2020-05-03, 20:15
Medlem
WeAreAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FASD
Inte en chans att det spreds av "misstag".
Syftet är att crascha världsekonomin så man kan köpa upp företag billigt.

Tror samma sak som du! Ett ekonomiskt krig (WW3) med bio-vapen i fronten.

I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones! ~ Albert Einstein.
Citera
2020-05-03, 20:17
Medlem
Knuxs avatar
Ja, det är ett man made virus. Det återkom redan i en Netflix serie 2018 som jag startade ett ämne om. Kan ni läsa och se en video från serien här:

(FB) Netflix serie avslöjar Corona viruset redan 2018 (Film)

Milldue skrev även att forskare har hittat DNA sekvenser i viruset som inte går att koppla till naturen. Men det kommer krävas mer forskning på detta innan man med säkerhet kan säga att det kommer från ett labb.

Bara den helt otroliga tillfälligheten att det finns ett labb som forskar på virus i Wuhan gör det hela ännu mer suspekt.
Citera
2020-05-03, 20:27
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Under sommaren 2019 ändrade projektet i Wuhan fokus och man började titta på ”gain of functinos” Hur man kan öka smittorisken t ex för att nå pandemi.
Https://osp.od.nih.gov/biotechnology/gain-of-function-research/

Information om projektet ”Gain of Function” där man också pratar om ”spillover risk” dvs risken att det smittar till andra djur/människor.

Man har använt S-proteinet, stoppat in mutationer i det (Infectious DNA clones) testat det In Vitro och in Vivo - dvs i glas och i levande djur. Syftet är att försöka få det att smitta och infektera mer effektivt. De vill alltså ta reda på hur mycket mutationer som krävs för att ett sådant virus ska smitta från fladdermöss till människor.
Https://projectreporter.nih.gov/project_info_description.cfm?aid=9819304&icde=4964 5421

Det var alltså i denna fas som utbrottet skedde.

Det mest intressanta tycker jag är vad för typ av virus vi nu har med att göra och om detta verkligen är något vi vill smitta 70% av befolkningen med.

NZ med flera har så klart förstått detta och agerar därefter. Sist i båten är klart Sverige.

Ett bra inlägg, mer av sådant.
Citera
2020-05-03, 20:29
Avstängd
DrunkenZealots avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Opd6VE/usa-kina-bunkrade-utrustning-och-dolde-allvaret-av-viruset

Trumpen har "enormt" med bevis. Nu är det inget snack längre. Frågan vad som kommer utav detta. Krig? Skadestånd.

Om det blir krig, vad har Kineserna på lager.
Citera
2020-05-03, 20:37
Medlem
Men vad är meningen med att skapa ett virus och låta det drabba ALLA länder? Man borde väl vilja rikta in sig på ett specifikt mål och inte sprida sjukdom hej vilt?
Citera
2020-05-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Men vad är meningen med att skapa ett virus och låta det drabba ALLA länder? Man borde väl vilja rikta in sig på ett specifikt mål och inte sprida sjukdom hej vilt?

Och än mer mystiskt.. Vad är meningen med att döda just gamla och sjuka - inte friska medelålders?
Citera
2020-05-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Under sommaren 2019 ändrade projektet i Wuhan fokus och man började titta på ”gain of functinos” Hur man kan öka smittorisken t ex för att nå pandemi.

Information om projektet ”Gain of Function” där man också pratar om ”spillover risk” dvs risken att det smittar till andra djur/människor.

Man har använt S-proteinet, stoppat in mutationer i det (Infectious DNA clones) testat det In Vitro och in Vivo - dvs i glas och i levande djur. Syftet är att försöka få det att smitta och infektera mer effektivt. De vill alltså ta reda på hur mycket mutationer som krävs för att ett sådant virus ska smitta från fladdermöss till människor.
Https://projectreporter.nih.gov/project_info_description.cfm?aid=9819304&icde=4964 5421

Det var alltså i denna fas som utbrottet skedde.

Det mest intressanta tycker jag är vad för typ av virus vi nu har med att göra och om detta verkligen är något vi vill smitta 70% av befolkningen med.

NZ med flera har så klart förstått detta och agerar därefter. Sist i båten är klart Sverige.

Länkarna funkar inte
Citera
2020-05-03, 20:51
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fråga din biologilärare nästa gång om huruvida MJÄLTBRAND fanns innan Watson/Crick fick sitt nobelpris i medicin...

Ja men vi diskuterar covid-19 här så nu kan du kanske kan ge mig din syn på mitt fråge-exempel i den här trådens ämne ist som omväxling så jag upprepar :

"Tänk dig t.ex att en av två parter i en väpnad konflikt har ett alldeles EGET litet virus som man sprider bland den lede fi:s trupper samtidigt som man har ett EGET vaccin färdigt som man redan vaccinerat sina egna trupper med. Inte så dumt va"?

Jag vill också förtydliga att jag inte tror viruset slapp lös med vett och vilja ur labbet ännu.
Olyckliga omständigheter bara,med reservation för att om Kina blir det första landet som erbjuder ett vaccin då är jag beredd att omvärdera mitt ställningstagande.

Då hade de redan ett vaccin innan de släppte ut viruset och då tror jag det ingår i en del av handelskriget. Men det får vi ta då om det sker. Vi får se.
Senast redigerad av Erik Öst 2020-05-03 kl. 21:07.
Citera
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Länkarna funkar inte
du får ta bort https:
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Opd6VE/usa-kina-bunkrade-utrustning-och-dolde-allvaret-av-viruset

Trumpen har "enormt" med bevis. Nu är det inget snack längre. Frågan vad som kommer utav detta. Krig? Skadestånd.

Om det blir krig, vad har Kineserna på lager.

Det blir krig.

Citat:
Ursprungligen postat av cucciola

Viruset kommer från Wuhan men frågan om vem, om någon, som ligger bakom utbrottet kvarstår. Vem vill minska världens befolkning till 500 miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och än mer mystiskt.. Vad är meningen med att döda just gamla och sjuka - inte friska medelålders?

Detta är första vågen. Klassiskt att andra vågen är den farligaste.
https://www.history.com/news/spanish-flu-second-wave-resurgence
Citera
2020-05-03, 20:55
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Länkarna funkar inte

Förstår inte varför länkarna inte fungerar. Här kommer inlägget på nytt med alternativa kortare länkar:

https://bit.ly/2VWjJ7X

https://projectreporter.nih.gov/project_info_description.cfm?aid=9819304&icde=4964 5421
https://bit.ly/2Yvf1zU
Citera
2020-05-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Ja, det kan man fråga sig. Om viruset är tillverkat av människan så har nog någonting gått väldigt snett i så fall. Covid 19 påminner väldigt mycket om Sars som muterat på något vis. Ska bli intressant att följa utvecklingen, det är väl inte så troligt att vi skulle få veta om viruset nu skulle komma ifrån ett labb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in