2020-05-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi pratade ju inte om just hur onsdagens dom är formulerad, det vet vi ju inte. Men hur den KAN vara formulerad istället för det konkreta "brist på bevis" som kan ske när någon blir frisläppt från häktet.

Ok. Men tycker bara att din formulering ”Det innebär att han INTE är frikänd såsom oskyldig, utan enbart går fri från straff” låter lite som att du redan nu fastslår det som ett bekräftat faktum.

Tror själv att domen kommer att fokusera på resonemang om varför TR anser att de av åkl framlagda indicierna ej hamnar bortom rimliga tvivel.
Citera
2020-05-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför skulle HD inte haft motiv att undanröja LW som JG eventuellt misstänkte? Enligt hennes terapeut betedde sig Lena sjukt och vidrigt mot HD i princip ändra fram till mordet.

Förvisso. Men då kontaktar man polisen när det har gått för långt. Man mördar inte personen.
Citera
2020-05-04, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men kan man ändå säkert utesluta att SD åt en liten bit av kakan?
Eller var inne på en snabb fika, kanske avstod kakan.
Ang kakan har Hiding i ett av sina direktiv från 180530 skrivit: ”Finns det på kakan hemma hos Lena skäl att tro att han faktiskt gick dit och åt trots att han förnekar det. Disk att söka DNA på?”

Att en GM efter mordet varit hemma o vänt/duschat för att sedan ta sig hem till LW kan ju vara möjligt men personligen tror jag ej på den varianten.
Nog lite väl iskallt?
Tror ej en GM skulle planera en sån tågordning. Men kanske om GM hemma efter mordet kommit på att det hos LW finns någon form av bevis som bara måste undanröjas.
Panik kan ju härda nerver till stål.

Visst, åklagaren är ju ingen idiot, så kanske det ändå antingen saknades en bit eller att Telegrambilden kunde återskapas efter 30/5.

Bilden är dock väldigt tydlig.

Men att man ska kunna utesluta att SD varit inne måste var svårt. Kanske gick han in och återvände för att undanröja bevisen av besöket.

Han verkar redan ha nerver av stål.
Citera
2020-05-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Men tycker bara att din formulering ”Det innebär att han INTE är frikänd såsom oskyldig, utan enbart går fri från straff” låter lite som att du redan nu fastslår det som ett bekräftat faktum.

Tror själv att domen kommer att fokusera på resonemang om varför TR anser att de av åkl framlagda indicierna ej hamnar bortom rimliga tvivel.
Ja, den personen, som formuleringen av just den domen gällde, går fri men är inte att, bortom rimligt tvivel, att betrakta som oskyldig till brottet (eller nåt sånt). Förlåt, jag var nog väldigt otydlig.
Citera
2020-05-04, 13:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Minns MT fel och blandar ihop tidig morgon och lunch, skulle det förklara en del. Det har du rätt i.
Hon uppvisar i övrigt ett mycket gott minne, men som vid alla vittnesberättelser är minnesbilder långt ifrån alltid tillförlitliga.
Det kanske mest anmärkningsvärda är att hon efter LWs bortgång pratar med en väninna om att LW ett år tidigare skulle ha berättat om blod i samband med sex. Det är inte trovärdigt.
Något som ytterligare sänker hennes trovärdighet som vittne, är en tydlig ovilja att samarbeta; motstånd, försvar, upplevelse av att vara utlämnad, passiv-aggressiv attityd. - Som ett uttryck för skuldkänslor över att ha varit delaktig i att trigga igång brottet?

MT reagerade starkt på det okänsliga uttalandet.
Det slank nog bara ur henne.
Han vet säkert att hon jobbar men vill höra ifall hon kan komma ifrån en stund. Diskutera en myst under arbetstid? - En sak är säker och det är att de bägge är besatta av geocaching.

Givet, om inte MT har förväxlat tiderna.

Nu har vi redan fått se att MTs vittnesmål verkar relativt stabilt och trovärdigt.

Ville bara citera dig igen för dina synpunkter på HDs beteende som vittne (det fetade).
Bra sammanfattat. Det stämmer med mina egna upplevelser av hur HD reagerar i förhör och som kastar djupa skuggor över henne.
Citera
2020-05-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack! Bra att du gör tillägget!
Minns inte längre att han sa så, men han slirar hela tiden så fort han blir konfronterad så att det ska passa både hans tidigare utsagor och nuvarande. Det har ju hela tiden varit hans version att han träffade L*ena på kontoret den 11 maj.

Jag ligger ofta och lyssnar på "Rättegången" i min säng. Inte sällan reagerar jag på flera saker, men när jag vaknar på morgonen minns inte vilket och var.

Därför tänkte jag denna gång att jag printar ner direkt när jag har det aktuellt och kan backa lite på stället för att säkert få ner det rätt.

Som du säger är det inte trovärdigt att han inte minns när han träffade henne den sista gången. Alla som håller av någon minns när man träffade den person som plötsligt avlidit om det varit i närtid. Man går igenom i tankar att då levde hon, och då var allt som vanligt. Och nu finns hon inte mer. Man tänker på att man aldrig mer kan ses. Och man vill bevara minnet av sista träffen.

Om man älskar och bryr sig.
Och om man är oskyldig.

Klart att man minns sånt.

