2020-05-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast nu är det två olika typer av munskydd man pratar om.
Vården använder inte den typ av munskydd som vissa länder kräver på ex bussen.
De är för att inte smitta andra. De som används i vården är till för att skydda personalen.
Ett sådant skydd kommer du inte orka gå omkring med kan jag lova dig

Jo................................................
Varför skulle jag inte orka gå runt med ett COVID-19-munskydd i 1 timme?

Gasmaskerna personalen har på sig är för att det inte finns riktiga munskydd..
Citera
2020-05-04, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Ja det gör jag. Det vore ju det bästa! Men jag har en magkänsla att det blir negativt.
Har ju inte haft det minsta symtom alls. Men visst, man kan ju haft det helt utan symtom.
Men jag HATAR att sticka mig själv i fingret. Nu kom demonerna över mig igen. Jag får ångest.

Bygg inte upp det och gör det värre än vad det är. Få skiten gjord bara, ett litet stick sedan är det över.
Citera
2020-05-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Hur jag vet det? För att jag läst immunologi. Att virus punktmuterar är helt i sin ordning. Det är inget konstigt. Kan inte immunförsvaret känna igen viruset har en ny sträng uppstått (en "antigenic drift" har inträffat). Det har vad jag vet inte skett med SARS-CoV-2 än.

Ahahahaa ehh ok.
Och du har kunskap om ett nytt virus och dess 35 mutationer? Mhm..
När studerade du de? 2015 i Wuhan-labbet eller? Innan du spred de?

Dela med dig till världen i så fall vettja.
Citera
2020-05-04, 15:47
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Peaken var i början av april. den 8e dog 114 personer.

Sades under början av April.

Ganska så solklart att man inte kan säga det när det är en sådan grov eftersläpning.

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-05-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Bygg inte upp det och gör det värre än vad det är. Få skiten gjord bara, ett litet stick sedan är det över.

Tack! Det är bara att ta tjuren vid hornen och göra.
Citera
2020-05-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Och så finns det länder som kan säga "vi var tillräckligt snabba".

- Ja. Det är lätt att vara efterklok. Men en person med uppdraget som statsepidemiolog bör sikta på att vara efterklok i förväg. Anders Tegnell har misslyckats totalt.

- Ifall smittan spreds så tidigt, så hade Frankrike inte hade en chans att hålla Covid-19 utanför gränserna.

Utifrån den information som fanns tillgänglig, så borde flygtrafiken från Kina ha stoppats i januari. Italien försökte åtminstone att stoppa inflödet av smittbärare, genom att stoppa flyg från Kina 31:a januari. Tyvärr var det redan för sent då. Övriga Europa brydde sig inte ens om att försöka hejda inflödet av smittbärare.

- Jag tvivlar. Jag tror att många länder hade kunnat stoppat Covid-19 i januari ifall dom hade försökt.

- Vissa länder agerade snabbt på den information som fanns.

- Jag är inte helt entusiastisk inför "lockdown". Att stänga ner ett samhälle är en åtgärd som är skadlig för samhället och dess invånare.

Enligt min uppfattning, så hade det varit bättre att stoppa flygtrafiken innan smittan nådde in i Europa. När smittan hade nått till Europa, så hade gränserna inom Europa behövt bevakas. Att stänga gränser är mindre skadligt än att stänga sektorer av samhället.

- Det behöver finnas en beredskap för att stänga ner samhället ifall det blir nödvändigt. Men smittskyddsmyndigheternas ambition bör vara att hålla epidemier utanför respektive lands gränser. Därigenom undviker man allt besvär som det innebär att bekämpa en epidemi som sprider sig inom landet.

1. Väldigt få länder kan säga att de agerade i tid. Några ö-nationer som har en tacksam uppgift lyckades bra.

2. Vad har Anders Tegnell med det att göra? Det är 400 pers som jobbar på FHM och har en gemensam strategi.

3. Nä precis... i princip alla länder säger att de borde agerat tidigare. Lätt att vara efterklok. Som i allt annat.

4. Trams. Covid-19 går inte att stoppa. Den kommer cirkulera i år runt om på jorden och bli en ny influensa cocktail vi har varje år.

