2020-05-04, 00:56
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj... Har detta kommit in i nån MSM, antagligen inte? Eller är det bara nåt som spritts på sociala medier?

Gjordes idag.

Så de kommer antagligen se det imorgon.
Citera
2020-05-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Sluta ljug, har jag aldrig sagt, och jag kan inte ansvara att du kommer med halmgubbar, men du verkar ju totalt blåst så det förvånar mig inte att du gör det.

De har aldrig stängt.

Ta reda på fakta.

Att du inte är bannad med ditt trollade är fan en gåta.

Det är inte jag som trollar lille vän. Lägg av nu.

Du har suttit och haft fel en hel kväll angående ansvarsroller hos myndigheter och nu blir du så arg så arg över detta faktum att du kör med personliga påhopp istället. Precis som vanligt alltså.

Det är INGEN halmgubbe nånstans det jag sagt till dig.

Taiwan har som alla andra länder i princip noll inresande (bortsett fastlandskina) och det var det jag menade med öppna/stängda gränser. Jag kanske var otydligt, sorry.
Citera
2020-05-04, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Just nu utanför FHM.

Folk har skickat ett tydligt meddelande.

Bild 1

Bild 2

Detta skriker ju Fake
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
"Leva någorlunda normalt"? Du har haft dina förbannade uteserveringar öppna. Ekonomikrisen har du hur du än gör och det är näppeligen så att liklukt i trappuppgången skakar igång framtidstro på ekonomin så att människor, som alla känner någon som dog, börjar investera.

Du kan kalla det gissningar, men de ekonomiska värden ni tror er spara är totalt försumbara satt i relation till vad Sverige nu visar vara: ett land man inte kan bli gammal i, man kan inte heller vara trygg och säker eller leva ett rikt liv.

dock inte helt sant.

Vi har gått ifrån en arbetslöshet från 6-8%

Norge ifrån 3,6% - +10%

Sydeuropa vill jag inte ens prata om. Ska vi gissa på +20%??

En nota vi i nordeuropa nu såklart får betala genom EU.

Vi har klarat oss ekonomiskt bättre än många i Europa så långt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det är din åsikt. Och det beror på din syn på livet samt dina värderingar, precis som du säger.
I Sverige finns det nog många som ser på det som du gör.

Sen tittar man i omvärlden och ser att det funkar på annat sätt nästan överallt. Wtf liksom?!? Varför det då?!?

Jag har svaret: de har syn på livet samt värderingar som är inte som dina och dina kumpaner.
Så lite förenklat är det så att Sverige är ett av väldigt få länder i världen där majoriteten eller en relevant del av befolkningen har en syn på livet som motsvarar den du har.

Så, slutsumman är att Sverige agerar på det sättet det agerar enbart som en konsekvens av en syn på livet och de värderingar som råder i detta land.

Detta innebär att Sverige har aldrig haft som prio 1 att i första hand rädda så många som möjligt.
Sverige har agerat som de agerat för det är så det fungerar i Sverige.
Det har alltså ingenting att göra med att hitta en lösning som fungerar "bäst".

På ett sätt, är det sant att man har kört en strategi som fungerar "bäst". Där man med bäst menar det som "bäst passar hur Sverige är".

Det finns en massa människor som tror eller vill tro att Sverige agerar som det agerar för att man vill klara sig bättre än andra länder. Man tror eller vill tro att Sverige strategi som bara en bra strategi.

Men detta stämmer inte alls. Det stämmer inte i relation till vad folk tror. Om folk tror att Sverige agerar som det agerar "därför att man vill rädda så många det går" så tror de helt fel.
Om de tror att Sverige agerar som det agerar "därför att man vill försöka komma ut ur pandemi på bästa möjliga sättet" då tror de rätt.

