Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
- Och så finns det länder som kan säga "vi var tillräckligt snabba".
- Ja. Det är lätt att vara efterklok. Men en person med uppdraget som statsepidemiolog bör sikta på att vara efterklok i förväg. Anders Tegnell har misslyckats totalt.
- Ifall smittan spreds så tidigt, så hade Frankrike inte hade en chans att hålla Covid-19 utanför gränserna.
Utifrån den information som fanns tillgänglig, så borde flygtrafiken från Kina ha stoppats i januari. Italien försökte åtminstone att stoppa inflödet av smittbärare, genom att stoppa flyg från Kina 31:a januari. Tyvärr var det redan för sent då. Övriga Europa brydde sig inte ens om att försöka hejda inflödet av smittbärare.
- Jag tvivlar. Jag tror att många länder hade kunnat stoppat Covid-19 i januari ifall dom hade försökt.
- Vissa länder agerade snabbt på den information som fanns.
- Jag är inte helt entusiastisk inför "lockdown". Att stänga ner ett samhälle är en åtgärd som är skadlig för samhället och dess invånare.
Enligt min uppfattning, så hade det varit bättre att stoppa flygtrafiken innan smittan nådde in i Europa. När smittan hade nått till Europa, så hade gränserna inom Europa behövt bevakas. Att stänga gränser är mindre skadligt än att stänga sektorer av samhället.
- Det behöver finnas en beredskap för att stänga ner samhället ifall det blir nödvändigt. Men smittskyddsmyndigheternas ambition bör vara att hålla epidemier utanför respektive lands gränser. Därigenom undviker man allt besvär som det innebär att bekämpa en epidemi som sprider sig inom landet.
1. Väldigt få länder kan säga att de agerade i tid. Några ö-nationer som har en tacksam uppgift lyckades bra.
2. Vad har Anders Tegnell med det att göra? Det är 400 pers som jobbar på FHM och har en gemensam strategi.
3. Nä precis... i princip alla länder säger att de borde agerat tidigare. Lätt att vara efterklok. Som i allt annat.
4. Trams. Covid-19 går inte att stoppa. Den kommer cirkulera i år runt om på jorden och bli en ny influensa cocktail vi har varje år.
5. Hade inte spelat någon större roll med stoppad flygtrafik. Smittan hade letat sig hit förr eller senare ändå.
Den enda chansen att stoppa detta hade Kina i början av pandemin. Där fanns chansen. Inte vid Eu´s gränser.