2020-05-03, 21:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Av advokat Tobias Enochson

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...mission-playa/

Ex, ovan är ett av flera uppmärksammade utredningar som tack vare media allmänheten fått insyn i.

Tro inte för ett ögonblick att mindre uppmärksammade rättsfall som mordet på Lena Wesström är förskonade från Åkl/polis med rymliga samveten. Tvärt om tenderar människors samveten bli rymligare då risken för upptäckt är minimal. Den mindre smickrande egenskapen är Åkl objektivitetskrav och oskuldspresumtionen avsedd att förhindra.

Föreställ er att Åkl Åsa Hiding vet att Stefan Davidsson är skyldig till mordet på Wesström men att det inte går att juridiskt binda honom vid gärningen och att Åkl då inte efter år av hårt utredningsarbete då frestas "glömma i slasken" vad som talar för den MT fördel om konsekvensen blir att SD blir släppt på fri fot.

.Här slår Thomas Ahlstrand vice chefsåklagare huvudet på spiken. (I ett fövr, intressant historiskt svep om Åkl)

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/en-aklagare-har-alltid-ratt-skepsis-sjalvstandighet-rattskansla-objektivitet-och-empati/
Jag tycker att Thomas Ahlstrand, som du citerar, uttrycker sig väl: ”Det är ju uteslutet att inte föra fram sådan bevisning som talar till den tilltalades fördel. Den måste inte åberopas – det är väl ändå försvarets sak – men sådana uppgifter ska tydligt redovisas.”

Slasken är tillgänglig för försvaret. Det skulle inte funka att lägga allt materiel i själva förundersökningen, för strukturens skull. Det är försvaret som skall driva en undersökning till den åtalades fördel, vittja slasken och bygga ett försvar. Om inte, så är det ett undermåligt försvar.
Citera
2020-05-03, 21:33
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
149/519
HD:s chef MT fortsätter att berätta

"Trots att de hade det jobbigt mynnade det ut i att Hanna och Stefan skulle försöka ta nya tag och fortsätta tillsammans. En förutsättning för det var att Stefan avslutade relationen med Lena. Hon (HD, min anm.) nämnde aldrig hur hon skulle veta att relationen avslutats. Det var som att de gick från att Hanna varit en misstänksam fru mot en otrogen man till att de blev ett team som skulle klara av att värja sig mot Lena.

Intressant känsla/iakttagelse.

Hon verkar klarsynt, denna MT. Kan inte vara lätt för henne att tvingas jobba ihop med HD nu.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-03, 21:33
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och då återkommer vi till: Hur i hela helvetet visste HD att Lena var försvunnen kl 7.30 på morgonen. SD hade inte kommunicerat med henne på ett spårbart sätt. Ingen från LWs familj hade berättat. Wi*ma hade ingen aning vad N*a ville när han bad om SDs nummer kl 06.59 på morgonen.

Alltså: det enda sättet hon fått reda på det är face to face av SD, och han berättat att han slagit henne sönder och samman. Och HD... "jag hoppas hon är död" - kl 07.30.

Det enda sättet hon vetat är att INNAN 07.30 och EFTER mordet så har SD helt enkelt traskat hem till HD och berättat. Men det kommer hon aldrig erkänna för då sätter hon dit SD. Alltså slirar hon: jag vet inte, jag kommer inte ihåg, jag minns inte att jag sagt det, jag medicinerar, jag är trött....

Edit: Kom att tänka på HDs polisförhör. Där säger hon väldigt ofta att "jag vill inte svara på frågan". "Det blir bara fel om jag svarar fel".

Dom är inte dumma på DET sättet. Hellre inte svara alls än att trassla in sig. Och det är inte förbjudet att trassla in sig - men kan göra livet lite besvärligare med följdfrågor.

Det finns väl flera sätt att kommunicera på än face to face, tekniken går framåt.
Citera
2020-05-03, 21:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Och då återkommer vi till: Hur i hela helvetet visste HD att Lena var försvunnen kl 7.30 på morgonen. SD hade inte kommunicerat med henne på ett spårbart sätt. Ingen från LWs familj hade berättat. Wi*ma hade ingen aning vad N*a ville när han bad om SDs nummer kl 06.59 på morgonen.

Alltså: det enda sättet hon fått reda på det är face to face av SD, och han berättat att han slagit henne sönder och samman. Och HD... "jag hoppas hon är död" - kl 07.30.

Det enda sättet hon vetat är att INNAN 07.30 och EFTER mordet så har SD helt enkelt traskat hem till HD och berättat. Men det kommer hon aldrig erkänna för då sätter hon dit SD. Alltså slirar hon: jag vet inte, jag kommer inte ihåg, jag minns inte att jag sagt det, jag medicinerar, jag är trött....

Edit: Kom att tänka på HDs polisförhör. Där säger hon väldigt ofta att "jag vill inte svara på frågan". "Det blir bara fel om jag svarar fel".

Dom är inte dumma på DET sättet. Hellre inte svara alls än att trassla in sig. Och det är inte förbjudet att trassla in sig - men kan göra livet lite besvärligare med följdfrågor.
Instämmer, men vill tillägga att det finns väl åtminstone ett annat sätt...
Edit:
Och då menar jag inte bara överföring av information...
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-05-03 kl. 21:37.
Citera
2020-05-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det finns väl flera sätt att kommunicera på än face to face, tekniken går framåt.
Absolut. Men när SD chattade med henne kl 11.06 på förmiddagen och sa att N*a ringt och att Lena är försvunnen så säger hon "Oj då" eller något sådant. Alltså har hon fått instruktioner att låta förvånad. Hon skall INTE ha kunskap till detta som går att spåra.
Citera
2020-05-03, 21:44
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
149/519
Mer från MT, jag har lagt in några radbrytniongar.