Jag gör som du: ligger i sängen och lyssnar på avsnitten i Rättegången framåt nattkröken. Har tänkt detsamma: borde göra anteckningar. Det är mycket man lär sig om fallet när man hör rösten på vittnena och den tilltalade - tonläge, pauseringar, ilska, spydigheter, när det uttalade klingar falskt etc etc.
Citera
2020-05-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Att LW idkade sex med den man som hon som präst vigt med en grannfru ,är väl det som gör mig lite besviken ....i det hela.

Att hon inte kunde stå emot det är så sorgligt ...

Tänk så olika vi resonerar.
Jag tycker det är för jävligt att en man har sex med den präst som vigt honom och hans fru.

Om vi nu ska dra upp detta igen.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-04 kl. 14:23.
Citera
2020-05-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klart att man minns sånt.

Jag gör som du: ligger i sängen och lyssnar på avsnitten i Rättegången framåt nattkröken. Har tänkt detsamma: borde göra anteckningar. Det är mycket man lär sig om fallet när man hör rösten på vittnena och den tilltalade - tonläge, pauseringar, ilska, spydigheter, när det uttalade klingar falskt etc etc.
Den där sysselsättningen, den att ligga och lyssna igenom Rättegången, den kanske du delar med åkl Åsa Hiding? Kanske ligger även hon och lyssnar? Och lär?

Det gemensamma för er båda är att ni vet att om två dygn komner SD att vara formellt friskriven för mordet på LW.
Skillanden är att du vet att du inte ens behöver tänka på att överklaga domen.

Låt oss hoppas att Örebro TR, genom en oantastligt formulerad dom, gör klart för alla och inte minst då för åkl ÅH, att ett överklagande vore ett slöseri med skattemedel!
Det är aldrig fel att vara [över-]tydlig.

#TeamÖrebroTingsrätt
Citera
2020-05-04, 14:10
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Vid förhör med en forensiker, finns på YT, nämner han att han hade i uppgift att analysera eventuella skospår på LW:s kropp och kläder. Det gick inte att göra en analys för det fanns för lite att gå på. Advokaterna ville tolka det som att det fanns något som tydde på att spåren inte kom från SD:s skor.
Forensikern underströk att innebörden i hans utlåtande var att det fanns för lite material att gå på, det gick inte att analysera. Resultatet blev inte att det inte kom från SD. Det var inte hans slutsats. Han kunder inte säga varken bu eller bä.
I nuläget.
Sådant kan ju ändras med förfinade sökmetoder.

Om man läser Sakkunnigutlåtanden 160 till exempel sid 61 så står det så här:

"I materialet iakttogs ett djurhår samt fem hårstrån, men dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik".

160/53

"I ett undersökt område d), se bild 3, påvisades DNA. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar extremt starkt för att huvuddelen av DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Den mindre delen av DNA:t kan inte utvärderas för jämförelse mot person".

Det är proppfullt med uttalanden av den typen, och det betyder just det.
DNA kan inte utvärderas för jämförelse mot person.
Nu.

Så läser jag rapporten.

Du har rätt såtillvida att proppfullt med liknande modstulna uttalanden från forentiker gör att SD nu är på fri fot.

Allt som inte går att påvisa binda honom till mordet tolkas som att det kan varit han.

Med samma bakvända resonemang så går det inte utesluta SD kan vara skyldig till olösta mord ala' Qvick då "det fanns för lite att gå på" att binda honom till morden.

Citat:
1. Negation av ett påståendes betydelse bildar ett nytt påstående som uttrycker dess motsatta komplementära betydelse.

2. Negation av ett påståendes sanning bildar ett påstående som förnekar sanningen hos det ursprungliga påståendet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Negation
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-04 kl. 14:19.
Citera
2020-05-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Den där sysselsättningen, den att ligga och lyssna igenom Rättegången, den kanske du delar med åkl Åsa Hiding? Kanske ligger även hon och lyssnar? Och lär?

Det gemensamma för er båda är att ni vet att om två dygn komner SD att vara formellt friskriven för mordet på LW.

Låt oss hoppas att Örebro TR, genom en oantastligt formulerad dom, gör klart för alla och inte minst då för åkl ÅH, att ett överklagande vore ett slöseri med skattemedel!

#TeamÖrebroTingsrätt

En av alla skillnader mellan ÅH och mig är att hon redan har hört vittnesmålen och därigenom rösterna irl....men det har inte jag.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-04 kl. 14:26.
Citera
2020-05-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Det gemensamma för er båda är att ni vet att om två dygn kommer SD att vara formellt friskriven för mordet på LW.

#TeamÖrebroTingsrätt

Om Stefaaan Davisson blir frikänd i TR så kommer såklart en överklagan vidare uppåt , till slut får detta kräk sin dom ska du se, får kosta oss skattebetalare vad det kosta vill, ett sådant as ska bara in
Senast redigerad av Grubbelman 2020-05-04 kl. 14:25.
Citera
2020-05-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En av alla skillnader mellan ÅH och mig är att hon redan har hört vittnesmålen och därigenom rösterna irl....men det har inte jag.
Jag inser att åkl ÅH har ett "försprång" gentemot dig.
Men kanske vore det inte fel om åkl ÅH ytterligare en gång lyssnar på vad som sägs?
Är inte repetition inlärningens Moder?

Ang överklagande:
Ett frikännande p g a bristande bevisning kan sägas vara ingen gång.
Två frikännanden p g a samma bristande bevisning vore juridiskt/ ekonomiskt mycket, mycket olyckligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in