2020-05-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han pratar för sin klient - advokaten själv kan omöjligt veta vem som är mördaren. Han har inte utfört några undersökande åtgärder - i så fall hade han plockat fram resultaten. Fanns det vissa tvivel att terroristen på Drottninggatan mejat ner ett gäng människor, så hade han även där sagt att "jag vet att det inte är han som kört bilen". ALLT som görs för att få fram tvivel gör advokaten. Det är hans jobb.

Undrar varför advokaten inte vidtagit undersökande åtgärder?!
Kan det duga att bara påstå att han vet att SD inte har mördat LW?
Citera
2020-05-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Undrar varför advokaten inte vidtagit undersökande åtgärder?!
Kan det duga att bara påstå att han vet att SD inte har mördat LW?
Han har inte samma befogenheter eller resurser som polisen har. Han skall vara SDs förlängda arm och tillvarata SDs intressen fullt ut.

Kan det duga att påstå något som du säger? Han kan påstå precis vad som helst, bevisbördan ligger som alltid på åklagaren. Advokaten behöver inte bevisa något, det är bra om han KAN göra det, men det är verkligen inte något tvång. Han har samma förundersökning som åklagaren - de har dock olika uppdrag. Läs gärna vad en advokats uppgift är. Finns massor på nätet.
Citera
2020-05-03, 17:40
Medlem
Citat:
Han har inte samma befogenheter eller resurser som polisen har. Han skall vara SDs förlängda arm och tillvarata SDs intressen fullt ut.

Kan det duga att påstå något som du säger? Han kan påstå precis vad som helst, bevisbördan ligger som alltid på åklagaren. Advokaten behöver inte bevisa något, det är bra om han KAN göra det, men det är verkligen inte något tvång. Han har samma förundersökning som åklagaren - de har dock olika uppdrag. Läs gärna vad en advokats uppgift är. Finns massor på nätet.

I huvuddrag vet jag ju det.
Men vet inte hur ofta och hur mycket man kan anta att advokater är aktiva utöver vara den
förlängda armen.
Det har sagts att SD:s advokat är "laid back" eller något sådant ...
Citera
2020-05-03, 17:42
Medlem
Citat:
Han pratar för sin klient - advokaten själv kan omöjligt veta vem som är mördaren. Han har inte utfört några undersökande åtgärder - i så fall hade han plockat fram resultaten. Fanns det vissa tvivel att terroristen på Drottninggatan mejat ner ett gäng människor, så hade han även där sagt att "jag vet att det inte är han som kört bilen". ALLT som görs för att få fram tvivel gör advokaten. Det är hans jobb.

Man kan ju veta att SD inte är mördaren om han haft alibi.
Utan att därför veta vem GM är.
Citera
2020-05-03, 17:44
Medlem
Noterar att min gamla tanke om att GM efter mordet gått in i LW:s hus av ngn anledning (som förklaring till den öppna dörren) nu med nya avsändare har fått nytt liv och dessutom nästan verkar ses som en ”sanning”.
Tidigare sågs det som helt osannolikt, som en alltför stor risk för GM.

Kan det uteslutas att SD faktiskt var inne hos LW innan mordet? Hon bjöd ju in på fika/kaka. För att invagga LW i säkerhet, för att lättare kunna lura ut henne så blev SD kanske ”tvungen” att gå in, sätta sig vid köksbordet och fika/småprata (tyst så att inte barnet vaknade) för att sedan föreslå att de skulle gå till cacheplatsen vid planket.
Och SD förstod sedan att han måste in för att torka av/ta med sig kopp/glas/sked etc; att det skulle vara alltför graverande om hans dna fanns på nyligen nyttjade fikaattiraljer med tanke på LW:s fikainbjudan.

Det som talar mot är att SD nog då borde ha avsatt nya (blodiga) spår hos LW?
Citera
2020-05-03, 17:46
Medlem
Citat:
I huvuddrag vet jag ju det.
Men vet inte hur ofta och hur mycket man kan anta att advokater är aktiva utöver vara den
förlängda armen.
Det har sagts att SD:s advokat är "laid back" eller något sådant ...

Han har inte gjort ett strålande jobb direkt. Men det behövde han inte med tanke på att handfasta bevis inte finns.

Citat:
Man kan ju veta att SD inte är mördaren om han haft alibi.
Utan att därför veta vem GM är.
SD har inget alibi. Inget alls. Men bristande alibi gör ingen mördare. Om han, som vanligt, haft mobilen fastklistrad i handen och chattat med folk under tillfället när Lena mördades då kanske man kunnat kalla det alibi. Men just i den stunden hade han inte det. Det är heller inte förbjudet. Men alla indicier säger att han är den som mördat Lena. Men juridiskt verkar det inte gå att skriva en vattentät juridisk dom.
Citera
2020-05-03, 17:53
Medlem
Citat:
Han har inte gjort ett strålande jobb direkt. Men det behövde han inte med tanke på att handfasta bevis inte finns.