Sverige vill försöka komma ut ur pandemi på bästa möjliga sätt (vore dumt att tro motsatsen).
Men tyvärr för folk som har en syn på livet som är annorlunda än din, så är detta sätt knappast ett sätt som avser "att rädda enda till sista medborgaren", så som de flesta andra länder gör. För det är det resten av världen gör.

Sverige vill försöka komma ur pandemi utan att förstöra vissa saker som är viktigast för svensken:

Inte behöva lägga ner en massa företag, gå i konkurs, sparka en massa folk, förlora pengar
Inte behöva skrämma den känsliga svenne och tvinga honom att stanna hemma när han egentligen skiter i att folk dör och kör hellre en bärs på puben än engagera sig för att rädda livet på nån okänd gubbe
Inte behöva förlöjliga ett introvert folk och tvinga dem att gå runt med en löjlig mask (fan bryr sig om jag nu råkar smitta nån, hellre det är att någon ska göra narr av den blyge svensken)
Inte behöva be singelmammor stanna hemma med jobbiga barn när de egentligen vill bara gå på tinder för att hitta ett ligg och dotn give a fuck att nån okänd kärring stryker med.

Så, om man erkänner att detta är vad man vill i Sverige, då får man för fan cred.
Säg som det är. Sverige gör det bästa utifrån vad medelsvensson vill. Vilket är knappast att bry sig om några okända som slutar andas. Utan det finns ju viktigare saker.

Erkänn det. Sluta ljuga om att man försöker göra det bästa för att få så få döda som möjligt.
Det är ju ganska så ointressant.
Det kan vara bara intressant ifall för många dör och allmänheten börjar klaga och försöker styra regeringen att byta strategi. Annars du och dina gelikar skiter totalt i resten. Även om en anhörig drabbas. Även om man själv drabbas. För det är så ni är.

Var och en får bedöma va ni är. För de flesta är ni troligtvis odjur.

Nä, det där tycker jag var lite väl mycket raljerande va? Jag är övertygad om att det finns godhjärtade svenskar med en genuin känsla för solidaritet och som inte bara tänker på sig själva utan gärna vill ställa upp för andra samt anser att alla människoliv är viktiga och värda att räddas.
Citera
2020-05-04, 01:01
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det hade inte hjälpt nämnvärt. Smittan hade spridit sig här inne ändå.

Det är väl en större gåta att nån besvarar en person som på riktigt tror att FHM är ansvariga för äldrevården och äldreboenden i Sverige Herregud...

Äldrevården skulle ha förändras för flera år sedan om det skulle ha gjort nytta på riktigt.

FHM har inget direkt ansvar det är korrekt. Men övriga "aktörer" agerar utifrån FHM's rekommendationer och råd. Om FHM således löser sitt uppdrag på ett bristfälligt vis så är man indirekt ansvariga för konsekvenserna och skall därför ställas till svars för detta.

"Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag ska förklara närmare:

Jag är trött på trollen i tråden som hela tiden dyker upp som nya användare och förlöjligar alla som länkar till källor och är oroliga, detta i sig är en epidemi.
Gemensamt för dessa är alla att de försvarar Regeringens handlande, jag har inget tålamod med huvudlösa påståenden längre.

Huvudansvaret ligger hos de människor som driver på detta systemet.
Dessa människor har konsekvent under årtionden utarmat Sverige.

Man har i Sverige skapat ett system som inte har någon beredskap.
Man har i vården skapat ett system som innebär en stor vikariestab som springer på olika boenden.
Ja faktiskt i flera delar av samhället.

Det är människor som inte kan vara hemma då lönen då uteblir.

Jag kan fortsätta halva natten och lista hur många problem som möjliggör just denna katastrofala spridningen på Äldreboenden.

Hela situationen är helt urholkad och har varit under lång tid.

Politiker har ett ansvar.

Och jag vill därför även mena att FHM har ett stort ansvar, då alla lyssnar på de motsägelser som kommer därifrån.

