2020-05-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Men Giesecke sa att hela Stockholm uppnår Flockimmunitet i mitten av maj?

Du inser att de 10% hade varit sjuka för en månad sedan va?
Citera
2020-05-04, 14:29
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Att det är ganska lite mot vad de värsta modelleringarna sa, nu är det inte över, men mycket tyder väl på att detta bli ungefär dubbelt så skadligt som en vanlig influensa. Världen har överreagerat kraftigt. Det blir helt enkelt så att de åtgärder de flesta länder tagit kommer förstöra långt mer för folkhälsan än vad viruset i sig själv kommer göra.

Fast hur många skulle ha dött om man inte reagerade överhuvudtaget?

Dödssiffrorna nu är ju beräknat genom att vissa länder har stoppat (än om för tillfället) smittan.
Citera
2020-05-04, 14:30
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I skymundan, nästan i mikroskopisk skrift rapporteras det om den slumpvisa antikroppstestningens resultat. 10% av stockholmarna har varit smittade. Ja vad ska man säga? Bara sju gånger fler som behöver smittas då innan vi når immunitet (om det nu ens uppstår någon immunitet)? Vad var det FHM och Fisecke uppskattade det till, 30-50% smittade?

Hur många liv ska FHM och Sverige få mörda? Flockimmunitet kommer att kosta oss åtminstone 20 000 döda. Troligen än fler. 50 000 döda är nog inte orimligt. Flockimmunitet
Citera
Medlem
Äntligen får vi svaret från undersökningen hur Corona spred sig till äldrevården. Folin från FHM förklarar i Aftonbladet att de demenssjuka äldre hade svårt att minnas och följa FHM:s rekommendationer! Så då kanske vi kan komma med en lösning med andra ord. Vi borde låta de äldre äldre lösa korsord och träna upp minnet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That’s wild. By Easter?
I wonder what antibodies they tested for. Gives us 10% initially dropping to 7.5% later in another test. Hope we get a more recent one soon.

I also wonder what their false-positive rate is.

Dom har ju skrivit att dom har 100% tester. Men vem vet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbMloj/svenska-upptackten-testet-har-haft-100-procent-ratt
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Men Giesecke sa att hela Stockholm uppnår Flockimmunitet i mitten av maj?

Ja smittspridningen måste gå snabbt nu, och dåligt väder i Stockholm. Kan det vara någon veckas försening kanske?
Citera
2020-05-04, 14:31
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
https://omni.se/var-tionde-stockholmare-var-coronasmittad-vid-pask/a/QozjMQ

10% Av stockholms län har Smittas av Corona. Det ger en dödlighet på 0.6% Mer än hälften har varit äldre på äldreboende.

Så för oss vanliga kriminella ligger alltså dödligheten på mindre än 0.3% känns som jag suttit i karantän helt i onödan. Är ju mer än 0.3% Risk att snubbla i Duschen,

De där artiklarna från Omni som saknar källhänvisning, skribent och vilket medium det kommer ifrån känns ganska skrattretande. Har figurerat i tråden ett tag nu oh det går aldrig att hitta källan.
Jag börjar misstänka att det är fake news när den är som falskast. Pöbeln sväljer den med hull och hår dock.
Citera
Medlem
Kan någon bekräfta att det jag såg på PK idag faktiskt hände och att det inte var en dröm.
Vi har för att fastställa varför våra gamla dör som flugor jämfört med övriga länder skickat ut en enkät.
Information som vi nu får ut av denna enkät är extremt elementära saker som att man ska hålla avstånd och tvätta händerna.
Placera stolar i matsal med avstånd.
Minska besök, osv...

Ingenting tog upp hur man ska föhindra att smittan kommer in såvitt jag hörde.
Vi lämpar i vanlig ordning också över ansvar på fotfolket fastställer den småleende väldigt glada tanten som presenterar detta.

Där ska det tex tas fram rutiner för hur man informerar varandra på arbetsplatsen om coivd-19, herregud...
Ansvar för att dom som är småsjuka inte ska arbeta ändå lämpas över på arbetsgivare.
Där vet jag att det inte fungerar öht, det är en extremt stor press att man ska jobba trots att man är lite dålig.
Och se till exempel hanteringen som läcktes häromdagen om att man medvetet försöker mörka läget från ansvariga chefer.

Sammanfattat så kom INGEN information via enkät som inte var självklar sedan tidigare.
Men nu ska man trots det vidta alibiåtgärder och få det att framstå som att man är kompetenta och starka i sitt agerande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Efter en refresh så visar den 45 för mig på 28e. Vi har inte legat på över 80 sedan den 24e.
Jag skrev inte per dag utan vad Folkhälsomyndigheten sa den 28. Det var ju för flera dagar.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Att smittan kommit in på äldreboenden är såklart en del i varför vi har höga dödstal. Men framförallt så har vi ju kommit MYCKET längre i våran smittspridning än övriga länder.
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
https://twitter.com/lyw/status/1255819069703557121
Vi har alltså 1750 döda, utöver dom på äldreboenden (om ja tänkt rätt).
Norden totalt ca 900.

Nu borde väl någon ändå ställa FHM mot väggen och få dom att sluta försvara sig med att det är äldreboendena som gör att vi klarat krisen så mycket sämre än övriga länder i norden.

Siffrorna kommer att öka hos våra grannar, men också hos oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Sade inte Tegnell att R-talet är under 1. Är inte det svårt att hinna uppnå flockimmunitet innan hösten då?

Jo, kommer ta lång tid innan man når flockimmunitet. Men det är väl bra att vi håller nere spridningen, så att sjukvården får en chans att andas ut och ge hjälp till de som söker vård (och som pallar med att få vård...)
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är fantastiskt, om det stämmer! Litar faktiskt lite mer på Björn Eriksson än en del andra offentliga figurer. Eriksson har varit rätt konsekvent i att hela tiden påpeka allvaret i situationen. Jag tror han säger även nu att det är fortfarande "full storm" inom vården och att ingen kan slappna av ännu. (Main stream media idag).

Det är nog ingen, eller iaf försvinnande få, som önskar fortsatt höga dödstal. Däremot har nog många blivit rätt luttrade genom denna pandemi, och kanske gärna vill se en längre stabil utveckling. Då eftersläpningen många ggr varit minst 10-14 dar, så är dagens och senaste 1-2 veckornas siffror generellt ganska opålitliga. (Även om man ser till mörkertalet som ju ej redovisas i FHMs statistik).

Men jag håller alla tummar och tår att det är en verklig och fortsatt nergång i sthlm. Min stad har lidit nog, av vansinnet som har tillåtits pågå.

Eftersläpningen är inte så lång som du antyder. Runt 70% av dödstalen är rapporterade inom en vecka och inom två veckor är 90-95 procent rapporterade. Senaste veckan ska man alltså inte dra särskilt stora slutsatser av.

Men inte ens den största domedagsprofeten kan längre förneka att vi sedan ett tag befinner oss på en platå som kanske kanske även börjat vända nedåt.

Som Dr Eriksson väldigt formulerade så går det dock inte att slappna av än i Stockholm och i andra delar, främst VGR så är det en möjlig skjuts uppåt på kurvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in