5. Hade inte spelat någon större roll med stoppad flygtrafik. Smittan hade letat sig hit förr eller senare ändå.
Den enda chansen att stoppa detta hade Kina i början av pandemin. Där fanns chansen. Inte vid Eu´s gränser.
Citera
Medlem
När förväntas Sverige har fler döda än Kina?
Finns det några beräkningar?
Citera
Medlem
Positiva tongångar från PK i Region Uppsala. Sammanfattning från UNT:s rapportering:

"Drygt 1 000 konstaterade fall, platåfas. Talet för avlidna 106. Minskad efterfrågan på prover. Men tror på ökad provtagning."

"Läget stabilit, inte dra sig för att söka vård på vårdcentral eller ringa till 1177. "

"Liten nedgång intensivsvårdspatienter. Fler utskrivna under de senaste dagarna. Iva-platserna fortsatt inflöde dit. Mer erfarenhet om perioden efter intensivvården behöver lång rehabilitering. "

"Sjukdomsfall i alla åldersgrupper. Dödsfallen i de högsta åldrarna, ingen under 40 år. "

"Inom äldreboende finns försiktigt positiva tecken. Få från äldreboenden läggs in på sjukhus. "

"Läget är så stabilt att det endast blir presskonferenser en gång i veckan hädanefter."
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Fan också. Läste igenom informationen nu och man får inte veta resultatet.
Jag gör det ändå och skickar in för forskningens skull.

Va? Det var faktiskt väldigt svagt. Om man nu ställer upp och hjälper till så borde man ju får veta vad testet visar!
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är nog bara du som gapskrattar vid tanken på 5x så många döda.

Det kanske är så att bland de som regelbundet rör sig i samhället, t ex de som fortfarande går till jobbet 3-5 dagar/vecka eller hänger på uteserveringar så fort tillfälle ges, så är immuniteten högre än så. Annars är det svårt förstå hur det redan kan finnas påtagliga effekter av flockimmunitet.

Immuniteten är nog inte helt jämnt fördelad.

Men skratta på du.

Bara om man har grava tolkningsfel som du verkar ha. Skrattar åt tanken att det skulle vara 4800 döda i mitten av maj.

Om du nu klarar av att kolla hur många döda det är idag och hur många det ska vara om 10 dagar.

Men det är Giesecke som säger det, inte jag.

Han vet nog mindre än dig.
Citera
2020-05-04, 15:49
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det VET vi har effekt. Det är studerat och forskat sedan länge. Det fungerar på i princip alla virus. Det har effekt. Det vet vi.

Ett munskydd random på stan har noll effekt och det finns överhuvudtaget inga medicinska studier som stödjer detta.

Munskydd ska användas inom vården eller i väldigt trånga utrymmen där de gör skillnad. Inte utomhus på stan med noll effekt.

Inte ens Italien använder dem utomhus.
Du har helt fel ang munskydd! Här är en forskningsrapport som är gjord på 67st studier i frågan, den gjordes 2011. Där framgår tydligt att munskydd hjälper mot att sprida viruset vidare men även så hindrar det från att bli smittad.
Läs den och återkom gärna med svar.
https://doi.org/10.1002/14651858.CD006207.pub4

I den står bland annat:
Implications for practice
The following effective interventions should be implemented, preferably in a combined fashion, to reduce transmission of viral respiratory disease:

1. frequent handwashing with or without adjunct antiseptics;

2. barrier measures such as gloves, gowns and masks with filtration apparatus; and

3. suspicion diagnosis with isolation of likely cases.

Special efforts should be focused on implementing the three above interventions in order to reduce transmission from young children, who are generally the most fecund sources of respiratory viruses.
[/b]
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-05-04 kl. 15:53.
Citera
2020-05-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jo................................................
Varför skulle jag inte orka gå runt med ett COVID-19-munskydd i 1 timme?

Gasmaskerna personalen har på sig är för att det inte finns riktiga munskydd..

Du har uppenbarligen inte testat ett munskydd med ventil. Det är grymt trögt att andas med det i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in