Sveriges lador är tomma, Sverige har valt denna strategin för annars kraschar ekonomin totalt.
Vi har ingen beredskap och nu väljer man helt sonika att offra de äldre.

Hela iden om att ta eget ansvar fungerar bara om exakt alla gör det.
Fortfarande måste ju tex lärare vara i skolan på många håll.

De rekommendationer som gått ut är just detta.
Inte skarpa lagar.

Man har skapat en medveten illusion av att man tar sitt ansvar som experter och ledare.
Fast man vetat från början att det kommer gå åt pipan.

"Inga" åtgärder som andra länder gör är ju effektiva enligt FHM.
Och därför väljer Sverige en annan väg.

Nu sitter vi med Facit och nu kommer man att trolla bort detta genom att skylla ifrån sig på individen.

Man kan inte ha kommuner som stänger vissa delar och kommuner som har öppna andra.
Man kan inte lägga en frivillighet i detta då kommuner har olika förutsättningar och kunskaper.

Här har FHM en ledande roll, deras luddighet och ovilja att införa skarpa åtgärder leder nu till människors död.

Att man även använder Morfin som rekommendation vid andnöd av äldre utan stöd av någon som helst Syrgasbehandling gör ju att folk dör.

Jag menar därför att man med flit offrar de gamla och svaga för Sverige har inga resurser.
Inte Nationellt och inte heller Lokalt.

Då är det bekvämt att införa rekommendationer och sedan när hela den grejen baktänder stå med armarna i kors och säga "Ni följde ju inte våra rekommendationer".

Ingenting av det du listar som borde ha säkerställts har ju gjorts på hela skalan.
I den kommun jag bor tog kommunen själva beslutet att stänga ned äldreboenden för besökare redan innan FHM satte det som norm.

Men hur många ställen gjorde inte det?

Man kan inte ha en frivillighet under ansvar i en krissituation nu kommer man att ducka det och det tror jag tyvärr varit en medveten kommunikationsstrategi redan från start.

Såhär gör vi: Fas 1
Fas 2
Fas 3
osv.

Allt handlar om att makten skyddar sig själv och man kommer att fortsätta offra människor tills det inte går längre.

SEN börjar The Blame Game från deras sida.

Det kan bli Kaos från alla håll och de skyldiga kan smita undan som råttor, några andra blir offrade som nyttiga idioter helt enligt Machiavelliskt tänkande.

Regeringen spelar ett mycket högt spel.

Jag kan ärligt talat säga dig Schlaback att efter det jag sett av att kuska runt bland den typen av ring och springjobb på de nya spännande arbetsmarknaden och sett hur landet monterats ned bit för bit.

Bott på alla möjliga jävla skitkontrakt, sett hur man absolut inte skött den skenande våldspiralen i samhället, så kan jag säga att det följer exakt samma Modus Operandi.

Jag har inga höga tankar om Regeringens förmåga att lösa detta annat än att snärja in sig i ytterligare lögner och dimridåer.

Detta gick åt helvete redan från början när Tegnell och CO inte införde karantän från tex Italien.
Eller när man stängde flygen från Iran men via UD kunde bli hänvisad att flyga via Frankfurt i stället.

Det finns så många fel och motsägelser i detta att det inte är klokt och att då sätta in ett individansvar i detta är ren och skär taktik.

Ha det fint!
Ord och inga visor.
Det var inte mig du svarade men säger ändå att jag håller med dig i mycket, men inte allt.

T ex tror jag att våra styrande får en rejäl bakläxa efter det här och att vår beredskap kommer att byggas upp igen långsamt men säkert. Åtminstone hoppas jag vid gudarna det. Annars är vi nog många som kommer att påminna dem om det. Om och om igen. Kanske är jag för optimistisk.

