2020-05-04, 14:48
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag tror att Tegnell gett upp dödsstrategin.

Tegnell: ”Vi kommer aldrig bli av med denna sjukdomen”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-vi-kommer-aldrig-bli-av-med-denna-sjukdomen/

Han har nog insett att flockimmunitet inte var lika lätt att uppnå som han först trodde.
Citera
2020-05-04, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tittat lite lätt på siffrorna på inlagda på IVA och andra avdelningar i Stockholm. Inga större förändringar faktiskt under den senaste veckan. Rör sig om 5-10% minskning. Högst marginellt i Sörmland också.

Däremot ser det ut att öka i resten av landet.

Fast Stockholm har inte uppdaterat sina vårdplatser sedan i torsdags. När uppdatering kommer senare idag så lär vi se att den sjunkande trenden man såg fram till i torsdags fortsätter.
Citera
2020-05-04, 14:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sverige följer ju kurvan väl. Vi blir värst i världen om ca 14 dar. Heil Tengele.
https://covid19.healthdata.org/sweden

Den där sidan som säger att såväl Italien som USA i princip kommer ha 0 döda per dag i juni.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Vad sa Tegnell om munskydd alldeles på slutet av presskonferensen?

Fick telefon precis då så missade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att Sverige lyckas ha så "låga" dödssiffror trots öppna svängdörrar är helt otroligt baserat på de reaktioner världen haft på viruset. Vi borde, med tanke på hur jävla illa vi i Sverige sköter vår sociala distansering och framförallt vår allmänna slapphet inom äldreomsorgen, haft betydligt fler dödsfall än så här. 3000 är många. Dock inte så många som jag trodde på förhand med vår "strategi"
Sedan har vi i Sverige generellt en ganska bra grundhälsa får sägas, ser kanske annorlunda ut i andra länder.

Jag tror också kultur spelar roll här, mer ensamboenden, mindre generationsboenden, och social distansering redan från början =).
Citera
2020-05-04, 14:50
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Att Sverige lyckas ha så "låga" dödssiffror trots öppna svängdörrar är helt otroligt baserat på de reaktioner världen haft på viruset. Vi borde, med tanke på hur jävla illa vi i Sverige sköter vår sociala distansering och framförallt vår allmänna slapphet inom äldreomsorgen, haft betydligt fler dödsfall än så här. 3000 är många. Dock inte så många som jag trodde på förhand med vår "strategi"
Sedan har vi i Sverige generellt en ganska bra grundhälsa får sägas, ser kanske annorlunda ut i andra länder.

Resultaten av allt häng på uteserveringar och upploppen på IKEA kommer väl först om några veckor?
Citera
2020-05-04, 14:50
Medlem
Citat:

Hur har vi låga siffror? Och nu har vi ju restriktioner eller har du missat det?

3000 är många i förhållande till hur litet Sverige är och den geografiska placeringen...
Puckon som du alltså.
Nu ska vi hylla Sverige igen va?
En av de värsta siffrorna i världen, då snackar vi mot länder och städer där flera miljoner flyger in och ut hela tiden...
Citera
2020-05-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Vad sa Tegnell om munskydd alldeles på slutet av presskonferensen?

Fick telefon precis då så missade.

Att det hjälper ingenting, 0.

Sedan finns det studier på att det kanske gör det... men de är oklara enligt honom.

Han är helt från vettet alltså.
Citera
2020-05-04, 14:52
Medlem
Citat:
Resultaten av allt häng på uteserveringar och upploppen på IKEA kommer väl först om några veckor?

Det kommer!
Fler är väl ute och tränger nu än i vintras bör man tycka.
Citera
2020-05-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Han har nog insett att flockimmunitet inte var lika lätt att uppnå som han först trodde.

Han har aldrig pratat om att ruscha till 70% och sen dör smittan.

Ju fler som är immuna, desto långsammare spridning. Logik som en 7-åring begriper. Det är flockimmunitet.
Citera
2020-05-04, 14:53
Bannlyst
Citat:
Jag tror att Tegnell gett upp dödsstrategin.

Tegnell: ”Vi kommer aldrig bli av med denna sjukdomen”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-vi-kommer-aldrig-bli-av-med-denna-sjukdomen/

Han ligger alltså 2.5 månad efter mitt tänkande på det mesta Smart gubbe
Citera
2020-05-04, 14:53
Medlem
Jag undrar en sak:

Om man tittar på kurvan på antal smittade i världen https://www.worldometers.info/coronavirus/ så är den extremt nära en helt rät linje. Detta om man INTE använder log-skala.

Det är ju jättemärkligt! En smitta sprider sig exponentiellt, med någon exponent. Att utvecklingen verkligen skulle balansera precis på en linjär smittspridning måste vara väldigt osannolikt. Det motsvarar att varje smittat person smittar EXAKT 1.00 annan person.

Enda förklaringen jag kan komma på är att kurvan inte alls visar antal smittade särskilt bra? Men vad är det då vi ser? Att man testar ett konstant antal per dag, och att andelen smittbärare ligger ungefär still kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in