"Hanna sa också vid något tillfälle att hon kunde förstå Stefan och att det inte kan ha varit så roligt att leva med henne under tiden hon varit sjuk. Efter det var de som att Hanna och Stefan kämpade på.
Hanna berättade att hon försökte begränsa Lena från att vara nära hennes familj. Lena försökte ständigt kontakta Hanna och betedde sig ganska hotfullt mot henne. Exempelvis kunde hon säga, "om du inte tar tillbaka mig i geocachinggruppen så ska jag berätta saker för dig om mig och Stefan som han inte berättat för dig".
Maria minns inte säkert men det kan mycket väl varit så att Lena även sagt att hon ska försöka förstöra för Hanna och Stefan genom att berätta saker gällande det inför "geocachingvärlden".
Hanna sa att Lena inte gav sig och att hon saknade gränser. Hanna upplevde det som att även Stefan försökte begränsa sin kontakt med Lena men att Lena trots det inte gav sig.
Så såg situationen ut under hösten -17, Maria och Hanna pratade vid flera tillfällen om det under en lång period. Maria uppfattade det som att Lena naglade sig fast vid Hanna och Stefan och fortsatte besvära dem på ett sjukt sätt. "

Ovanstående tycker jag talar för att MT inte har något agg mot HD eller försöker motarbeta HD på något sätt. Detta gör att hon, för mej, blir ännu mera trovärdig.

Eftersom ceocaching verkar ha en central roll i detta hemska fall så vete tusan om inte en stor del av motivet döljer sej i det fetade.

Och detta är HD´s ord. Inte LW´s. För hon kan aldrig tala mer. Aldrig förklara eller berätta hur det egentligen var. Om det bara var LW som hotade. Eller om det även var HD. Däremot vet vi ju att SD gjorde det...

Vi vet ju redan från både förhör och Tingsrätten, att HD inte är mycket för att hålla sig till varken fakta eller sanningen.

Däremot VET vi att SD fortsatte att ha sex med LW flera gånger i veckan, ända in i sista veckan av LW´s alltför korta liv. Detta trots att han lovat HD dyrt och heligt att det inte var något mellan honom och LW. Sanning verkar inte stå högt i kurs för varken HD, SD, JG eller SOA.

Bra vittnesmål av MT!

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bilaga 149, s 519: "I januari/februari -18 gick H*nna och S*efan isär. M*ria och H*nna hade ett samtal under början av året, sannolikt i januari då H*nna sa att hon upptäckt att S*efan och L*na inte brutit kontakten. Det blev startskottet för skilsmässan. Hon sa aldrig hur hon upptäckt det. Då H*nna pratade om det var hon uppgiven, ledsen och besviken på S*efan. Hon berättade att hon skulle flytta, vilket hon gjorde 22-23 mars då hon också var ledig från arbetet."

Vittnesförhör med HD under rättegången gällande tiden för köpet av bostadsrätten mars -18:

Åkl: Hade du info om att S och L relation hade fortsatt även efter att otroheten uppdagades 2017?

HD: Nej!

Åkl: När fick du reda på det?

HD: Vet inte, i tid.

Åkl: Från vem fick du reda på det?

HD: Ja, jag är osäker på det också ... eh ... därför att jag har fått så mycket blandade uppgifter från olika människor. Så vem som har sagt vad har jag svårt att hålla isär.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Hon verkar klarsynt, denna MT. Kan inte vara lätt för henne att tvingas jobba ihop med HD nu.

#TeamÅsaHiding
Tror verkligen mer och mer på HD.
Citera
2020-05-03, 21:46
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Får verkligen hoppas du fått rätt information.

Kan inte vara lätt för någon i denna situation.

Jag får precis samma information direkt IRL från Örebro. Från flera mycket väl insatta personer.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Tror verkligen mer och mer på HD.
´Det är två. En som dödade och en som antingen stod bredvid eller som enbart har insyn. De var två.
Citera
2020-05-03, 21:50
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Tror inte åklagaren skulle säga om det fanns det per Mail heller. Men vad var det hon var misstänkt för då? Det var väl ändå inte mord? Var hon misstänkt för skyddande av brottsling och dom inte misstänker henne för DET, så betyder inte det att dom inte misstänker henne för mord ändå.
I länken längst ner i mitt meddelande framgår det att HD var skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström.
Citera
2020-05-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag får precis samma information direkt IRL från Örebro. Från flera mycket väl insatta personer.

#TeamÅsaHiding

Tack, glad att höra detta från både dig och picasso då stämmer det säkert bra!
Citera
2020-05-03, 21:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
´Det är två. En som dödade och en som antingen stod bredvid eller som enbart har insyn. De var två.
Jag skulle inte bli förvånad om åtminstone ytterligare en är involverad, eller i vart fall insatt.
Jag tänker då inte på JG utan en med, vad jag tror, ett tvättäkta motiv.
För att inte tala i gåtor: jag tror att SOA är inblandad på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in