SD har inget alibi. Inget alls. Men bristande alibi gör ingen mördare. Om han, som vanligt, haft mobilen fastklistrad i handen och chattat med folk under tillfället när Lena mördades då kanske man kunnat kalla det alibi. Men just i den stunden hade han inte det. Det är heller inte förbjudet. Men alla indicier säger att han är den som mördat Lena. Men juridiskt verkar det inte gå att skriva en vattentät juridisk dom.

Ja. Så ser det ut att vara.
Citera
2020-05-03, 17:58
Medlem
Citat:
Altandörrar brukar sällan kunna stängas utifrån - enbart skjutas igen. Det är standard.

Man behöver veta hur just LWs altandörr ser ut. Min går definitivt att stänga (och låsa) utifrån.
Citera
2020-05-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Man behöver veta hur just LWs altandörr ser ut. Min går definitivt att stänga (och låsa) utifrån.
Ah - ok. 9 av 10 av de jag känner har bytt ut till modernare varianter. Jag förutsatte att en brf gjorde det också. My bad.
Citera
2020-05-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Vad är egentligen SDs motiv? Allt var väl avslöjat redan? Verkar ju vara en lustig prick absolut. Men där ifrån att slå ihjäl nån på detta sätt är ju långt. Han verkar ju mer vara det mindfuckande typen. Nog har han uttalat sig konstigt, och möjligen hjälpt till men, det kan ju bero på att han vet exakt vad som hänt. Hur mycket kraft har dom lagt på hans fru som jag anser ha större motiv att begå en sån sinneslös handling? Hon om nån har ju motiv att skylla på blodsex, och Herrn i hushållet har skuldkänslor för att ha, vad han anser satt Frun i huset i denna situation.

Att HD friades från alla misstankar (i det här målet) gjorde mig först fundersam. Tror att hon varken är ovetande eller fullständigt oskyldig på alla sätt och vis. Men att ha med även henne i det nuvarande åtalet skulle göra utredningen närmast oöverskådlig.

Om SD går fri så tror jag vi har ett nytt åtal att vänta. Kanske mot HD den här gången?
Citera
2020-05-03, 18:11
Medlem
Citat:
Hjalmar Bermans väg 54 verkar höra ihop med ett öppet torg med butiker som man kan se på kartan (även kyrkogård i närheten). Där befann sig LW:s mobil (aktiv) alltså 3 gånger under natten. På andra sidan den stora bilvägen där bullerplanket finns.
En anonym plats i förhållande till bostadsadresser, kan ge en vision av att "vad som helst" kan ha hänt LW (så det ska dröja tills hon hittas), att GM försvinner bort med taxi eller hämtas ...
Nattbussar där?
Kan GM vara lejd?

Det finns ju risker med en lejd GM som att han kanske klantar till en fullfjädrad plan, har en hållhake på anstiftaren och kan bli utpressare osv. Har nu SD planerat allt så perfekt (enl honom själv) så vore det väl säkrast att vara ensam om brottet? Frugan vet ju en del också såklart.
Om du tänker på SOA så, ja man kan alltid spekulera men risk finns då att han bryter ihop förr eller senare. En ensam psykopat lär inte göra det.
Citera
2020-05-03, 18:12
Medlem
Härads-Psykopaten SD's tidigare gjorda utsagor är väldigt talande, och det ligger i vederbörande's egna ord.

1: / SD: "Det är bara jag som vet, ni andra kan bara gissa"

2: / "Hoppas att det löser sig och att kvinnan [LW] kommer hem igen"

3: / Svar av SD: "Nej❗det kommer inte lösa sig"

SD svarade på det sättet och med den anledningen av att vederbörande visste att LW aldrig mera skulle komma hem igen.

Till ovan skrivet finns två alternativ.

Alternativ 1:A / SD dödsmisshandlade LW bakom bullerplanket under den sena Måndags-kvällen den 14:e Maj året 2018.

Alternativ 2:B / SD vet vem som dödsmisshandlade LW bakom bullerplanket vid det då aktuella tillfället.

4: / SD: "Dom kommer aldrig att klara upp det här mordet"

Enligt ovan skrivet, SD var, och är❗tvärsäker på att mordvapnet aldrig kommer att hittas av Polisen och att vederbörande inte kommer att kunna bindas till brottsplatsen bakom bullerplanket.

Både 3: / och 4: / är tvärsäkra uttalanden som tidigare emanerat från SD's mun, och allt ligger i vederbörande's ord och vilar.

Mvh/ @JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in