2020-05-03, 17:29
Medlem
Tre mest smittade åldrarna
50-59 år 3,9 tusen
80-89 år 3,4 tusen
40-49 år 3 tusen
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tandläkare har kanske bara visir med dig. <3

Skämt åsido, jag länkade ett dokument där detta gicks igenom, och munskydd/visir används för stänk, inte som skydd för patogener. Eftersom det inte fungerar bra.

Då förstår jag att tandläkaren använder munskydd! Det är väldigt mycket stänk från patientens mun när de använder borrar samt annan utrustning. Man kan se på visiret allt stänk som kommer från de olika tandläkarinstrumenten.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sant! När var det vi hade 400 rapporterade sist?

Jag vågar inte svara på det men jag för mig de senaste veckorna att bara någon enstaka har rapporteras på söndagen och även någon gång noll. Men vågar säga det vara osagt.

Vore kanon om någon har en statistik på döda per dag rapporterade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag vet att Region Skåne infört en hel del åtgärder utöver FHMs rekommendationer offside. - Bla i lokaltrafiken. Man litar inte blint på Stockholm och ligger närmare kontinenten (verkligheten). Men regeringen vill ju att alla städer "solidariskt" skall bli lika infekterade som Stockholm och lite till. - FHM ger sig inte. I Malmös stadsdelsghetton bor det ofta 3 ggr så många som det är byggt för. Än kan det kanske nog räddas men FHM ger sig ju inte. Det går inte att övertyga dom. - Det kallas för "medical narcissism" inom psykiatrin. De har blockerat sig själva mentalt i en "narcisstic trap". FHM vill inte erkänna att Hong Kong stoppade smittan enkelt med att dela ut sprit och munskydd och uppmana till distansering. Hong Kong hade ingen lockdown. De fick 4 dödsfall. Munskydden är nyckeln.

Den här mannen beskiver "medical narcissism" på 4 minuter. Du behöver bara lyssna de första 4 minuterna.
https://www.youtube.com/watch?v=CG13BKt4zQQ&t

Jag vet inte om man skulle få stopp på viruset här i Sverige genom att dela ut gratis sprit. Men folk skulle säkert uppskatta FHM och regeringen mer. Kanske inte skicka lika många mordhot till Tegnell?
Citera
2020-05-03, 17:30
Avslutad
Togs gårdagens siffror från Italien upp i tråden i förmiddags förresten? Det visade sig att 282 av gårdagens fall var en efterrapportering. Så egentligen skulle gårdagens siffra varit 190 någonting.
Citera
2020-05-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Samma i Sydamerika utom Brasilien faktiskt, läste om detta, länderna införde lockdown med påtvingad karantän och fängelse eller dryga böter för de som togs utomhus utan skäl,
innan de ens hade en enda död. De såg vad som hände i Italien. Nu har de nåt hundratal döda i länder 2-4 ggr större än Sverige.
Eller som lilla Uruguay - 3,5 miljoner invånare, 17 döda av 650 smittade. Så krävs inga jätteresurser för att tackla smittan tyckas det som.

Fast det krävs beslutsamhet.
Citera
2020-05-03, 17:31
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Först och främst så är det en väldigt liten del av 70+ som bor på ålderdomshem. Sedan har smittan knapp nått hälften av ålderdomshemmen ens i Stockholm där det är värst.

Vad gäller den stora delen 70+ som bor hemma så har en väldigt stor del av dessa självisolerat sig. Detta beteende är inte i närheten av lika utbrett bland 20-30 år. Vi snackar möjligtvis någon enstaka procent där.
Jag tolkade 70+ som äldre äldre. Det vill säga allt över 70 till döden.

Tvivlar dock att de kan gömma sig hur länge som helst. Många har sjukvård, mediciner som måste hämtas, mat som måste köpas. Vissa har hemtjänst mm.

Känner en del 70+ som strosar runt på stan och träffar barnbarn.
Citera
2020-05-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Tror du att lära sig använda munskydd rätt sätt kräver mycket kvalificerad utbildning?
Att ta på sig bilbälte känns jobbigt för vissa
men kan rädda många liv. Samma med munskydd skyddar inte 100% men räddar mångas liv.

Jag vet inte om de använder bilbälte på Järvafältet, men de har haft svårt att förstå instruktionerna angående handtvätt..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tre mest smittade åldrarna
50-59 år 3,9 tusen
80-89 år 3,4 tusen
40-49 år 3 tusen

Du menar av dom provtagna? Dom flesta under 40 år behöver knappast uppsöka vård.
Citera
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Förra söndagen rapporterades endast 2 dödsfall.

Det är en femdubbling av antal döda. Det ser fruktansvärt illa ut. Hur ska detta sluta?

En femdubbling! Snacka om att gå åt fel håll.

Vi får se helt enkelt.
Varför blir vissa upprörda över att man säger att det värsta kan vara över?

Det kan väl inte vara så att vissa här i tråden sitter och hoppas på det värsta, för att de är tragiska människor?
Citera
2020-05-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, kräver man inkludering på ett område genom att alla ska göra likdant, är det rimligt att man gör det på andra områden.

Således, burka på alla! Så att ingen ska behöva känna social akwardness.

Inget man kan påtvinga folk.
Citera
2020-05-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Förra söndagen rapporterades endast 2 dödsfall.

Det är en femdubbling av antal döda. Det ser fruktansvärt illa ut. Hur ska detta sluta?

En femdubbling! Snacka om att gå åt fel håll.

Nja, ska man försöka skönja någonting ur statistiken så är det att det sedan ett tag har stabiliserats och går neråt.

Topparna brukar komma på en Tisdag och Onsdag, där föregående två veckor vart värre än veckan vi nu passerat. Dvs. det bör visa lägre resultat även nästa vecka.

Vidare så säger de att eftersläpningen av uppgifter kan va så lång som 9 dagar. Ser du på statistiken på FHM's sida och tar bort allt inom de närmsta 9 dagarna, så är det också en klar nedgång.

Det förmildrar inte att människor fortfarande dör, men vi är verkligen inte någon exponentiell uppgång. Eller en uppgång öht.

Jag tror att det kommer fortsätta såhär, stabil nedgång under hela Maj. Låt hoppas jag har rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in