Har en person i min närhet som numera då och då pratar om hur vi efter första världskriget rustade ner så mycket att när andra världskriget kom hade vi inget att sätta emot. P A Hansson et al påstod dock att "Vår beredskap är god" - en lögn alltså.
(Samma person som ofta nämner detta muttrar även ofta argt om dem som tycker att allt i Sverige är värdelöst "De behöver inte bo här, ingen tvingar dem." Blir alltid lite full i skratt då. Av barn och gamla...)
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Intressant info från Finland nu ikväll efter deras stormöte att öppna upp landet. Presskonferens kommer imorn.

Där visade det sig att karantänen runt Helsingfors var totalt meningslös där man inte ser nånting i några siffror eller kurvor vare sig när man införde den eller tog bort den.

Värt att tänka på för alla som gapade om karantän runt Sthlm och annan skit som inte hade hjälpt ett dyft.

Intressant!

Var läser du det? Jag har läst tvärt om, att isoleringen av Nyland bromsade smittspridningen. Även om jag inte är något stort fan av lockdown. Du får gärna länka och det gör inget om det är på finska.
Citera
2020-05-04, 01:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Det är inte jag som trollar lille vän. Lägg av nu.

Du har suttit och haft fel en hel kväll angående ansvarsroller hos myndigheter och nu blir du så arg så arg över detta faktum att du kör med personliga påhopp istället. Precis som vanligt alltså.

Det är INGEN halmgubbe nånstans det jag sagt till dig.

Taiwan har som alla andra länder i princip noll inresande (bortsett fastlandskina) och det var det jag menade med öppna/stängda gränser. Jag kanske var otydligt, sorry.

Som sagt, jag ansvarar inte för din bristande förståelse.

Du lever i någon slags fantasivärld och misstolkar precis vad alla skriver. Du klarar inte ens av förstå skillnaden när man säger att FHM ansvarar för sina rekommendationer.

Jävla troll.

Vad har inresande med saken att göra? Du är ju mästare på att flytta fokus på allting så det passar dig, sedan slutar du att svara när du inte kan.

Helt otroligt.
Citera
2020-05-04, 01:02
Medlem
Boris Johnson var tydligen väldigt dålig, trots han enbart var inlagd i "förebyggande syfte".

https://www.nbcnews.com/news/world/u-k-s-boris-johnson-says-doctors-prepared-announce-his-n1198871
Citera
2020-05-04, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Förnekarna och alarmisternas ordkrig kommer aldrig sluta. Så här fortsätter det dygnet runt. Det är som en tennismatch. Skillnaden är att i tennis vinner en spelare. Här är det ingen som vinner. Hur länge ska ni orka?

Jag tror dessvärre (utan facit) att det här blir ännu en evighetsstrid 😎

Det kommer vara möjligt just för att det sannolikt aldrig kommer komma exakta facit på allting. Ta till exempel att de officiella uppskattningarna av dödsfallen efter pandemin 2009 fortfarande varierar med flera hundratusen globalt sett.

Men den gången verkade folk nöja sig med att vi kanske inte kan få exakta facit på precis allting, inte på så stora och omfattande problem, men man har mer eller mindre accepterat att vi bara har uppskattningarna att gå efter gällande vissa saker där.

Jag tycker det mesta tyder på att ingen sida kommer nöja sig med något annat än exakta siffror från sina ”motståndare” den här gången... (hur nu en pandemi ens blev som en typisk politiskt laddad strid mellan diverse motståndare).

Så länge som man kan hitta något att strida om så kommer man nog också att hitta det! Bara att göra sig redo för det med 😉
Citera
2020-05-04, 01:03
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Vad har nedstängning med något att göra? Sverige lyckas inte ens skala upp sin testkapacitet trots att land efter land visat sig kapabla att göra det. Dessutom skjuter de upp undersökningarna som de ska göra och det är alltid "om 2 veckor" man får höra varje gång.
Läs om, läs rätt. Läs på vad BNP är för något så kanske du förstår. Varför blandar du in testkapacitet? Nedstängning är ett effektivt sätt att minska ett lands BNP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in