. Sverige har ett effektivt system med personnummerregister. Men just nu tycker jag antal döda är ganska så ointressant då man pratar om kurvan och hur vi ligger till i jämförelse med andra länder.

Mer intressant är antal smittade och hur många man testar då man jämför med andra länder.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag tror det kommer fram en del här fram över. Tror WHO säger så för man vill inte dra för stora växlar ännu. Tycker det är konstigt att dom kan se det...virus borde vara samma i lab som i naturen.
Blir intressant med den kvinnan som dragit till Paris med diverse dokument med sig.

Mm om hon nu existerar.. så länge det bara är det republikanska partiet i Washington som hävdar det tar jag det för vad det är.
Citera
2020-05-04, 17:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
TV4-nyheterna skrev jag att källan var om du hade läst mina inlägg. Du kanske inte anser att svenska riksnyheter duger som källa, men det gör jag. Jag är även medveten om att forskning är föränderlig och att man kan behöva ändra sin åsikt ibland när det kommer nya rön som känns trovärdiga. Därför kallar jag inte folk för dumskallar för att de tror vad de tror även om jag inte håller med.
Då kanske inte Flashback är rätta platsen för dig då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det gäller såklart att utrustningen används också, men jo munskydd har saknats inte bara av personal utan också besökande som inte behövt nyttja det

——
Cheferna vid de boenden som haft smitta uppger i högre grad att anställda har svårt att följa basala hygienrutiner. Det ska enligt cheferna bero på bristande kunskaper och förståelse, språksvårigheter och att boenden haft fler tillfälligt anställda på grund av omfattande sjukfrånvaro bland den ordinarie personalen.

När hygienrutiner inte följs ökar risken för smittspridning. Andra risker är, enligt de chefer som besvarat enkäten, att personal är outbildad och ovan, har ont om tid eller saknar skyddsutrustning.

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/sa-kom-smittan-pa-aldreboenden-32459

Återigen. Det är inte skyddsutrustningen som varit problemet på äldreboendena. Oavsett vad du säger. Det kom ju för guds skull en rapport ifrån äldrevården själva idag som presenterade klockan 14.

Det är inte det som anses varit drivande i smittspridningen. Det är framförallt två saker.

1. Personal har jobbat när de varit sjuk.
2. De inlagda har sprungit runt och träffat varandra. Svårt att hålla dem i sär. I princip omöjligt.

Det är de två viktigaste punkterna. Skyddsutrustning har fungerat relativt väl även om det saknat på några ställen i perioder.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har svårt med akademiskt material va?:

Our analyses clearly show that SARS-CoV-2 is not a laboratory construct or a purposefully manipulated virus.

Alltså sannolikt inte någon laboratorieprodukt.
It is improbable that SARS-CoV-2 emerged through laboratory manipulation of a related SARS-CoV-like coronavirus.
Inte heller ett i naturen förekommande och sedan manipulerat virus.
Basic research involving passage of bat SARS-CoV-like coronaviruses in cell culture and/or animal models has been ongoing for many years in biosafety level 2 laboratories across the world27, and there are documented instances of laboratory escapes of SARS-CoV28. We must therefore examine the possibility of an inadvertent laboratory release of SARS-CoV-2.
Iom med att forskning pågår i olika labb runt om i världen på coronavirus och det finns dokumenterade läckor (vilket händer och därför dokumenteras dessa) så måste man även undersöka den möjligheten.
The genomic features described here may explain in part the infectiousness and transmissibility of SARS-CoV-2 in humans. Although the evidence shows that SARS-CoV-2 is not a purposefully manipulated virus, it is currently impossible to prove or disprove the other theories of its origin described here.
Nej, man har inte nått fram till någon sanning men uppenbarligen har man tillräckligt för att kunna avfärda en labbhändelse.

Vilket inte är konstigt då experiment på coronavirus görs i fladdermuscellkulturer i labbet i Wuhan och den släkting till COVID19 som finns hos fladdermöss bara har 95% likhet (vilket är en enorm skillnad i sammanhanget) och därför måste ha gått igenom någon mellanvärd där viruset har rekombinerats med något annat virus för att kunna smitta människor.

... och det finns inga svarta svanar! Så länge man inte testat exakt alla fladdermöss är det inte möjligt att dra slutsatsen att 'viruset inte återfinns hos fladdermöss'. Det är en strikt empirisk utsaga. Dina citat diskuterar endast huruvida viruset är labbtillverkat eller labbmanipulerat.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Klarar du verkligen inte av att avgöra skillnaden på om du har sjukdomssymptom eller eller hostat till rent tillfälligt?

Letar man fel så hittar man alltid det, men ibland blir det ganska löjligt när man vrider och tolkar allt för att hitta dessa fel.

Tolkar och vrider ingenting.

FHM:s rekommendationer bortser helt från det fallet man känner sig frisk men ändå uppvisar symptom.
Lägg då dessutom till att vissa av symptomen är minst sagt ovanliga (pirr i lemmar t.ex.) så är det som uppgjort att strategin skall läcka som ett såll.

Löjligt blir det när man till varje pris försvarar FHM.
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Klart det ska dras skatt som vanligt? Räknas ju som vanlig lön, ej karens.

Det är ju redan draget skatt på lönen.
Citera
2020-05-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
//...Nu skall jag lägga mig och vila en stund. Har en uppåt dag i min troliga covid-19 sjukdom idag

Krya på dig och håll ut.
Citera
2020-05-04, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kan du ange en enda vettig anledning till varför sverige skulle ha en högre dödsprocent än något annat land? Lockdowns har absolut noll inverkan på dödsprocenten, möjligtvis smittade men inte dödsprocenten. Det lär nog ske en överrapportering i sverige när det gäller antalet döda, då dödsprocenten är oproportionellt för stor i jämförelse med andra länder, och det finns inte någon bra anledning till varför dödsprocenten skulle skilja sig något nämnvärt mellan länderna, det är samma virus. Det kan också vara så att andra länder underrapporterar antal döda, sanningen är nog någonstans mittemellan. Överlag så handlar om hur man registrerar dödsorsaken och vilka system man har sedan tidigare. Sverige har ett effektivt system med personnummerregister. Men just nu tycker jag antal döda är ganska så ointressant då man pratar om kurvan och hur vi ligger till i jämförelse med andra länder.

Mer intressant är antal smittade och hur många man testar då man jämför med andra länder.

Smittade är inkörsporten för död.

Jag kan ingenting. Det finns experter runt om i världen. Det finns exprter i tex UK (men i princip i hela världen) som räknade ut hur mycket det skulle kostat I FORM AV DÖDA ifall man inte genomfört en lockdown.
Siffrorna var så pass skrämmande att även länder som inte hade tänkt applicera lockdown fick backa. Tex UK.

Sen om du sovit under dessa två månader är det inget jag kan hjälpa dej med. Du får läsa om hela tråden för å komma ikapp.
Citera
2020-05-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Tyvärr är det vi som är fiaskot i Norden.
Lockdown verkar fungerat bra i våra nordiska grannländer men för oss var after-ski viktigare än människoliv, otroligt korkat gjort av oss.
D

Hur kan du veta om det fungerar bra innan ett vaccin kommit?
De måste ju antingen invänta ett vaccin, eller öppna och hoppas att viruset lämnar dem ifred när de väl öppnar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in