Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Det är fantastiskt, om det stämmer! Litar faktiskt lite mer på Björn Eriksson än en del andra offentliga figurer. Eriksson har varit rätt konsekvent i att hela tiden påpeka allvaret i situationen. Jag tror han säger även nu att det är fortfarande "full storm" inom vården och att ingen kan slappna av ännu. (Main stream media idag).
Det är nog ingen, eller iaf försvinnande få, som önskar fortsatt höga dödstal. Däremot har nog många blivit rätt luttrade genom denna pandemi, och kanske gärna vill se en längre stabil utveckling. Då eftersläpningen många ggr varit minst 10-14 dar, så är dagens och senaste 1-2 veckornas siffror generellt ganska opålitliga. (Även om man ser till mörkertalet som ju ej redovisas i FHMs statistik).
Men jag håller alla tummar och tår att det är en verklig och fortsatt nergång i sthlm. Min stad har lidit nog, av vansinnet som har tillåtits pågå.

Eftersläpningen är inte så lång som du antyder. Runt 70% av dödstalen är rapporterade inom en vecka och inom två veckor är 90-95 procent rapporterade. Senaste veckan ska man alltså inte dra särskilt stora slutsatser av.
Men inte ens den största domedagsprofeten kan längre förneka att vi sedan ett tag befinner oss på en platå som kanske kanske även börjat vända nedåt.
Som Dr Eriksson väldigt formulerade så går det dock inte att slappna av än i Stockholm och i andra delar, främst VGR så är det en möjlig skjuts uppåt på kurvan.