Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Bra sammanfattat!
Tyvärr verkar många ha svalt det de fått höra med hull och hår, om att det är befolkningens eget ansvar att styra upp en pandemi. Aldrig hört något annat land uttala sig så, till sin befolkning. Att staten har ansvar att skydda sina medborgare i tider av kris och krig, är dess största existensberättigande.
Och detta simpla "Ni har ett stort ansvar..." har inte svalts med hull och hår i ett av världens fattigaste u-länder, nej, utan i ett i-land med ett av världens högsta skattetryck...
Om det inte vore så tragiskt, hade det varit en fars....
Bra sammanfattat själv!
Just detta att ett I-land med högt skattetryck i princip säger "sköt er själva."
Där och då tappar ju som du är inne på Staten sitt existensberättigande.
Samma sak med Våldsspiralen, man kan inte lösa den, samhällskontraktet bryts ju då.
Man kan inte bara dra in en jävla massa pengar från invånarna utan att kunna erbjuda tjänsterna man betalar för.
Ett försvar har vi ju i princip inte heller längre.
Man kan undra vart alla sparade pengar tagit vägen?
Skoja, jag vet.
Det enda jag hört sen 90-talet är att man måste spara, ibland hör man att det är högkonjunktur och att Sverige går som tåget. Från mitt håll sparar man ännu mera, kanske river några hyreshus när flyktingarna som bott där blivit omplacerade till en annan ort och kåkarna är helt nedkörda.