2020-05-04, 15:42
Medlem
sannes avatar
Verkar gå ner (platå än så länge) i Uppsala också vilket är bra. Jag hoppas verkligen att denna gång förstår folket att inte slappna av utan fortsätta att dämpa smittspridningen. Jag vill ha tillbaka någon som helst vardag, också inom sjukvården. Slutet på början säger Uppsala nu.

https://www.expressen.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Förlusten menar du? För visst vill du ha ett besked som säger att du redan haft viruset.

Ja det gör jag. Det vore ju det bästa! Men jag har en magkänsla att det blir negativt.
Har ju inte haft det minsta symtom alls. Men visst, man kan ju haft det helt utan symtom.
Men jag HATAR att sticka mig själv i fingret. Nu kom demonerna över mig igen. Jag får ångest.

EDIT: Jag kommer inte att få veta resultatet enligt informationen som följde med.
Senast redigerad av Blygdben 2020-05-04 kl. 15:46.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Exakt så för dom hade ju facit redan när det började från labbet.
Ja, det ligger ju onekligen nära till hands att fundera i de banorna.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag håller med! På frågan om nikotinet började Tegnell prata om rökning? 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Vad sa han om det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är självklart inte så bevis fungerar.

Alla länder rekommenderar handtvätt, att inte gå till jobbet när man är sjuk och att hosta i armvecket.
Enligt din "logik" är det då bevisat att detta inte har någon avgörande effekt.

Det VET vi har effekt. Det är studerat och forskat sedan länge. Det fungerar på i princip alla virus. Det har effekt. Det vet vi.

Ett munskydd random på stan har noll effekt och det finns överhuvudtaget inga medicinska studier som stödjer detta.

Munskydd ska användas inom vården eller i väldigt trånga utrymmen där de gör skillnad. Inte utomhus på stan med noll effekt.

Inte ens Italien använder dem utomhus.
Citera
2020-05-04, 15:44
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur vet du det? Bevis?

Hur jag vet det? För att jag läst immunologi. Att virus punktmuterar är helt i sin ordning. Det är inget konstigt. Kan inte immunförsvaret känna igen viruset har en ny sträng uppstått (en "antigenic drift" har inträffat). Det har vad jag vet inte skett med SARS-CoV-2 än.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja det är han ju tämligen ensam i världen om... Helsingfors är ju ett mycket bra exempel på vilken liten effekt det har i förhållande till påverkan på samhället, kostnad och resurser.

Det var ju också därför Finland tog bort den väldigt snabbt. Den hade noll effekt och inget lagligt stöd längre.
Finland tog bort den eftersom den var lagvidrig.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcassonne
Jag tycker Trump borde bjuda in Tegnell till vita huset.
"Här har vi en karl som har samma värderingar som jag!"

Nu har ju Trump flera gånger gått till hårt angrepp mot Sverige i coronasammanhang.

US President Trump says Sweden is suffering in the corona crisis
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=7450625

Trump’s Latest Attack on Sweden Revives Covid-19 Controversy
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-01/trump-s-latest-attack-on-sweden-revives-covid-19-controversy

Lite extra intressant är att Trump flera gånger fått IMO lite oväntat medhåll från liberala media. Både Bloomberg och NYT har gått till hårt angrepp mot "den svenska modellen". Utan att ha satt sig in i fakta. Som IMO beskrivs ganska bra här.

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Sweden

Här är en debattartikel från NYT från idag. Hur ska man tolka den? Som "tagit del men ej förstått"? Dom drar den till synes kloka slutsatsen att USA inte kan kopiera Sverige utan att förmå att dra slutsatsen att en strategi som passar i New York inte är lämplig på landsbygden i USA.

https://www.nytimes.com/2020/05/04/opinion/coronavirus-sweden-herd-immunity.html

Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Förstår inte riktigt vad du menar med Kinavän? Har du lyssnat på vad Fiskesjö säger? Han är kritisk både mot Kina och USA och efterfrågar bevis från båda länderna.
Kina döljer sanningen och tillåter inte insyn från WHO eller att forskare pratar med media vilket är skumt, men valåret i USA gör att Trump kanske fifflar med sanningen på sitt håll också för att se bättre ut. Resten av världen ska bara tolerera att bli manipulerade och förda bakom ljuset.
Nej men jag har sett vad personen du svarade skriver och det är idel ansträngningar där för att vitmåla kommunistregimen. Fråga och du kommer få höra att Kina på intet sätt dolt någon sanning utan tvärtom, kört med öppna kort från dag ett. Så agerar en kinavän.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Men om 10% var smittade under påskhelgen = 3 veckor tillbaka.

Så måste det vara 5x så mer döda nu i Stockholm eftersom 60% behövs för flockimmunitet
Det är nog bara du som gapskrattar vid tanken på 5x så många döda.

Det kanske är så att bland de som regelbundet rör sig i samhället, t ex de som fortfarande går till jobbet 3-5 dagar/vecka eller hänger på uteserveringar så fort tillfälle ges, så är immuniteten högre än så. Annars är det svårt förstå hur det redan kan finnas påtagliga effekter av flockimmunitet.

Immuniteten är nog inte helt jämnt fördelad.

Men skratta på du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kommer du att få veta ditt resultat?

Fan också. Läste igenom informationen nu och man får inte veta resultatet.
Jag gör det ändå och skickar in för forskningens skull.
Citera
2020-05-04, 15:45
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det skrivs ett dödsorsaksintyg för alla som dör i Sverige. I vissa fall är det klarlagt orsaken och i andra fall gör läkare en kvalificerad bedömning.

Socialstyrelsen undersökte för ett tag sedan hur många dödsfall där läkare angett covid-19 som misstänkt orsak och kom fram till att mörkertalet är ca 10%. Så det handlar inte om 1000-1500 utan snarare 200-400.

De siffror som finns i dödsregistret nu är från Mars som bäst för April och maj lär det inte vara några tillförlitliga siffror förens efter sommaren. Även där finns en stor "eftersläpning". När en släkting skulle registreras som död så tog det en väldans lång tid. över 7 månader innan vi anhöriga fick dödsfallet registrerat hos skatteverket och uppgifterna fanns spridda till alla ställen som skall ha dem.

Säkrast är skatteverket..Det första register en Svensk hamnar i som nyfödd och även som död..sägs det..Sedan sprids uppgifterna ut i alla andra dataregister vi alla finns i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in